• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • strulmaja
    Anonym (ADD) skrev 2010-12-05 08:59:28 följande:
    Tack, visst behövs det bollas en del och skönt att höra att man ej är ensam.

Öppenpsyk ska jag höra mig för till, är det lång väntetid ska jag kolla efter privat. Tack så hjärtligt för ditt svar. Helt klart värt varenda öre för detta är väldigt jobbigt när man "beter" sig konstigt och inte begriper varför.
    Jag kontaktade vårdcentralen först, fick remiss till öppenpsyk ifrån dom och väntar nu på kallelse så VC är också ett alternativ. Men prova öppenpsyk först.
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-05 10:54:04 följande:
    Det finns ju fler mediciner, som läkarna kanske inte är så pigga på att skriva ut, men det finns! Det finns även olika sorters terapi, tex kbt som jag själv ska prova. Omega3 ska tydligen också fungera för en del. Bolltäcken kan man få låna och prova. Det finns massor! Man får kolla upp själv och kräva att få prova. En del inom vården är inte så uppdaterade som dom borde, tyvärr.
    Har du provat Omgega3? Hur länge måste man äta dom för att märka skillnad?
    Jag köpte det och åt i ett par dagar, märkte ingen skillnad och tröttnade tillslut som på allt annat som inte ger omedelbart resultat eller tillfredställelse.

Bolltäcken är underbara förresten. Jag har inget eget men har provat. Taktilmassage är också att rekommendera.
  • TjockKatt
    Anonym (oj) skrev 2010-12-05 13:30:43 följande:
    Hej vännen!
    Jag tror att det var någon tidigare i tråden som skrev att hon ställde klockan lite tidigare än hon skulle gå upp och tog sin tablett, sen somnade hon om och vaknade pigg lite senare. :o)
    Kanske värt att testa!
    Hoppas jag inte missförstod din fråga nu bara, haha.
    KRAM
    Det kanske kan vara något. Jag tog en strattera nu på klvällen iallafall, MÅSTE upp i morgon för att fixa kursen. Hatar allt.
    strulmaja skrev 2010-12-05 21:04:45 följande:
    Jag vet de som tar två om dan MEN det vete 17 om du ska prova utan att rådfråga med din läkare först. Annars kom ju anonym oj med ett bra tips.
    Nej, jag har bara precis så många tabletter så jag klarar mig till nästa möte, och kan inte hämta ut nya, så jag kan inte ta fler ändå. :-P Men ska kolla när jag ska dit.
    strulmaja skrev 2010-12-05 21:13:19 följande:
    Har du provat Omgega3? Hur länge måste man äta dom för att märka skillnad?
    Jag köpte det och åt i ett par dagar, märkte ingen skillnad och tröttnade tillslut som på allt annat som inte ger omedelbart resultat eller tillfredställelse.

Bolltäcken är underbara förresten. Jag har inget eget men har provat. Taktilmassage är också att rekommendera.
    Nä, inte provat själv, men läst att det ska funger.

Jag har velat prova, var kan man få låna?
  • Anonym (oj)
    strulmaja skrev 2010-12-05 20:57:52 följande:
    En fråga: Om din kille plockar undan eller flyttar på dina påbörjade projekt vad händer då?
    För själv menar jag att ja, det må vara eller bli kaos där jag är eller ha varit men det är organiserat kaos (för mig). Jag har koll på mina påbörjade projekt (eller så inbillar jag mig bara) men räkningshögen te.x, om maken är där och flyttar runt papprena får jag nästan som panik. Han tycker han sorterar dom åt mig men för mig blir det stökigare när han är där och "städar".
    Ooh, jag blir totalt vansinnig om han flyttar mina grejer. För precis som du säger så har jag själv ordning i mitt kaos, det är bara att så'na som oss inte har ordning enligt "standardmått". Jag kan tycka att det är städat, min kille kan tycka att det är jättestökigt. ALLT måste ha en plats i min värld för att det ska funka att hålla ordning såsom ordning ser ut i andras värld. Då fixar jag det. Om vi har en byrå med säg fem lådor och jag vet att i låda ett ska det ligga pennor, i låda två ska det ligga snören, i låda tre papper o.s.v. - då funkar det bra. För räkningarna har jag en pärm med ett fack för varje typ av räkning.
    Om jag inte har detta system, där allting har en given plats, så blir det totalt kaos runtomkring mig, jag vet inte var jag ska lägga någonting. Detta är alltså ett sätt att hålla ordning som jag har tvingats jobba fram över åren.
    Det blir ofta problem för mig när jag ska bestämma vad som ska ligga var, för om pennorna ligger i en låda borde väl suddigum också ligga där, de hör ju ihop med att skriva? Och gem... Och pennvässaren... Men så dyker det upp något som är lite mittemellan, som inte riktigt hör hemma i den kategorin men heller inte i någon annan... Då blir det jobbigt för mig att bestämma, det är typiskt för mig. Det är inget jag låter uppta direkt mycket tid i mitt liv, men det är ett typexempel på småsvårigheter som dyker upp för mig jämt men som ingen annan skulle lägga någon tankemöda på.

Ett stort problem är att ofta kommer jag på något viktigt som ska göras, lägger fram just det pappret (eller vad det nu kan vara) och om min kille då är framme och flyttar på det så att jag inte ser det så glöms det bort bums. Sen kan jag hitta det några dagar senare och bli fly förbannad för att han lät det försvinna ur mitt synfält så jag glömde bort det, för det jag ser kommer jag ju ihåg. Samma är det med sonens d-droppar. De måste alltid stå framme på ett ställe där jag är varje dag, står de i ett skåp så kommer jag inte ihåg att ge dem. Därför har jag köpt flera flaskor som står utplacerade lite överallt så jag verkligen kommer ihåg att ge. :o)
  • strulmaja

Det är så väldans många inlägg här nu så jag blir alldeles snurrig och vet inte vad jag ska svara på först. Jag vill svara på allt på en gång men det går ju inte. Roligt att den här tråden lever vidare och att både "gamla" och nya trådskrivare kikar in och lämnar avtryck.

Någon skrev att hon inte fick stöd ifrån sin make men jag hoppas att du känner att du kan hämta stöd härifrån oss, även om jag förstår att det inte är samma sak förstås.

Anonym (Under utredning): Jag tycker det är bra att man valt att fokusera på ditt mående och din hemsituation för att ta det andra mindre akuta lite senare. Det ska inte behöva vara så j-a jobbigt som du beskrivit det, känna sig så arg och få utbrott. Jag blir glad när jag läser att du känner det som att dom bryr sig, att du blir tagen på allvar. Hoppas det fortsätter åt rätt håll för dig nu. Kika in här när du orkar och har tid och skriv ett par rader om hur det går.

Sen vet jag inte vem det var som skrev det här med allt eller inget, att inte kunna göra något lagom. Jag är likadan. Blir jag förälskad blir jag JÄTTEFÖRÄLSKAD. Då kan jag ringa eller maila personen 76 ggr/dag, vill vara med den här personen 24/7, kan inte tänka på något annat. Och ju mer avvisande personen är desto mer "på" och förälskad blir jag. Men så, när jag väl lyckas få honom på kroken (om jag inte skrämt iväg honom för ja, det har hänt) så känns det som om det roliga är slut och jag börjar genast tycka att den här killen jag nyss avgudade är tråkig och ointressant och tröttnar. 

När jag lagar mat blir det 9 av 10 ggr mat över. Vi är två vuxna och två barn i familjen, men trots det lagar jag mat åt minst 10 vuxna. Jag står aldrig och mäter upp när jag te.x ska koka pasta utan häller i direkt från paketet. 1 av 10 ggr gör jag alldeles för lite mat. 

Alkohol. Där resonerar jag nog som så att om jag inte får eller kan dricka mig full då vill jag inte dricka alls. Så antingen är nykter eller så dricker jag för mycket. Mellantinget lagom existerar inte här heller. De ggr jag lyckats med att BARA dricka mig salongsberusad är väldigt få. 

Senast idag var jag och handlade med maken och jag stod och spanade in sminkhyllan. Jag hittade en mascara jag ville ha, la den i kundvagnen och gick vidare. 2 meter längre bort var reades smink ut, bl.a mascaror och jag grep tag i två stycken sedan stod jag där och funderade. Då kom maken och så sa han: 
    - Vad är det för nått? 
    - Mascara sa jag 
    - En sån som ligger här i vagnen? sa han och tog upp den jag lagt där
    - Mm, sa jag   
    Han tittade frågande på mig
    - Men dom här är billiga, sa jag 
    - Jaha? sa han. Men BEHÖVER du dom? 
    Och jag tänkte: Behöver? Det var det inte ens frågan om. De var billiga och jag ville HA dom. 
    - Ja, sa jag 
    - Du behöver alltså tre olika mascaror? undrade maken 
    Då la jag tillbaka en men behöll den ena och det var med stor sorg och tunga steg jag gick därifrån. Två mascaror köpte jag alltså. Hade inte maken varit med hade jag köpt minst tre. 
    Detta scenario är ett ofta förekommande. Just idag råkade det handla om mascara annars kan det var kläder, mat, tvättmedel, leksaker, u name it. 

• Anonym (fru)
    TjockKatt skrev 2010-12-05 10:54:04 följande:
    Det finns ju fler mediciner, som läkarna kanske inte är så pigga på att skriva ut, men det finns! Det finns även olika sorters terapi, tex kbt som jag själv ska prova. Omega3 ska tydligen också fungera för en del. Bolltäcken kan man få låna och prova. Det finns massor! Man får kolla upp själv och kräva att få prova. En del inom vården är inte så uppdaterade som dom borde, tyvärr.
    tack för ditt svar . tvingade maken ta omega 3, men han tyckte han bara rapade fisk så då tappade han motivationen . vad är bolltäcken för något?? tyvärr så går min man bara till en läkare som pratar om mediciner. psykologen som utredde honom tyckte att vi hade hittat ett sån't bra fungerande system här hemma, men det var innan vårt andra barn föddes och då mådde jag ju själv bra. det är när jag inte orkar som hela vår värld faller ihop. jag minns inte längre vad som ska skriva på våra kom-ihåg-listor och scheman och orkar inte strukturera vår vardag. så han får ingen hjälp mer än mediciner vilket gjorde att jag brakade in i väggen. men jag ska följa denna tråd o läsa vad ni skriver så jag kan försöka hjälpa honom o komma med förslag. har försökt få med honom i FL, men det är ju lite segt med den saken, jag tror inte han känner sig så motiverad
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-05 21:17:33 följande:
    Det kanske kan vara något. Jag tog en strattera nu på klvällen iallafall, MÅSTE upp i morgon för att fixa kursen. Hatar allt.
    strulmaja skrev 2010-12-05 21:04:45 följande:
    Jag vet de som tar två om dan MEN det vete 17 om du ska prova utan att rådfråga med din läkare först. Annars kom ju anonym oj med ett bra tips.
    Nej, jag har bara precis så många tabletter så jag klarar mig till nästa möte, och kan inte hämta ut nya, så jag kan inte ta fler ändå. :-P Men ska kolla när jag ska dit.Nä, inte provat själv, men läst att det ska funger.

Jag har velat prova, var kan man få låna?
    Jag vet faktiskt inte. Det finns säkert att få tag på via autismcenter eller liknande. Jag provade ett när jag jobbade med autistiska barn och det var så skönt att jag hade kunnat ligga kvar där under i en evighet. 
    Täcket ger en en känsla av att vara samlad, ihophållen... svårt att förklara men du förstår säkert. Jag kände mig trygg där under, inte för att jag känner mig otrygg annars men det var lugnande och avstressande med en tyngd på kroppen.
  • strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2010-12-05 21:23:53 följande:
    Ooh, jag blir totalt vansinnig om han flyttar mina grejer. För precis som du säger så har jag själv ordning i mitt kaos, det är bara att så'na som oss inte har ordning enligt "standardmått". Jag kan tycka att det är städat, min kille kan tycka att det är jättestökigt. ALLT måste ha en plats i min värld för att det ska funka att hålla ordning såsom ordning ser ut i andras värld. Då fixar jag det. Om vi har en byrå med säg fem lådor och jag vet att i låda ett ska det ligga pennor, i låda två ska det ligga snören, i låda tre papper o.s.v. - då funkar det bra. För räkningarna har jag en pärm med ett fack för varje typ av räkning.
    Om jag inte har detta system, där allting har en given plats, så blir det totalt kaos runtomkring mig, jag vet inte var jag ska lägga någonting. Detta är alltså ett sätt att hålla ordning som jag har tvingats jobba fram över åren.
    Det blir ofta problem för mig när jag ska bestämma vad som ska ligga var, för om pennorna ligger i en låda borde väl suddigum också ligga där, de hör ju ihop med att skriva? Och gem... Och pennvässaren... Men så dyker det upp något som är lite mittemellan, som inte riktigt hör hemma i den kategorin men heller inte i någon annan... Då blir det jobbigt för mig att bestämma, det är typiskt för mig. Det är inget jag låter uppta direkt mycket tid i mitt liv, men det är ett typexempel på småsvårigheter som dyker upp för mig jämt men som ingen annan skulle lägga någon tankemöda på.

Ett stort problem är att ofta kommer jag på något viktigt som ska göras, lägger fram just det pappret (eller vad det nu kan vara) och om min kille då är framme och flyttar på det så att jag inte ser det så glöms det bort bums. Sen kan jag hitta det några dagar senare och bli fly förbannad för att han lät det försvinna ur mitt synfält så jag glömde bort det, för det jag ser kommer jag ju ihåg. Samma är det med sonens d-droppar. De måste alltid stå framme på ett ställe där jag är varje dag, står de i ett skåp så kommer jag inte ihåg att ge dem. Därför har jag köpt flera flaskor som står utplacerade lite överallt så jag verkligen kommer ihåg att ge. :o)
    Hahaha fasen jag kan inte hålla mig för skratt. Missförstå mig rätt vännen, det är inte roligt ROLIGT men igenkänningsfaktorn är hög här kan jag säga. Bra tips där med att köpa flera d-vitaminer för det glöms tyvärr bort här hemma ganska ofta. Själv äter jag ju antidepp och ska ta ett piller varje morgon. Min make kom på att om han lägger 1 piller på min laptop varje morgon så kommer jag ju garanterat att se det och komma ihåg att den den eftersom datorn är typ det första jag rör efter kaffebryggaren Flört Vad gör jag? Jo, jag lägger pillret åt sidan, drar igång datorn och tänker: Tar den sen! och vips så glöms det bort i alla fall. Min make har nu slut på idéer där så om det är någon annan av er som har tips på hur tusan jag ska få i mig medicinen så, bring it on. 

Har precis dessa småsvårigheter som du. Jag fastnar i sådant som någon annan förmodligen inte ens skulle reflektera över. Undrar om det kan ha att göra med våra svårigheter för lagom och mellanting? Jag läste att en person med ADHD/ADD tänker väldigt svartvitt, att vi har svårt för gråskalor. Ta bara vädret te.x. Om det inte är jättevarmt eller jättekallt har jag skitsvårt för att veta hur jag ska klä mig själv men framförallt barnen. Det blir även där antingen för mycket eller för lite kläder. 

Sen måste jag ju ge dig credit som ändå lyckats skapa sådan ordning bland dina prylar, allt på ett ställe. Det är precis så jag skulle vilja ha det, var sak på sin plats men jag klarar inte av det och önskar så jag kunde få hjälp av någon mer strukturerad person att ordna detta för då skulle mitt liv, min vardag bli 100 ggr lättare.
  • Anonym (oj)
    strulmaja skrev 2010-12-05 22:03:57 följande:
    Hahaha fasen jag kan inte hålla mig för skratt. Missförstå mig rätt vännen, det är inte roligt ROLIGT men igenkänningsfaktorn är hög här kan jag säga. Bra tips där med att köpa flera d-vitaminer för det glöms tyvärr bort här hemma ganska ofta. Själv äter jag ju antidepp och ska ta ett piller varje morgon. Min make kom på att om han lägger 1 piller på min laptop varje morgon så kommer jag ju garanterat att se det och komma ihåg att den den eftersom datorn är typ det första jag rör efter kaffebryggaren Flört Vad gör jag? Jo, jag lägger pillret åt sidan, drar igång datorn och tänker: Tar den sen! och vips så glöms det bort i alla fall. Min make har nu slut på idéer där så om det är någon annan av er som har tips på hur tusan jag ska få i mig medicinen så, bring it on. 

Har precis dessa småsvårigheter som du. Jag fastnar i sådant som någon annan förmodligen inte ens skulle reflektera över. Undrar om det kan ha att göra med våra svårigheter för lagom och mellanting? Jag läste att en person med ADHD/ADD tänker väldigt svartvitt, att vi har svårt för gråskalor. Ta bara vädret te.x. Om det inte är jättevarmt eller jättekallt har jag skitsvårt för att veta hur jag ska klä mig själv men framförallt barnen. Det blir även där antingen för mycket eller för lite kläder. 

Sen måste jag ju ge dig credit som ändå lyckats skapa sådan ordning bland dina prylar, allt på ett ställe. Det är precis så jag skulle vilja ha det, var sak på sin plats men jag klarar inte av det och önskar så jag kunde få hjälp av någon mer strukturerad person att ordna detta för då skulle mitt liv, min vardag bli 100 ggr lättare.
    Haha, jag skrattar också för det är faktiskt mycket komik inlindad i situationen. :o)

Ni ska veta att denna tråd hjälper mig väldigt mycket och ger mig trygghet på något vis, jag är inte ensam och jag är inte sjuk i huvudet. Eller ja, det beror väl på hur man ser det... ;)

Att inte ha någon gråzon - det är också typiskt för mig. För mycket eller för lite hela tiden. Måtta, vad är det?

Jag ger mig själv ganska mycket cred för att min tillvaro är så pass ordnad som den är, det gör jag faktiskt.
    Men jag kämpar hårt, och det blir på bekostnad av mitt välmående för jag är så utpumpad av att försöka följa alla måsten och sen är jag dessutom perfektionist på det.
    Tror det är ganska vanligt bland adhd-folk, att man är perfektionist. Det kan vara en del av förklaringen till att så lite blir gjort, om man inte är säker på att man har tålamod nog att göra en sak klar och dessutom perfekt, så avstår man hellre från att börja alls.

Ang. tabletten, jag äter också antidepressiva, omega3 och lite annan hälsokost - jag har köpt en dosett som alltid ligger på bordet (fast utom räckhåll för lillen). Min kille sa lite skämtsamt när jag köpte den "nämen, jag trodde det var förbud på att ha sån där om man är under 65", haha. Den har hjälpt mig iallafall, där står det ju också vilka tidpunkter man ska ta. Men det gäller som sagt att den ligger inom synhåll, annars är det kört BIGTIME.
  • Anonym (relentless)

Angående att allt måste ha sin plats... Jag brukar slänga saker när jag inte vet vart jag ska lägga dem. Även saker som jag verkligen behöver. Det är inte så smart. 
    Annars har jag nog 8 lådor här hemma där ALLT ligger i, och det är hopplösa lådor. Från början var det en men den blev full och sen har de bara blivit fler och fler. Det är ett omöjligt projekt att sortera det som finns i lådan för det är just sådana saker som inte har någon plats, så på sin höjd går det att lägga sakerna i en hög men sen måste den ju också ta vägen någon annanstans. Men nu får inget plats i några lådor längre så det åker i sophinken. Kastade tom lite pengar förut för jag skulle tömma byxfickor då byxorna skulle tvättas men kunde inte hitta plånboken så jag blev ståendes med pengarna i handen och kunde inte komma vidare så då slängde jag dem. Bara enkronor visserligen.

Angående omega3 och att rapa fisk, prova en annan sort.  

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna