Anonym skrev 2010-10-21 09:06:24 följande:
Alltså, det är nog bara konstatera att de läkare ni haft som skrivit ut Tramadol, för kroniska smärtor, har ju uppenbarligen inte själva vart särskilt insatt i preparatet, och därmed mer eller mindre kört er in i tablett missbruket.
Ska man nu äta Tramadol på längre sikt, måste man vara insatt i vad det innebär och får för konsekvenser. Och detta bör man ha förklarat och presenterat för sig INNAN man sätter igång. Nu hade jag turen att få det förklarat av en kirurg, och INTE dr-tablett på vårdcentralen. Du kan helt enkelt inte äta tramadol/tradolan, som en vanlig värktablett, för då är du snart där. Och grundregeln är egentligen 2 saker. Nr 1. Känna din kropp. Nr 2. ALDRIG överskrida den övk. dagsdocen utan att rådgöra med behandlande läkare.
Även om man äter det mot kronisk värk, måste man i perioder "tända av" själv, dra ned på dosen under ett antal veckor/ kanske månader, eller tom helt göra uppehåll. Och sen kan man sätta igång en stund igen. Detta gör att INTE dra upp den verksamma dosen. Det är ohyggligt jobbigt, speciellt när man har kronisk värk, för finns det någon gång man har så ont, och helt plötsligt på helt nya ställen, ( förutom resterande abstinens besvär ) som när man slutar på Tradolan/Tramadol? Under tiden får man äta ICKE opiatiska preparat, tex Citodon/Distalgesic eller liknande.
I princip kan man bli beroende av vanliga Alvedon också, men att jämföra Citodon med Tradolan, tycker jag är ganska orellevant. Citodon är kemiskt inte uppbygd enligt opiater, och är därför betydligt "snällare". Men, givetvis kan man börja missbruka det också.
Jag kan in min värld inte förstå, att om man nu har kronisk värk och VET att man är beroende av att kunna smärtstilla sig, för att kunna leva ett i vart fall hyggligt liv, hur man ens kan komma på idén att börja "rusa" sig med värktabletter. Prata om att förstara sin egen behandling för resterande av livet. Det är så urbota korkat, så finns ju ingen sort. Är det i princip bättre att bli alkoholist, för är i vart fall inget som direkt går på smärt receptorerna i hjärnan. Hur tänker man då?
Och om man är lite beroende eller mycket beroende, är ju precis lika illa.
Alla som har kronisk värk, borde få gå en smärtskola, för att lära sig tolka och medicinera sin värk riktigt. Speciellt vid behov av extra tabletter, för det där verkar folk inte ha koll på ett enda dugg.
Jag har ätit Tradolan/Tramadol varje dag i 5 år mot kronisk smärta, och har ännu INGA problem med att dra ned på dosen/sluta med tabletterna för ett antal veckor, utan någon värre abstinens. Och ändå kan jag nu räkna antal ätna tabletter i flera tusentals. Så nej, jag räknar mig inte till dom tablett beroende. rr
Du har helt rätt!
Att sen jämföra Citadon och Tramadol eller ännu värre Distalgesic ( som tom är recerptfritt på apoteket och klassas inte som opiater) är ver kligen orelevant!
Man kan inte och ska inte ersätta en opiat med en annan, den tankebanan är en missbrukarbana man hamnat i och det är ett svårt läge man befinner sig i!
Jag fick Tradolan nästan precis när dom kom och då visste man inte riktigt vilken hemsk tablett denna är!
Idag vet man, den håller även på att avecklas och är idag inte alls "lika lätt att få utskrivet" som det va för några år sen!
Efter att ha haft maximal smärta och ett antal steloperationer så vet man inte till slut vad som är vad när man ska gradera sin smärta! Hjärnan är inställd på att "ha ont" och det har snabbt blivit en ond cirekl! Smärtskola är då det bästa man kan gå! Det va det bästa jag gjort och jag har ockå ätit Tramadol i jätte många år!
Har också ersatt en opiat med en annan osv osv......alltså varit fast i missbruket i många år!
Tramadol är en av dom svåraste tabletterna att sluta med!
Men det går, för vissa lättare än för andra men jag tror inte att någon bara lägger dom på hyllan utan en reaktion, det är en tuff period man har framför sig men den är fullt möjlig!
Först måste man vara ärilg mot sig själv angående intaget av Tramadolet, man måste se den konkreta sanningen och handla därefter!
Att sen tro att man bara kan slänga bort allt och sluta bara för att man blivit gravid är inte relevant!
Även om man VET att det skadar fostret och gör det till en missbrukare så medans man bär det så är det inte så självklart att man helt plötsligt problemfritt kan lägga alla Tramadol åt sidan!
Finns många,många bevis på det! Ett beroende är starkare än så och det kan vara ett rent helvete att sluta!
Därför bör man ha slutat en längre period innan man blir gravid så man med all säkerhet är opiat fri!