• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (oj)
    Anonym (relentless) skrev 2010-12-05 23:46:09 följande:
    Angående att allt måste ha sin plats... Jag brukar slänga saker när jag inte vet vart jag ska lägga dem. Även saker som jag verkligen behöver. Det är inte så smart. 
    Annars har jag nog 8 lådor här hemma där ALLT ligger i, och det är hopplösa lådor. Från början var det en men den blev full och sen har de bara blivit fler och fler. Det är ett omöjligt projekt att sortera det som finns i lådan för det är just sådana saker som inte har någon plats, så på sin höjd går det att lägga sakerna i en hög men sen måste den ju också ta vägen någon annanstans. Men nu får inget plats i några lådor längre så det åker i sophinken. Kastade tom lite pengar förut för jag skulle tömma byxfickor då byxorna skulle tvättas men kunde inte hitta plånboken så jag blev ståendes med pengarna i handen och kunde inte komma vidare så då slängde jag dem. Bara enkronor visserligen.

Angående omega3 och att rapa fisk, prova en annan sort.  
    Jag har också slängt mynt. Pinsamt, men sant.
    Just pappershögar är ett gissel, jag hatar dem. De gör mig jättefrustrerad just för att de inte så självklart hör hemma någonstans, det är inte som att det är en hög med underkläder eller en hög med blandad frukt som man vet vart man ska lägga - det är en hopplös mix av skräp, viktiga papper och papper som på något vis kräver en åtgärd. Det där med vilka papper som ska slängas och sparas är ett gissel för mig, ena sidan säger att man ska spara alla bankpapper till exempel, men vilka är viktiga bankpapper och vilka är oviktiga? Man ska väl inte spara deras jädra reklamutskick om olika fonder o.s.v.? Eller? Återigen, svart eller vitt. Antingen slänger jag alla bankpapper, även de viktiga, eller så sparar jag alla. Det där att inte kunna sortera vilka saker som är viktiga och vilka som inte är det är verkligen svårt för mig.
    Det är samma med all yttre stimuli.
    Jag kan inte välja vilka känslor som ska få fäste hos mig, med resultatet att jag tar in allt. Jag brukar beskriva det som att jag är som en svamp. Läser jag om en tragedi i tidningen, eller om jag hör om en vän som råkat ut för något hemskt så är jag HELT förstörd. Det kan ta dagar, ibland veckor innan jag släpper det. Det är som att jag inte kan förstå att det egentligen inte involverar mig.

Nyligen dog en väns mamma. Jag drabbades av någon form av krisreaktion, trots att jag inte kände henne. Men genom honom kände jag sorg, och det tog mig minst en vecka eller kanske t.o.m. två innan jag kunde börja släppa det så smått. Jag tittade på våra andra gemensamma bekanta och undrade hur f-n de kunde vara normala och skratta och ena stunden visa medlidande med honom och nästa sekund börja planera utgång på kvällen. För mig var det som att jag gick in i en sorgeperiod med honom och tyckte inte det var riktigt ok att göra något roligt förrän efter en viss period hade gått. Det var naturligtvis de andra runtomkring som reagerade normalt, men jag funkar helt enkelt inte så. Känns igen?
  • strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2010-12-05 22:35:23 följande:
    Haha, jag skrattar också för det är faktiskt mycket komik inlindad i situationen. :o)

Ni ska veta att denna tråd hjälper mig väldigt mycket och ger mig trygghet på något vis, jag är inte ensam och jag är inte sjuk i huvudet. Eller ja, det beror väl på hur man ser det... ;)

Att inte ha någon gråzon - det är också typiskt för mig. För mycket eller för lite hela tiden. Måtta, vad är det?

Jag ger mig själv ganska mycket cred för att min tillvaro är så pass ordnad som den är, det gör jag faktiskt.
    Men jag kämpar hårt, och det blir på bekostnad av mitt välmående för jag är så utpumpad av att försöka följa alla måsten och sen är jag dessutom perfektionist på det.
    Tror det är ganska vanligt bland adhd-folk, att man är perfektionist. Det kan vara en del av förklaringen till att så lite blir gjort, om man inte är säker på att man har tålamod nog att göra en sak klar och dessutom perfekt, så avstår man hellre från att börja alls.

Ang. tabletten, jag äter också antidepressiva, omega3 och lite annan hälsokost - jag har köpt en dosett som alltid ligger på bordet (fast utom räckhåll för lillen). Min kille sa lite skämtsamt när jag köpte den "nämen, jag trodde det var förbud på att ha sån där om man är under 65", haha. Den har hjälpt mig iallafall, där står det ju också vilka tidpunkter man ska ta. Men det gäller som sagt att den ligger inom synhåll, annars är det kört BIGTIME.
    En sak som jag kom på när jag läste detta är den här dubbelheten som vi tycks ha. Både jag och flera med mig förstår inte hur jag samtidigt kan kräva ordning och reda runt mig, att jag har behov av att veta i förväg hur lång tid något kommer att ta, att jag ogillar oförutsedda händelser etc men samtidigt är oregelbundenheten själv. Jag är kaos och oordning, andra vet aldrig vart dom har mig osv. Tyvärr har detta medfört ganska mycket negativt i mitt liv. Människor får svårt att ta mig på allvar, misstror det jag gör och säger och jag är allmänt konstig. Och jag klandrar dom inte. Men jag önskar så att jag kunde förklara eller att jag hade svar på varför jag fungerar såhär. Jag kan ju inte förklara det själv, det bara är ju så. Om det beror på ADHD återstår att se men... som sagt, ibland önskar jag att jag kunde släppa in andra människor i mitt huvud så att de kunde få se hur det är att vara jag.
  • strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2010-12-06 00:52:39 följande:
    Jag har också slängt mynt. Pinsamt, men sant.
    Just pappershögar är ett gissel, jag hatar dem. De gör mig jättefrustrerad just för att de inte så självklart hör hemma någonstans, det är inte som att det är en hög med underkläder eller en hög med blandad frukt som man vet vart man ska lägga - det är en hopplös mix av skräp, viktiga papper och papper som på något vis kräver en åtgärd. Det där med vilka papper som ska slängas och sparas är ett gissel för mig, ena sidan säger att man ska spara alla bankpapper till exempel, men vilka är viktiga bankpapper och vilka är oviktiga? Man ska väl inte spara deras jädra reklamutskick om olika fonder o.s.v.? Eller? Återigen, svart eller vitt. Antingen slänger jag alla bankpapper, även de viktiga, eller så sparar jag alla. Det där att inte kunna sortera vilka saker som är viktiga och vilka som inte är det är verkligen svårt för mig.
    Det är samma med all yttre stimuli.
    Jag kan inte välja vilka känslor som ska få fäste hos mig, med resultatet att jag tar in allt. Jag brukar beskriva det som att jag är som en svamp. Läser jag om en tragedi i tidningen, eller om jag hör om en vän som råkat ut för något hemskt så är jag HELT förstörd. Det kan ta dagar, ibland veckor innan jag släpper det. Det är som att jag inte kan förstå att det egentligen inte involverar mig.

Nyligen dog en väns mamma. Jag drabbades av någon form av krisreaktion, trots att jag inte kände henne. Men genom honom kände jag sorg, och det tog mig minst en vecka eller kanske t.o.m. två innan jag kunde börja släppa det så smått. Jag tittade på våra andra gemensamma bekanta och undrade hur f-n de kunde vara normala och skratta och ena stunden visa medlidande med honom och nästa sekund börja planera utgång på kvällen. För mig var det som att jag gick in i en sorgeperiod med honom och tyckte inte det var riktigt ok att göra något roligt förrän efter en viss period hade gått. Det var naturligtvis de andra runtomkring som reagerade normalt, men jag funkar helt enkelt inte så. Känns igen?
    Jag har också slängt mynt. Och jag har garanterat slängt viktiga papper, dels för att jag inte förstått innehållet (te.x pensionsspararpapper), för att jag inte orkat eller glömt öppna kuverten. Jag var på "möte" på banken för något år sedan och skulle diskutera just mitt pensionssparande. När jag berättade för "bankgubben" att jag inte ens brukar öppna det orangea kuvertet utan lägga det i pappersinsamlingen höll han på att trilla av stolen. Oj, sa han sedan och jag förstod att en kvinna i min ålder, med man och barn, förväntas ha mycket bättre koll på "det där" än vad jag har. Men det är ju så med mig, har jag noll intresse av något bemödar jag mig inte ens försöka förstå det. Jag kan bara inte förmå mig göra det. Jag har försökt läsa böcker eller se filmer där jag känt att nä, det här är trist men min hjärna slår liksom av och när jag försöker "koppla på" den igen vandrar tankarna iväg på annat håll och så kan jag ha "läst" två sidor i boken men jag kommer förstås inte ihåg ett skit av det jag läst.

Det här med att ta in känslor, eller information utifrån överhuvudtaget känner jag också igen. Jag kan inte välja vilken information jag ska ta till mig, ventilen in är alltid öppen, oavsett om det är relevant eller inte. Med känslor är jag sådan som har väldigt lätt för att känna för och med andra.

När Tsunamin inträffade blev jag väldigt berörd och involverad. Jag led något fruktansvärt med alla som på något sätt hade påverkats av detta. Jag tänkte på och levde mig in i hur de som te.x hade dött av flodvågen måste ha tänkt eller känt. Jag tänkte på och sörjde med deras anhörig, de som överlevt men förlorat någon. Jag själv kände ingen som var där men det spelade ingen roll. Jag blev som besatt av detta, satt på internet i timmar och bara läste om allt som hade med Tsunamin att göra. Jag kom över listor där människor uppgivit namn på familjemedlemmar som var saknade efter katastrofen och som jag googlade och letade efter, allt för att hjälpa till men helt utan någon annans vetskap. Jag minns att jag reagerade på liknande sätt när Estonia sjönk. (När jag var yngre var jag helt fascinerad och som besatt av filmen Titanic... bara en parantes) 

När jag tänker på dessa katastrofer, läser om dom eller kollar på videos på youtube te.x framkallar det så starka känslor hos mig som om jag var där... eller som om jag hade varit där och upplevt det själv. Min make har bett mig hålla mig borta från allt sådant eftersom han vet vad det gör med mig men trots det kan jag inte hålla mig borta från sorg och smärta. Alltså, det handlar inte om att "gotta sig" i andra människors sorg och smärta, det är inte den fascinationen jag menar, inte alls. För att ta Tsunamin igen så kan det bäst beskrivas som en slags besatthet...åtminstone var det vad det blev. Jag kände mig manad att hjälpa till... att stänga av datorn, sluta tänka på det och gå och lägga mig fanns liksom inte på kartan. Jag hade ett "hyper focusing" moment. Och om jag inte är helt ute och cyklar nu så har jag för mig att jag läst att ADHD-människor mycket väl skulle passa att jobba i katastrofområden just p.g.a förmågan att hyperfokusera. Men det måste självklart vara något som intresserar dom... och att hjälpa förtvivlade människor över hela världen söka och förhoppningsvis finna sina anhöriga intresserade mig, därav denna hyperfokusering antar jag. 

Känner någon av er igen detta? För andra som jag nämnt detta för kallar mig självplågare men det är inte det det handlar om, inte för mig. Visst, hyperfokusering på just katastrofer eller att hjälpa andra människor i nöd blir ju på bekostnad av mitt eget mående. Jag går alltid in som i en depression efteråt. Men det är ju inte så (tyvärr) att jag väljer vad jag ska hyperfokusera på... och detta kan inte andra (min make te.x) förstå.   
  • Anonym

Har ni alla antingen ADHD/ ADD här?

Jag undrar mest för jag har ADHD och drag av asperger och autism...

• Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2010-12-06 02:16:22 följande:

Jag tror det är lite blandat och att många inte har någon diagnos alls/ännu men känner att man inte riktigt är som "alla andra" Flört
  • Anonym (ADD?)

Jag tänkte att jag skulle ta och uppdatera TS med de symptom som kommit in. Jag började göra en lista tidigare men blev lite förvirrad av att en del symptom kanske är ungefär samma fasr beskrivet med andra ord eller bara en nyansskillnad. Sen kom en del symptom från folk utan diagnos och då blev det förvirrat om jag ska räkna dem som symptom också..? Jaja, här är min lista så här långt i alla fall:

Har fått diagnos:

1. Problem att klara vardagssysslor som vika tvätt, handla osv.

2. Kommer försent

3. Tappar bort saker hela tiden

4. Kan inte fokusera

5. Ständigt trött

6. Sover hur mycket som helst

7. Låg uthållighet

8. Nedsatt arbetsminne

9. Bristande motivation (beror på)

10. Igångsättningssvårigheter

11. Svår understimulering (som resultat av högre IQ)

12. Lätt distraherad

13. Hög impulsivitet

Under utredning:

-Stort behov av att ha en strukturerad och planerad vardag för att fungera

-Svårt för att planera och strukturera vardag och saker

-Underaktiv utåt men hyper på insidan

-Låg mental uthållighet

-Up & downs, vissa perioder flänga omkring, andra perioder bara sitter; orkar inte ta tag i det hela.

-Kan inte sitta still, svårt att koncentrera sig längre stunder.(beror på ämnet)

-Hör vad folk säger, men är i en helt annan värld.

-Pratar med någon och något händer runt omkring mig flyger jag iväg på något annat och måste kolla allt som händer runtomkring.

-Klarar inte av förändringar. Har jag ställt in mig på någonting, blir jag fullkomligt galen om någon kommer och ändrar mina planer.

-Noll tålamod, allt ska gå på två röda.

-Har inget detaljseende när det gäller ansikten.

-Kan inte läsa folk över huvud taget.Kan läsa djur däremot rätt bra.

• Anonym (ADD?)

Ni får gärna hjälpa mig att komplettera listan Glad

• Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2010-12-06 02:16:22 följande:

Hur yttrar sig dina asperger och autism drag?
  • Anonym
    Anonym (ADD?) skrev 2010-12-06 02:52:54 följande:
    Jag tänkte att jag skulle ta och uppdatera TS med de symptom som kommit in. Jag började göra en lista tidigare men blev lite förvirrad av att en del symptom kanske är ungefär samma fasr beskrivet med andra ord eller bara en nyansskillnad. Sen kom en del symptom från folk utan diagnos och då blev det förvirrat om jag ska räkna dem som symptom också..? Jaja, här är min lista så här långt i alla fall:

Har fått diagnos:

1. Problem att klara vardagssysslor som vika tvätt, handla osv.

2. Kommer försent

3. Tappar bort saker hela tiden

4. Kan inte fokusera

5. Ständigt trött

6. Sover hur mycket som helst

7. Låg uthållighet

8. Nedsatt arbetsminne

9. Bristande motivation (beror på)

10. Igångsättningssvårigheter

11. Svår understimulering (som resultat av högre IQ)

12. Lätt distraherad

13. Hög impulsivitet

Under utredning:

-Stort behov av att ha en strukturerad och planerad vardag för att fungera

-Svårt för att planera och strukturera vardag och saker

-Underaktiv utåt men hyper på insidan

-Låg mental uthållighet

-Up & downs, vissa perioder flänga omkring, andra perioder bara sitter; orkar inte ta tag i det hela.

-Kan inte sitta still, svårt att koncentrera sig längre stunder.(beror på ämnet)

-Hör vad folk säger, men är i en helt annan värld.

-Pratar med någon och något händer runt omkring mig flyger jag iväg på något annat och måste kolla allt som händer runtomkring.

-Klarar inte av förändringar. Har jag ställt in mig på någonting, blir jag fullkomligt galen om någon kommer och ändrar mina planer.

-Noll tålamod, allt ska gå på två röda.

-Har inget detaljseende när det gäller ansikten.

-Kan inte läsa folk över huvud taget.Kan läsa djur däremot rätt bra.

det där är verkligen mig du skriver om;)

Mitt arbetsminne är fruktansvärt dåligt..

Jag har svårt att läsa andra människor, speciellt känslor och så det går inte alls.

Säger saker utan att tänka mig för,

Har svårt för närkontakt, alltså kramar och så, ibland känns de som man har en kliande tröja på sig, det är typiskt asperger, jag gungar mig till söms, inte längre då min man blir knäpp på mig=)

Rör Alltid på en kroppsdel..

ja det finns massa att skriva...

Jasså så de flesta här inne är under utredning?

Jag är med i en annan tråd ADHD/Asperger men känns som det är lite mer rörelse i denna=)
  • Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2010-12-06 03:37:58 följande:
    det där är verkligen mig du skriver om;)

Mitt arbetsminne är fruktansvärt dåligt..

Jag har svårt att läsa andra människor, speciellt känslor och så det går inte alls.

Säger saker utan att tänka mig för,

Har svårt för närkontakt, alltså kramar och så, ibland känns de som man har en kliande tröja på sig, det är typiskt asperger, jag gungar mig till söms, inte längre då min man blir knäpp på mig=)

Rör Alltid på en kroppsdel..

ja det finns massa att skriva...

Jasså så de flesta här inne är under utredning?

Jag är med i en annan tråd ADHD/Asperger men känns som det är lite mer rörelse i denna=)
    Hej! är du samma anonym som i #454? Jag blir så förvirrad av anonyma inlägg.. jag funderar på om symptomen du skriver är typiska för add? eller mer asperger?

Jag blandar ihop folk i tråden så jag vet inte vilka som fått diagnos eller inte men det finns i alla fall några som är under utredning och några som inte sökt hjälp alls.

Ja, det är otroligt bra rörelse i den är tråden! Jag har funderat på att skapa en ny tråd, med mer "mötesplats" inriktning men jag är rädd att det inte skulle bli samma fart i den..
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna