• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (ADD)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-04 18:09:56 följande:
    Ju fler som joinar diskussionen, desto bättre. Vi kan ju erbjuda varandra stöd och bolla erfarenheter.

Hur man går vidare, det verkar vara lite olika. Jag har ringt runt lite, men vissa verkar inte fatta vad man pratar om. Det ska iallafall gå att kontakta öppenpsyk, där kan de efter bedömningssamtal remittera dig till en utredning tror jag.

Jag valde att gå privat och göra bedömning, det kommer kosta 2200 kr bara för själva bedömningen, men för mig är det värt det för att slippa vänta...
    Tack, visst behövs det bollas en del och skönt att höra att man ej är ensam.

Öppenpsyk ska jag höra mig för till, är det lång väntetid ska jag kolla efter privat. Tack så hjärtligt för ditt svar. Helt klart värt varenda öre för detta är väldigt jobbigt när man "beter" sig konstigt och inte begriper varför.
  • TjockKatt
    Anonym (fru) skrev 2010-12-05 08:37:46 följande:
    hej!! är inte min mening att ta upp hela tråden nu, men jag ser ju att många av er pratar om medicinering och har kanske stor kunskap om det?? min make har ADD och har provat mediciner i alla de grupper som han kan prova. bl a strattera och concerta, men inget har fungerat. nu går han på en slags antdepressiva som tydligen har fungerat bra på vissa med ADD, men om inte detta fungerar så finns det inget mer för honom att prova säger läkarna. är det någon som har gått tillbaks till en medicinering och fått den till att fungera fastän den inte gjorde det första gången??

jag känner mig rätt så ledsen, skulle så hemskt gärna vilja att han ska bli bättre. ser ju att han mår dåligt över sin diagnos och själv har jag gått in i väggen pga den. jag får strukturera hela vårt liv så jag har fått utmattningsdepression. hinner aldrig med mig själv utan jag tar hand om min man och två barn hela tiden. jag hade hoppats på att någon medicin skulle kunna hjälpa, men det ser ju dystert ut .
    Det finns ju fler mediciner, som läkarna kanske inte är så pigga på att skriva ut, men det finns! Det finns även olika sorters terapi, tex kbt som jag själv ska prova. Omega3 ska tydligen också fungera för en del. Bolltäcken kan man få låna och prova. Det finns massor! Man får kolla upp själv och kräva att få prova. En del inom vården är inte så uppdaterade som dom borde, tyvärr.
  • TjockKatt

Jag har nu provat concerta ett par dagar, och har ett stort problem. Strattera tog jag på kvällen och den höll 24 timmar. Concerta tar jag på morgonen och den håller 12 timmar. Jag kan inte vakna på morgonen längre, är så SJUKT trött, får panik! Och nu är det sista tiden i skolan innan vi slutar, jag vet inte hur det ska gå. På strattera gick det mycket bättre. Kan man kanske ta concerta två ggr per dag, en på kvällen och en på morgonen? Just nu har jag bara tabletter tills vi ska ses igen, så just nu kan jag inte prova det, men sen? Någon som provat?

• Anonym (oj)
    TjockKatt skrev 2010-12-05 10:56:56 följande:
    Jag har nu provat concerta ett par dagar, och har ett stort problem. Strattera tog jag på kvällen och den höll 24 timmar. Concerta tar jag på morgonen och den håller 12 timmar. Jag kan inte vakna på morgonen längre, är så SJUKT trött, får panik! Och nu är det sista tiden i skolan innan vi slutar, jag vet inte hur det ska gå. På strattera gick det mycket bättre. Kan man kanske ta concerta två ggr per dag, en på kvällen och en på morgonen? Just nu har jag bara tabletter tills vi ska ses igen, så just nu kan jag inte prova det, men sen? Någon som provat?
    Hej vännen!
    Jag tror att det var någon tidigare i tråden som skrev att hon ställde klockan lite tidigare än hon skulle gå upp och tog sin tablett, sen somnade hon om och vaknade pigg lite senare. :o)
    Kanske värt att testa!
    Hoppas jag inte missförstod din fråga nu bara, haha.
    KRAM
  • Anonym (relentless)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-04 18:13:13 följande:
    Vi verkar väldigt lika, jag fungerade också bättre efter 25, men nu när jag fått barn själv känner jag att det blivit värre för mig att hantera mina konstigheter. Speciellt för att jag är rädd att han ska ärva det av mig, så det svarar på frågan huruvida en utredning är av värde för just mig - DEFINITIVT.

Jag tror absolut även på nyttan av en utredning för dig och de andra här i tråden...
    Ja ärver de det så ärver de det, det är genetiskt ärftligt och inte socialt (det är ju lika hög grad av ärftlighet även för barn som adopteras bort och alltså växer upp i ett hem med föräldrar som inte har adhd) så det går ju liksom inte att förhindra genom att lyckas hålla ordning på sig själv om man säger så. Däremot har ju barn med adhd ofta ett mycket större behov av rutiner och förutsägbarhet, och det kan ju bli svårt att ordna för dem om ens eget liv är kaos. Jag tror faktiskt att mitt eget liv har blivit lättare iom att jag fick ett barn med förmodad adhd (utreds nu) då jag har blivit tvungen att planera dagen exakt för honom, och därmed indirekt för mig själv, och har fått hjälp med att ordna struktur och rutiner i vardagen av hans psykolog. Det betyder att vi båda har ett schema att följa och det mår vi båda bäst utav också. Innan han fick hjälp så var situationen riktigt kaotisk dock.
  • Anonym (oj)
    Anonym (relentless) skrev 2010-12-05 14:12:22 följande:
    Ja ärver de det så ärver de det, det är genetiskt ärftligt och inte socialt (det är ju lika hög grad av ärftlighet även för barn som adopteras bort och alltså växer upp i ett hem med föräldrar som inte har adhd) så det går ju liksom inte att förhindra genom att lyckas hålla ordning på sig själv om man säger så. Däremot har ju barn med adhd ofta ett mycket större behov av rutiner och förutsägbarhet, och det kan ju bli svårt att ordna för dem om ens eget liv är kaos. Jag tror faktiskt att mitt eget liv har blivit lättare iom att jag fick ett barn med förmodad adhd (utreds nu) då jag har blivit tvungen att planera dagen exakt för honom, och därmed indirekt för mig själv, och har fått hjälp med att ordna struktur och rutiner i vardagen av hans psykolog. Det betyder att vi båda har ett schema att följa och det mår vi båda bäst utav också. Innan han fick hjälp så var situationen riktigt kaotisk dock.
    Ja, den där schemagrejen är superbra. Det gäller bara att komma ihåg att följa det. ;)

Vissa dagar är värre än andra för mig, och de senaste dagarna är riktig add-kaos kan jag säga.
    Just idag är jag fenomenalt duktig på att starta tusen grejer på en gång, jag är helt hopplös. Alldeles nyss BESTÄMDE jag mig verkligen för att gå upp och skura badrummet, men först ville jag ju kolla om någon svarat i tråden, så då gick jag och satte mig här. Läste svar, sen reste jag på mig för att på nytt börja med badrummet, gick ett varv runt stolen och satte mig igen för att även SVARA i tråden.
    Jag har redan hunnit avbryta mig själv typ fem gånger...
    Upplever ni också att det liksom surrar eller buzzar i huvudet? På mig är det så, tankarna går runt runt runt och jag kan liksom höra ett buzzande när det är som värst.

Jag har jättelätt för att fastna i tankemönster, mycket för att jag är så glömsk.
    Om jag till exempel är orolig för något, t.ex. något konstigt utslag på kroppen som jag upptäckt, så googlar jag det en lång stund, läser allt jag hittar och blir liksom riktigt påläst och lugnad över att det inte verkar vara något farligt. Sen går jag från datorn och har inom fem minuter glömt allt jag läst, blir lika orolig igen och googlar fram samma sidor och läser allt på nytt. Det är typiskt mig, jag tar in supermycket info, glömmer allt jag just läst och sen går tankarna runt i samma spår igen och jag gör om allt.
    Samma i affären, jag glömmer jämt vad jag skulle handla om kommer hem med massa andra saker som jag egentligen inte behövde.

Däremot som någon skrev, så kan jag minnas onödiga grejer från barndomen, som ett kapitel ur första boken i franskan, vad min bänkgrannes mormors hund hette, vad min pappa hade på sig när vi köpte julgran år 1987, min fasters mans kusins favoritmat eller liknande saker.
  • Anonym (ADD)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-05 14:35:23 följande:
    Ja, den där schemagrejen är superbra. Det gäller bara att komma ihåg att följa det. ;)

Vissa dagar är värre än andra för mig, och de senaste dagarna är riktig add-kaos kan jag säga.
    Just idag är jag fenomenalt duktig på att starta tusen grejer på en gång, jag är helt hopplös. Alldeles nyss BESTÄMDE jag mig verkligen för att gå upp och skura badrummet, men först ville jag ju kolla om någon svarat i tråden, så då gick jag och satte mig här. Läste svar, sen reste jag på mig för att på nytt börja med badrummet, gick ett varv runt stolen och satte mig igen för att även SVARA i tråden.
    Jag har redan hunnit avbryta mig själv typ fem gånger...
    Upplever ni också att det liksom surrar eller buzzar i huvudet? På mig är det så, tankarna går runt runt runt och jag kan liksom höra ett buzzande när det är som värst.

Jag har jättelätt för att fastna i tankemönster, mycket för att jag är så glömsk.
    Om jag till exempel är orolig för något, t.ex. något konstigt utslag på kroppen som jag upptäckt, så googlar jag det en lång stund, läser allt jag hittar och blir liksom riktigt påläst och lugnad över att det inte verkar vara något farligt. Sen går jag från datorn och har inom fem minuter glömt allt jag läst, blir lika orolig igen och googlar fram samma sidor och läser allt på nytt. Det är typiskt mig, jag tar in supermycket info, glömmer allt jag just läst och sen går tankarna runt i samma spår igen och jag gör om allt.
    Samma i affären, jag glömmer jämt vad jag skulle handla om kommer hem med massa andra saker som jag egentligen inte behövde.

Däremot som någon skrev, så kan jag minnas onödiga grejer från barndomen, som ett kapitel ur första boken i franskan, vad min bänkgrannes mormors hund hette, vad min pappa hade på sig när vi köpte julgran år 1987, min fasters mans kusins favoritmat eller liknande saker.
    Så klockren beskrivning, jag är exalt likadan, vi verkasr vara kopior av varann , det är SÅ likt hur jag oxå är. helt otroligt, ursäkta frågan men är det just ADD`N  som gör allt det här ? Jag har haft det som du i många år men aldrig ritkigt tagit tag i det, precis som du läser jag på nätet om och om igen. Måste helt klart kontakta doktorn.
  • Anonym (oj)
    Anonym (ADD) skrev 2010-12-05 14:46:27 följande:
    Så klockren beskrivning, jag är exalt likadan, vi verkasr vara kopior av varann , det är SÅ likt hur jag oxå är. helt otroligt, ursäkta frågan men är det just ADD`N  som gör allt det här ? Jag har haft det som du i många år men aldrig ritkigt tagit tag i det, precis som du läser jag på nätet om och om igen. Måste helt klart kontakta doktorn.
    :o)

Ja, jag frågar mig detsamma, fram tills för någon vecka sen har jag inte kunnat sätta ord på mina problem, det är först sen jag hamnade i denna tråd och började googla på ADD som jag känner att jag "kommit hem". Som jag skrev tidigare, hela mitt liv är i gungning sedan jag upptäckte detta, jag förstår helt plötsligt saker i mitt liv som varit helt obegripliga...

Så som jag förstår det, och hur jag tolkar testet jag fick av psykologen så är allt detta typiskt för adhd/add.
  • strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2010-12-03 23:51:21 följande:
    Lider du av det? Då inbillar du dig inte.
    Och lider det gör du ju uppenbarligen, nå't så fruktansvärt. :(

Ledsen att höra att din make inte stöder dig i detta, det gör det tusen ggr jobbigare. Men du måste stå på dig... Har du provat att läsa "symtomlista" för honom? Eller läsa våra berättelser här, om hur vi andra fungerar (eller inte fungerar)? Jag gjorde det för min kille och han kunde ju inte annat än att hålla med om att det var ju på pricken jag, det mesta iallafall... Vissa av symtomen är dock "tysta" och man kanske gör sitt bästa för att dölja dem och då kan det bli svårt för andra att se situationen som den är.. Iallafall om man är en duktig skådis, och det tror jag många av oss är i många situationer. Man vill liksom passa in.

Fråga honom vad han tycker du har för egenheter, vad han ogillar med dig eller vilka saker med dig som är udda. Det gjorde jag också med min kille, och det kunde vi sen bocka av MYCKET mot add-symtomen. T.ex. hatar min kille att jag är så rörig med mina saker, det har ju sin förklaring i att jag påbörjar alla dessa projekt överallt, och sen ligger de där i väntan på att bli slutförda, vilket de aldrig blir. Jag hör mig själv säga varje dag till min kille "nej, plocka inte bort det där, jag håller på med det". Då kan det vara en stickning som ligger på bordet, en hög med räkningar och bankdosa på soffbordet, matlådeburkar på köksbänken som väntar på att fyllas med barnmat, en hög med ren tvätt som är på väg in i skåpet, ett par trasiga byxor + nål och tråd på bänken, skötväskan som håller på att packas för utflykt o.s.v. o.s.v. Dessa aktiviteter växlar jag hetsigt mellan, eftersom jag ständigt glömmer bort vad jag håller på med.
    Jag har som sagt ingen formell diagnos än så jag ska inte sitta här och låta som jag kan/förstår/vet allt, men såhär känner jag och så gör jag för att hantera situationen.
    En fråga: Om din kille plockar undan eller flyttar på dina påbörjade projekt vad händer då?
    För själv menar jag att ja, det må vara eller bli kaos där jag är eller ha varit men det är organiserat kaos (för mig). Jag har koll på mina påbörjade projekt (eller så inbillar jag mig bara) men räkningshögen te.x, om maken är där och flyttar runt papprena får jag nästan som panik. Han tycker han sorterar dom åt mig men för mig blir det stökigare när han är där och "städar".
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-05 10:56:56 följande:
    Jag vet de som tar två om dan MEN det vete 17 om du ska prova utan att rådfråga med din läkare först. Annars kom ju anonym oj med ett bra tips.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna