• Anonym (Abstinat)

Behöver stöd! Tradolan-abstinens...

Hej,

Jag har varit mer eller mindre beroende av Tradolan sedan två år tillbaka pga ryggont efter två bukoperationer. Nu vill jag och min man försöka bli gravida varpå jag var tvungen att sluta med dem och börja med Citodon istället. Men FAN vad jobbigt det är! För det första så hjälper inte Citodonen lika bra (såklart) mot de höga smärttopparna och vidare så har jag abstinens från Tradolanen. Har trappat ner sakta men har ändå abstinens. Är sur, lättirriterad och fryser jämt. Dessutom trycker jag i mig mängder av godis, jag har ett sådant kopiöst sötsug!

Det har bara gått ca en vecka som jag varit helt utan och i mina värsta stunder har jag vänt upp och ner på huset för att leta efter någon stackars liten bortglömd tablett nånstans. Har många gånger under veckan övervägt att be min pappa som också har ryggont om att få några av honom men jag skaaaa inte! Jag VILL fixa detta, annars kan vi ju aldrig få barn! Egentligen är det inte abstinensen som är det värsta, utan att veta att jag inte kommer att få ta dem på väldigt, väldigt länge...

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Citodonen är en klen tröst. I detta nu har jag stoppat i mig sex stycken och är bara knappt i närheten av vad Tradolanen gav mig. Kan ju inte fortsätta ta så många Citodon om dagen såklart, då är det ju lika illa för det planerade barnet så jag ska trappa ner de också.

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Behövde bara skriva av mig lite...tack för att ni läste. =)

• Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...
  • Anonym (...)

Är inte det samma som nobligan?

Det åt jag under flera år tillsammans med voltaren och dexofen. Fick aldrig något rus och hade inga problem att sluta.

Men morfinet var däremot ett helvete att sluta med =(

• Jezamine
    Anonym (...) skrev 2010-10-21 18:33:54 följande:
    Är inte det samma som nobligan?

Det åt jag under flera år tillsammans med voltaren och dexofen. Fick aldrig något rus och hade inga problem att sluta.

Men morfinet var däremot ett helvete att sluta med =(
    Nobligan o Tramadol är samma sak.
    Jag är INTE avstängd
  • Anonym

Nåt att tänka på ä ju att rman kan få extremt ont i ryggen när man är gravid också, och då kan man ju inte ta sådana värktabletter, Alvedon på sin höjd. En stor fördel om man har tränat musklerna en del innan! Jag fick väldigt ont i ryggen när jag var gravid vilket var rätt jobbigt, men det gick det med.

Lycka till med allt!

• klyban
    Anonym skrev 2010-10-21 18:11:48 följande:
    Herre Gud vilka läkemedels experter och läkemedeles forskare det poppade upp här på sidan!
    Den ena VET BÄTTRE än den andra....osv osv
    Tramadol är ett beroendeframkallande gift, som är mycket svårt att sluta med och man bör INTE vara gravid eller amma under Tramadol intag!
    Ska man förbli tablettfri och komma ifrån sitt tablettmissbruk så finns det INGA andra sätt än att inte ta en enda opiat form!
    Tufft JA kansdke men den absoluta enda vägen!
    Inga tabletter = Inget missbruk!
    Det va väl typ det Ts undrade över.... såg inte att hon va ute efter alla dessa halvdryga experter!
    De allra flesta har en MYCKET god anledning till att få smärtstillare av denna typ.
    Och bara för man blir gravid så försvinner inte dessa problem
    Sen inte någon av dessa halvdryga experterna har diskuterat nått om att hon skall sluta med dessa eller inte.
    Utan hanterat andra fråger runt detta som citodon och dexofen som kom upp på en kant när det angavs fel info om denna med.

Sen kan jag inte annat än hålla med om att tramadol är ett jävla rävgift, finns andra bättre och skonsamare opiater för kroppen.
  • DreamBitch
    klyban skrev 2010-10-21 19:24:24 följande:
    Sen kan jag inte annat än hålla med om att tramadol är ett jävla rävgift, finns andra bättre och skonsamare opiater för kroppen.
    Opioider antar jag att du menar. :D
  • klyban
    DreamBitch skrev 2010-10-21 19:37:38 följande:
    Opioider antar jag att du menar. :D
    Hehe, så klart  ;)
    Ska försöka lära mig det här en dag :)

Har du någon bra sida där dom förklarar denna "lyckopiller" egenskap som tramadol har?
  • DreamBitch
    Anonym (dexo) skrev 2010-10-21 19:53:16 följande:
    På fass finns ju dexofen kvar... ska avregistreras sista mars 2011..
    Ja, det stämmer. Dock har läkare uppmanats att inte låta patienter påbörja behandling med dexofen. Dom patienter som i dagsläget äter dexofen bör dessutom introduceras till annan analgetika.
    klyban skrev 2010-10-21 19:44:49 följande:
    Hehe, så klart  ;)

Har du någon bra sida där dom förklarar denna "lyckopiller" egenskap som tramadol har?
    Nej, ingen annan förutom fass. :)
  • mamita64
    DreamBitch skrev 2010-10-21 20:01:13 följande:
    Ja, det stämmer. Dock har läkare uppmanats att inte låta patienter påbörja behandling med dexofen. Dom patienter som i dagsläget äter dexofen bör dessutom introduceras till annan analgetika.
    klyban skrev 2010-10-21 19:44:49 följande:
    Hehe, så klart  ;)

Nej, ingen annan förutom fass. :)
    Den skulle fasas ut och försvinna från och med i höst.
    Men den finns kvar och tex så fick min dotter Dexofen tidigare i år mot sina smärtor
    Jag som haft Dexofen i tio år har inte fått några sedan mars eller april utan gick då över till Ardinex

Jag skulle ju vilja veta varör en del människor får sånt himla rus av tex tramadol, jag känner absolut ingenting
  • klyban
    mamita64 skrev 2010-10-21 20:45:21 följande:
    Den skulle fasas ut och försvinna från och med i höst.
    Men den finns kvar och tex så fick min dotter Dexofen tidigare i år mot sina smärtor
    Jag som haft Dexofen i tio år har inte fått några sedan mars eller april utan gick då över till Ardinex

Jag skulle ju vilja veta varör en del människor får sånt himla rus av tex tramadol, jag känner absolut ingenting
    Utan tollerans så kan man få bra fart i 200-300mg(helt väck nästan), de som har tollerans tar uppemot 1200mg.
    Då finns det stor risk för krampanfall.

men även utan tollerans och tar 100mg direkt, så får man stor påverkan.
Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...