• Anonym (Abstinat)

Behöver stöd! Tradolan-abstinens...

Hej,

Jag har varit mer eller mindre beroende av Tradolan sedan två år tillbaka pga ryggont efter två bukoperationer. Nu vill jag och min man försöka bli gravida varpå jag var tvungen att sluta med dem och börja med Citodon istället. Men FAN vad jobbigt det är! För det första så hjälper inte Citodonen lika bra (såklart) mot de höga smärttopparna och vidare så har jag abstinens från Tradolanen. Har trappat ner sakta men har ändå abstinens. Är sur, lättirriterad och fryser jämt. Dessutom trycker jag i mig mängder av godis, jag har ett sådant kopiöst sötsug!

Det har bara gått ca en vecka som jag varit helt utan och i mina värsta stunder har jag vänt upp och ner på huset för att leta efter någon stackars liten bortglömd tablett nånstans. Har många gånger under veckan övervägt att be min pappa som också har ryggont om att få några av honom men jag skaaaa inte! Jag VILL fixa detta, annars kan vi ju aldrig få barn! Egentligen är det inte abstinensen som är det värsta, utan att veta att jag inte kommer att få ta dem på väldigt, väldigt länge...

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Citodonen är en klen tröst. I detta nu har jag stoppat i mig sex stycken och är bara knappt i närheten av vad Tradolanen gav mig. Kan ju inte fortsätta ta så många Citodon om dagen såklart, då är det ju lika illa för det planerade barnet så jag ska trappa ner de också.

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Behövde bara skriva av mig lite...tack för att ni läste. =)

• Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...
  • Anonym
    Futurum skrev 2010-10-18 22:25:08 följande:

Att äta tramadol under graviditeten resulterar i att barnet blir beroende och det första som händer när det föds är att det måste "tända av", barnet är befroende av tramadolet precis som du och får ett avvänjings schema. Dessa barn föds också under en viss extra koll!
    Varför ens tänka den tanken?!
    Hur har du tänkt att klara av att gå gravid med din enorma ryggsmärta?

Det är som du säger. Missbrukar man under graviditeten, starka tabletter, alkohol eller droger så ger man barnet några timmar efter födseln ett morfin dropp som går och trappas ned eftersom.. Kan ta upp till 2 veckor innan man helt kan sätta ut morfinet.

Vem vill utsätta sitt nyfödda barn för detta?

Jag hoppas TS, att du får hjälp till att bli av med ditt beroende Innan du blir gravid!
    All lycka till dig!
  • klyban
    Anonym skrev 2010-10-25 21:23:48 följande:
    Det är som du säger. Missbrukar man under graviditeten, starka tabletter, alkohol eller droger så ger man barnet några timmar efter födseln ett morfin dropp som går och trappas ned eftersom.. Kan ta upp till 2 veckor innan man helt kan sätta ut morfinet.

Vem vill utsätta sitt nyfödda barn för detta?

Jag hoppas TS, att du får hjälp till att bli av med ditt beroende Innan du blir gravid!
    All lycka till dig!
    Vad som undgår dig är att en del människor på denna jord har en såpass smärta att dom inte klarar sig utan smärtstillare.
    Ska vi exkludera ur dom i möjligheten att få skaffa barn?

Dessa mediciner skapar obefintlig fyskisk skada, så någon framtida skada för barnet är liten.
  • ModestyB
    klyban skrev 2010-10-25 21:52:30 följande:
    Vad som undgår dig är att en del människor på denna jord har en såpass smärta att dom inte klarar sig utan smärtstillare.
    Ska vi exkludera ur dom i möjligheten att få skaffa barn?

Dessa mediciner skapar obefintlig fyskisk skada, så någon framtida skada för barnet är liten.
    Om det handlade om "obefintlig fysisk skada" så skulle det knappast vara så att läkarna starkt rekommenderade blivande mammor att sluta, eller låta bli att bli gravida. Det finns läkemedel som går att använda under graviditet, Tradolan hör dock inte till dom. Få starkt beroendeframkallande läkemedel är förenliga med graviditet och min åsikt är att man bör se sig själv som infertil om man inte kan leva utan dessa läkemedel. Bära ett barn är då förenat med för stora risker.
  • klyban
    ModestyB skrev 2010-10-25 23:07:57 följande:
    Om det handlade om "obefintlig fysisk skada" så skulle det knappast vara så att läkarna starkt rekommenderade blivande mammor att sluta, eller låta bli att bli gravida. Det finns läkemedel som går att använda under graviditet, Tradolan hör dock inte till dom. Få starkt beroendeframkallande läkemedel är förenliga med graviditet och min åsikt är att man bör se sig själv som infertil om man inte kan leva utan dessa läkemedel. Bära ett barn är då förenat med för stora risker.
    Själva medicinen orsakar liten fysisk skada.
    Dock finns det andra problem som att barnet får beroende.
  • ModestyB

I min värld innebär att födas med ett beroende av Tramadolhydroklorid allvarlig fysisk skada. Beroendet har varit konstant under hela fosterstadiet om modern brukat Tradolan under graviditeten och jag kan bara i min vildaste fantasi spekulera kring vad sådant har för påverkan på ett barn-och senare en vuxen.

"Det finns risk att fostret påverkas. Tradolan bör därför inte användas under graviditet."
    Kan det bli tydligare än så?

• klyban

Graviditet

Som en säkerhetsåtgärd bör behandling med tramadol under graviditet undvikas. Data gällande säkerhet vid användning av tramadol under graviditet hos människa är otillräckliga. Tramadol administrerat strax före eller under förlossning påverkar inte livmoderns sammandragningsförmåga. Som med övriga opiater:

- Långtidsbehandling med tramadol, oavsett dos, kan utlösa abstinens­symtom hos nyfödda.

- I slutet av graviditeten kan höga doser utlösa andningsinsufficiens hos barnet, även vid kortidsbehandling.

Djurstudier har inte visat teratogena effekter även om det vid höga doser visats vara toxiskt för fostret som en konsekvens av modertoxicitet (se Prekliniska uppgifter).

• ModestyB

Ja: Tydligt att det är klart olämpligt att bruka Tradolan under graviditet/amning.

• klyban
    ModestyB skrev 2010-10-25 23:54:26 följande:
    Ja: Tydligt att det är klart olämpligt att bruka Tradolan under graviditet/amning.
    Men ger inte permanenta fysiska foster skador!
    Och beroendet är inte permanent och efter nedtrappning så är det som vanligt igen.
    Just detta med att det inte förkom någon framtida skada var ju liksom grejen med det postet du citerade från början och ifrågasatte.

Sen är tramadol ett rävgift, det är en annan femma.
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-26 00:13:18 följande:
    Men ger inte permanenta fysiska foster skador!
    Och beroendet är inte permanent och efter nedtrappning så är det som vanligt igen.
    Just detta med att det inte förkom någon framtida skada var ju liksom grejen med det postet du citerade från början och ifrågasatte.

Sen är tramadol ett rävgift, det är en annan femma.
    OT!
    Ts ifrågasätter väl ändå inte om det blir permanenta skador på fostret eller inte?
    Eller om barnets beroende blir bestående eller inte?
    Här nedan kommer Ts "frågeställning"

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Du kanske har "råd eller stöd" till Ts då du varit aktiv i denna tråd?
    Håll dig till frågeställning för en gångs skull!
Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...