• Anonym (Abstinat)

Behöver stöd! Tradolan-abstinens...

Hej,

Jag har varit mer eller mindre beroende av Tradolan sedan två år tillbaka pga ryggont efter två bukoperationer. Nu vill jag och min man försöka bli gravida varpå jag var tvungen att sluta med dem och börja med Citodon istället. Men FAN vad jobbigt det är! För det första så hjälper inte Citodonen lika bra (såklart) mot de höga smärttopparna och vidare så har jag abstinens från Tradolanen. Har trappat ner sakta men har ändå abstinens. Är sur, lättirriterad och fryser jämt. Dessutom trycker jag i mig mängder av godis, jag har ett sådant kopiöst sötsug!

Det har bara gått ca en vecka som jag varit helt utan och i mina värsta stunder har jag vänt upp och ner på huset för att leta efter någon stackars liten bortglömd tablett nånstans. Har många gånger under veckan övervägt att be min pappa som också har ryggont om att få några av honom men jag skaaaa inte! Jag VILL fixa detta, annars kan vi ju aldrig få barn! Egentligen är det inte abstinensen som är det värsta, utan att veta att jag inte kommer att få ta dem på väldigt, väldigt länge...

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Citodonen är en klen tröst. I detta nu har jag stoppat i mig sex stycken och är bara knappt i närheten av vad Tradolanen gav mig. Kan ju inte fortsätta ta så många Citodon om dagen såklart, då är det ju lika illa för det planerade barnet så jag ska trappa ner de också.

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Behövde bara skriva av mig lite...tack för att ni läste. =)

• Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...
  • klyban
    Anonym skrev 2010-10-26 04:57:23 följande:
    OT!
    Ts ifrågasätter väl ändå inte om det blir permanenta skador på fostret eller inte?
    Eller om barnets beroende blir bestående eller inte?
    Här nedan kommer Ts "frågeställning"

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Du kanske har "råd eller stöd" till Ts då du varit aktiv i denna tråd?
    Håll dig till frågeställning för en gångs skull!
    Detta är inte alls OT, eftersom TS har lite problem att sluta.
    Så är ju det bra information att hon i alla fall inte skadar barnet direkt permanent fysiskt.
    Inte bra att ge TS onödig stress att säga hennes barn skadas.

Och TS var ju DIREKT orolig över skador på sitt ofödda barn, i att säga "Men jag bryr mig och vill inte att mitt första barn ska få några lyten tack vare mig. =( Jag slutar även om det innebär obehag för mig. Viktigare är att barnet inte tar skada.".

Detta innebär ju som du förstår att jag inte är OT.
    Sen är sällan trådar statiska och absolut inte är bara själva TS enda underlaget för reda ut begreppen och vad som skall sägas.
    Speciellt inte om frågor kommer upp runt och omkring ämnet, som är relevant som ev. skador på barnet.

Sen när du säger så ser jag att jag har missat att säga en sak.
    Och det är att kodein funkar inte för alla människor, det finns en viss procent av befolkningen som inte klarar av att bryta ned och omvandla kodeinet till morfin.
    Kan inte siffrorna i huvudet, men för mig det handlar om 5-10% som har problem med detta.
  • Anonym (mummy)

Jag tar väldigt illa vid mig av sånna här saker gällande tradolan. Då en bekant till mig gick bort utav dom här sjuka tabletterna. För t*san ts tänk längre...... han blev 17 år gammal, 17 ÅR...........
    Du har valet att sluta. Den personen hann inte innan det var försent.

Och speciellt om du vill ha barn. Visa att du är stark nog. Citodon är ju inga tabletter man helst ska använda regelbundet heller. Inga tabletter överhuvudtaget ska du ju helst bruka för barnets skull.
    Hoppas att det löser sig till det bästa i varjefall.

• DreamBitch
    klyban skrev 2010-10-26 06:47:45 följande:
    Sen när du säger så ser jag att jag har missat att säga en sak.
    Och det är att kodein funkar inte för alla människor, det finns en viss procent av befolkningen som inte klarar av att bryta ned och omvandla kodeinet till morfin.
    Kan inte siffrorna i huvudet, men för mig det handlar om 5-10% som har problem med detta.
    Var har du läst det? Det lät intressant. Det enda jag visste var att 1% bkaukasiska befolkningen bryter ner kodein dubbelöt så snabbt.
    Man lär sig något nytt varje dag.
  • klyban
    DreamBitch skrev 2010-10-26 08:18:22 följande:
    Var har du läst det? Det lät intressant. Det enda jag visste var att 1% bkaukasiska befolkningen bryter ner kodein dubbelöt så snabbt.
    Man lär sig något nytt varje dag.
    Vart jag läste det först vet jag inte.
    Men här har du en länk www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2006/Kodeinintoxikation-vid-terapeutiska-doser-pa-grund-av-hog-aktivitet-av-enzym-CYP2D6-/

Och kolla under sektionen "Långsamma metaboliserare".
    Sen hur många i SE befolkning som har detta problem kan jag inte lista ut.
    Det står 7% av den kaukasiska befoklningen i norden, vad det direkt innebär i procent eller antal har jag inte en susning om.
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-25 23:51:28 följande:

Graviditet

Som en säkerhetsåtgärd bör behandling med tramadol under graviditet undvikas. Data gällande säkerhet vid användning av tramadol under graviditet hos människa är otillräckliga. Tramadol administrerat strax före eller under förlossning påverkar inte livmoderns sammandragningsförmåga. Som med övriga opiater:

- Långtidsbehandling med tramadol, oavsett dos, kan utlösa abstinens­symtom hos nyfödda.

- I slutet av graviditeten kan höga doser utlösa andningsinsufficiens hos barnet, även vid kortidsbehandling.

Djurstudier har inte visat teratogena effekter även om det vid höga doser visats vara toxiskt för fostret som en konsekvens av modertoxicitet (se Prekliniska uppgifter).

Har du läst det du själv har plockat fram!? FÖRSTÅR DU INNEHÅLLET???

För ett fåtal nyfödda barn som har missbrukarföräldrar går det bra. Ett FÅTAL.

Ett barn väljer inte sina föräldrar eller hur dennes uppväxt ska vara.
    Tycker det är JÄVLIGT egoistiskt att skaffa barn om man använder några typer av starka tabletter, droger eller alkohol. DÅ SKA MAN INTE SKAFFA BARN! förens man kommit ur sitt beroende.

Första veckan ligger barnet och skriker, ungefär som kolik fast abstinens, skakar, har frossa pga ABSTINENS.. det är det första! Måste trappas ned med morfin vilket kan leda till andningsdepprison och respirator vård..

SKULLE DU TA ETT BARN TILL VÄRLDEN OCH GE DETTA SOM FÖRSTA START???
  • klyban
    Anonym skrev 2010-10-26 08:45:41 följande:
    Har du läst det du själv har plockat fram!? FÖRSTÅR DU INNEHÅLLET???

För ett fåtal nyfödda barn som har missbrukarföräldrar går det bra. Ett FÅTAL.

Ett barn väljer inte sina föräldrar eller hur dennes uppväxt ska vara.
    Tycker det är JÄVLIGT egoistiskt att skaffa barn om man använder några typer av starka tabletter, droger eller alkohol. DÅ SKA MAN INTE SKAFFA BARN! förens man kommit ur sitt beroende.

Första veckan ligger barnet och skriker, ungefär som kolik fast abstinens, skakar, har frossa pga ABSTINENS.. det är det första! Måste trappas ned med morfin vilket kan leda till andningsdepprison och respirator vård..

SKULLE DU TA ETT BARN TILL VÄRLDEN OCH GE DETTA SOM FÖRSTA START???
    Nu är du direkt elak mot dom som har svåra smärtproblem i detta land(handlar inte om missbrukare, utan om smärtpatienter).
    Dom har inte valt sina smärtor, dom skulle säkert kapa av sin ena arm att bli av med sina smärtor och sina mediciner.
    Det är inte en direkt bra situation att vara på smärtstillade och vara gravid, pga det beroende barnet ärver.
    Dock så ger det inga permanenta skador, vilket jag förmedlade.

Förstår inte hur man kan se ner på människor på detta viset, som från början inte valt denna smärtproblematik.
    Skäms på dig!!
  • ModestyB
    klyban skrev 2010-10-26 08:54:02 följande:
    Nu är du direkt elak mot dom som har svåra smärtproblem i detta land(handlar inte om missbrukare, utan om smärtpatienter).
    Dom har inte valt sina smärtor, dom skulle säkert kapa av sin ena arm att bli av med sina smärtor och sina mediciner.
    Det är inte en direkt bra situation att vara på smärtstillade och vara gravid, pga det beroende barnet ärver.

Förstår inte hur man kan se ner på människor på detta viset, som från början inte valt denna smärtproblematik.
    Skäms på dig!!
    Det är knappast elakt att avråda en beroende från att skaffa barn, hur kan du få det till det?
    Om jag hade hög risk att nedärva en livsfarlig sjukdom till min avkomma så vore det väl inte ELAKT av min läkare att avråda mig från att skaffa biologiska barn!? Man skaffar barn främst av egoskäl, ja, men det måste finnas gränser.

I ett inlägg längre upp så skrev jag (ganska subtilt) att jag tror att ett beroende som startar i fosterstadiet ger livslånga skador på hjärnan. Varför tror jag det? Jo, för att ett beroende hos en vuxen människa ger kemiska förändringar som kan ta åratal (om någonsin) att komma till rätta med, bland annat så minskar serotoninproduktionen. Kan du se vad effekten av en låg serotoninproduktion som startar i fosterstadiet kan ha för konsekvenser? Det kan inte jag och jag skulle verkligen inte vilja att någon ofrivillig försöksperson i form att ett ofött barn skulle utsättas.
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-26 08:54:02 följande:

Skäms på dig!!
    Nu får du väl ge din i alla fall!
    JA det finns smärtpatienter som behöver dessa preparat men det gör dom inte till "ej beroende av Tramadolet" och etfter en viss tid så blir detta bruk ab Tramadolet som ett missbruk då man är beroende och processen att sluta med dessa tabletter är precis som hos missbrukare av tabletten som valt att ta det för effektens skull och inte pga av smärta! Principen vid avslut/nedtrappning är densamma, tar lika lång tid ungefär och känns ungefär på samma sätt! Sen om det varit ett långvarigt bruk pga av smärta eller ett missbruk är i det läget oväsentligt!
    Hur kan du få det till att denna "Anonym" ser ner på misbrukare? Det är visst skrämande uppgifter om Tramadolet men det är ju så det är! Man ska inte skaffa barn under ett pågåendce bruk/missbruk av bla detta preparat! Ditt sett att se på alla former av bruk/missbruk oavsett vad det nu än må vara är skrämmande!
    Du är såååååå påläst och plockar fram den ena faktan efter den andra, du tolkar det på DITT eget sätt eftersom det alltid just bruk/missbruk går att ta fram motsatt info mot vad du gjort! Detta intresse och kunskap du har om allt detta är på ett sätt faschinerande men samtidigt tragiskt! NEJ Tramadolet är inte bra att ta under graviditet då man gör sitt barn beroende oavsett om det är bruk eller missbruk av mamman så är det inte bra och MAN BÖR SLUTA! JA barnet blir beroende, har abstinens och måste trappa ner och JA barnet kan ta skada även om det är ett fåtal som får bestående men så är det ändock en risk! Varför försköna situationen? Brukar/Missbrukar man Tramadol så bör man sluta först och bli gravid sen!
    Vem gav mig rätt att välja mitt bruk av Tramadolet när jag va gravid?MITT BASRN VALDE DET INTE!
     JA jag hade en enorm smärta, va och är fortfarande kronisk ryggpatient och JA jag hade då ätit Tramadol i 10 år.Jag blev gravid,födde min son beroende av Tramadol precis som jag själv! Såna förlossningar kallas och går alltid under "riskförlossninag", min precis som alla andras!
    Min son föddes abstinent, fruktansvärt att se en nyfödd bebis skrika och må såsom han gjorde under nedtrappningen! VIDRIGT RENT UT SAGT OCH DET GJORDE ONT ATT SE DETTA! Han hade INTE VALT att få Tramadol det första han fick när han kom ut! JAG hade valt detta åt honom genom att bruka/missbruka oavsett anledning till det Tramadol!
    OCH NU KOMMER DET HEMSKASTE AV ALLT!!!!!! JA HAN FICK SKADOR DÅ HAN INTE ORKADE DET EN EJ TRAMADOL BEBIS HADE ORKAT SOM HAN INTE GJORDE!HAN VA INTE I SAMMA SKICK, HAN HADE INTE SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR!!!!
  • klyban
    ModestyB skrev 2010-10-26 10:02:03 följande:
    Det är knappast elakt att avråda en beroende från att skaffa barn, hur kan du få det till det?
    Om jag hade hög risk att nedärva en livsfarlig sjukdom till min avkomma så vore det väl inte ELAKT av min läkare att avråda mig från att skaffa biologiska barn!? Man skaffar barn främst av egoskäl, ja, men det måste finnas gränser.

I ett inlägg längre upp så skrev jag (ganska subtilt) att jag tror att ett beroende som startar i fosterstadiet ger livslånga skador på hjärnan. Varför tror jag det? Jo, för att ett beroende hos en vuxen människa ger kemiska förändringar som kan ta åratal (om någonsin) att komma till rätta med, bland annat så minskar serotoninproduktionen. Kan du se vad effekten av en låg serotoninproduktion som startar i fosterstadiet kan ha för konsekvenser? Det kan inte jag och jag skulle verkligen inte vilja att någon ofrivillig försöksperson i form att ett ofött barn skulle utsättas.
    Jag tänker inte leka gud och berätta vem ska få skaffa barn eller inte.
    Inte heller moralisera över att det finns människor med svår smärtproblematik, som gärna vill ha barn.
    Dom mår nog tillräckligt dåligt som det är, än för folk och berätta hur hemska människor dom är.

Det finns inget som pekar på annat än att serotonin produktionen är något som tillfälligt problem som övergående.
  • klyban
    Anonym skrev 2010-10-26 10:27:19 följande:
    Nu får du väl ge din i alla fall!
    JA det finns smärtpatienter som behöver dessa preparat men det gör dom inte till "ej beroende av Tramadolet" och etfter en viss tid så blir detta bruk ab Tramadolet som ett missbruk då man är beroende och processen att sluta med dessa tabletter är precis som hos missbrukare av tabletten som valt att ta det för effektens skull och inte pga av smärta! Principen vid avslut/nedtrappning är densamma, tar lika lång tid ungefär och känns ungefär på samma sätt! Sen om det varit ett långvarigt bruk pga av smärta eller ett missbruk är i det läget oväsentligt!
    Hur kan du få det till att denna "Anonym" ser ner på misbrukare? Det är visst skrämande uppgifter om Tramadolet men det är ju så det är! Man ska inte skaffa barn under ett pågåendce bruk/missbruk av bla detta preparat! Ditt sett att se på alla former av bruk/missbruk oavsett vad det nu än må vara är skrämmande!
    Du är såååååå påläst och plockar fram den ena faktan efter den andra, du tolkar det på DITT eget sätt eftersom det alltid just bruk/missbruk går att ta fram motsatt info mot vad du gjort! Detta intresse och kunskap du har om allt detta är på ett sätt faschinerande men samtidigt tragiskt! NEJ Tramadolet är inte bra att ta under graviditet då man gör sitt barn beroende oavsett om det är bruk eller missbruk av mamman så är det inte bra och MAN BÖR SLUTA! JA barnet blir beroende, har abstinens och måste trappa ner och JA barnet kan ta skada även om det är ett fåtal som får bestående men så är det ändock en risk! Varför försköna situationen? Brukar/Missbrukar man Tramadol så bör man sluta först och bli gravid sen!
    Vem gav mig rätt att välja mitt bruk av Tramadolet när jag va gravid?MITT BASRN VALDE DET INTE!
     JA jag hade en enorm smärta, va och är fortfarande kronisk ryggpatient och JA jag hade då ätit Tramadol i 10 år.Jag blev gravid,födde min son beroende av Tramadol precis som jag själv! Såna förlossningar kallas och går alltid under "riskförlossninag", min precis som alla andras!
    Min son föddes abstinent, fruktansvärt att se en nyfödd bebis skrika och må såsom han gjorde under nedtrappningen! VIDRIGT RENT UT SAGT OCH DET GJORDE ONT ATT SE DETTA! Han hade INTE VALT att få Tramadol det första han fick när han kom ut! JAG hade valt detta åt honom genom att bruka/missbruka oavsett anledning till det Tramadol!
    OCH NU KOMMER DET HEMSKASTE AV ALLT!!!!!! JA HAN FICK SKADOR DÅ HAN INTE ORKADE DET EN EJ TRAMADOL BEBIS HADE ORKAT SOM HAN INTE GJORDE!HAN VA INTE I SAMMA SKICK, HAN HADE INTE SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR!!!!
    En som har en svår smärtproblematik kan aldrig i mina ögon bli en missbrukare(under förutsättningarna att de följer dos).
    Läkemedlesberoende blir det garanterat, men den det är ju alla som tar mediciner i någon form.
    Du med sådan smärtproblematik visar lite förståelse för dig själv om varför du använder smärtstillande.

Förstår inte vad det är för skador du pratar om.
    AT tar dom förhoppningsvis ned sakta genom uttrappning.

Innan du sitter och hoppar upp och ned på stolen framför datorn.
    Ska du veta att jag inte alls förespråkar att man ska äta smärtstillare ala tramadol under graviditet.
    Utan att det faktiskt finns människor som inte har ett val pga extrem smärtproblematik.

Sen är tramadol ett jävla rävgift, men det är en annan femma.
Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...