• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (ADD)
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-31 08:36:23 följande:
    läser å läser alla era inlägg, ni är verkligen duktiga på att skriva och formulera er, jag är totalt värdelös på det, hinner aldrig få ner orden jag tänker därför skriver jag inte så mycket, men finns gärna med i gemenskapen lite så där utanför som vanligt
    Jag är oxå värdelös på att formulera mig rätt, bara att skriva 3-4 meningar kan ibland ta sin lilla tid och en del här är SÅ duktiga på det.
    Anonym (ADD?) skrev 2010-12-31 09:04:05 följande:
    Men kom med in i gemenskapen! Skriv och utryck dig på det sätt som passar dig! Det behöver ju inte vara fullständiga meningar Glad En klok person sa till mig en gång: "Skriv det du KAN skriva och inte det du VILL skriva". Det tankesättet har hjälpt mig mycket eftersom jag tidigare lätt fastnade på att texten inte blev som jag ville eller hade tänkt att den skulla vara.. 
    Oh vilken klok person, tror jag ska börja tänka så istället , tack hihi.
  • Anonym (Drutten-ADD)

Trådstartaren: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1512
    Angående din RLS fråga, med järntillskott. Ovan en länk till grymt bra sammanfattning. Kort, ja man labbar med järntillskott, men det tycks bro på. Vissa har RLS pga brist. Andra har inga synliga brister i näringsämnen.

Allmänt kan jag bara hålla med om hur grymt härligt det är att ha hittat andra från samma planet, jag med. Tack för att ni finns och delar med er av er kunskap och erfarenheter, och framförallt humor och värme. För mig har det betytt otroligt mycket!

Fått diagnos: Japp kan bara hålla med att den situation man har just för tillfället avgör extremt mycket hur mycket "diagnos" man har. Under ordnade förhållande funkar jag riktigt hyffsat utan medicin. När det blir problem, dåliga rutiner, osäkerhet kring viktiga saker som ekonomi mm, ja stress, då blir det inte kul. Har noll tolerans för stress, får kort stubin, ångest, och kan inte få ordning på tankefabriken. Missar möten, glömmer saker hakar upp tankarna onormalt mycket på problemen, och tappar all produktivitet.

Katten: Jo jag gjorde den där Wais III. Hade väldigt mycket sämre arbetsminne relativt övriga. Var även långsam och omständig på vissa moment. Så det var en klockren profil för diagnosen tyckte den som gjorde utredningen. Fast totalt hade jag ändå löjligt höga värden. Vilket har inneburit att jag fixade universitetet också, utan att plugga. Och förmodligen även därför som jag fått diagnosen så sent, på gott och ont. Det finns en hel del intressanta aspekter på det där. Men det kanske vi kan utveckla lite mer en annan gång. Kan dock säga att jag väldigt gärna skulle vilja ha en egen parkeringsplats till bilen så jag slipper springa runt ett par kvarter var och varannan dag, när jag glömt var jag parkerat den Brukar ju vara för sen 90% av gångerna ändå, och då funkar det så dåligt att springa runt och leta också ... hahaha.... på tal om minnet

Ville egentligen bara önska alla härliga människor här ett "galet" sprudlande och givande nytt år. Hoppas ni alla hittar lycka och glädje!

• Anonym (Drutten-ADD)

Strulmaja: Tack för det varma välkomnandet! Håller med dig. Till mig har också ett par läkare sagt att jag inte kan ha ADD, + ... lite intressant, även en psykolog som sa sig ha diagnosticerat dessa åkommor, -"för då syns det på de personerna, antingen springer de på väggarna, eller så är de "sega" som drogade". Ungefär så sa psykologen, kommer ju inte ihåg ordvalet exakt. Helt otroligt! Men det blir väl lätt så med brist på läkare och psykologer. Landstingen slåss över att få anställa även de sämsta, för de räcker ändå inte till. Jag menar, det är ju skrämmande. Psykologen sa till mig att det inte "var något fel på mig". Rekomenderade lite förkovring i "mindfullness", och läsa boken "Munken som sålde sin Ferrari" (stavning?). Då har jag beskrivit för henne hur mitt liv rasat ihop, att jag inte läst en hel bok i vuxen ålder (kan inte hålla koncentrationen). Och dessutom rekomenderade hon den sämsta boken i världshistorien. Jag menar, det kanske finns samanlagt 1 sida tänkvärda meningar i den boken, och det kan ju ha ett värde, men författaren måste vara så fundamentalt PUCKAD, att han inte ens skäms för sig själv. Nåväl, titeln är ju väldigt säljande så den prestationen får han väl ha cred för. Tydligen sålde boken bra också för ca 5-10 år sedan. Bra för honom. Men alvarligt. Undvik den boken! Och hittar ni en psykolog som rekomenderar den boken.... SPRING FÖR LIVET! hahaha.
    Go natt! Vi hörs

• strulmaja
    Anonym (Drutten-ADD) skrev 2011-01-01 03:58:33 följande:
    Strulmaja: Tack för det varma välkomnandet! Håller med dig. Till mig har också ett par läkare sagt att jag inte kan ha ADD, + ... lite intressant, även en psykolog som sa sig ha diagnosticerat dessa åkommor, -"för då syns det på de personerna, antingen springer de på väggarna, eller så är de "sega" som drogade". Ungefär så sa psykologen, kommer ju inte ihåg ordvalet exakt. Helt otroligt! Men det blir väl lätt så med brist på läkare och psykologer. Landstingen slåss över att få anställa även de sämsta, för de räcker ändå inte till. Jag menar, det är ju skrämmande. Psykologen sa till mig att det inte "var något fel på mig". Rekomenderade lite förkovring i "mindfullness", och läsa boken "Munken som sålde sin Ferrari" (stavning?). Då har jag beskrivit för henne hur mitt liv rasat ihop, att jag inte läst en hel bok i vuxen ålder (kan inte hålla koncentrationen). Och dessutom rekomenderade hon den sämsta boken i världshistorien. Jag menar, det kanske finns samanlagt 1 sida tänkvärda meningar i den boken, och det kan ju ha ett värde, men författaren måste vara så fundamentalt PUCKAD, att han inte ens skäms för sig själv. Nåväl, titeln är ju väldigt säljande så den prestationen får han väl ha cred för. Tydligen sålde boken bra också för ca 5-10 år sedan. Bra för honom. Men alvarligt. Undvik den boken! Och hittar ni en psykolog som rekomenderar den boken.... SPRING FÖR LIVET! hahaha.
    Go natt! Vi hörs
    Lite så sa den här läkaren också... att har man ADHD så syns det.
    Men rätta mig om jag har fel, det var väl inte alltför länge sen man (forskare?) kom på att man kan ha ADHD/ADD även som vuxen. Detta kanske inte ha hunnit nå fram till alla läkare?
    Sen en annan sak. Den här läkaren jag träffade ska ändå ha cred för en sak - han erkände sitt okunnande. Han sa att det inte var hans område (och det visste jag ju innan men jag var där för att ta prov på sköldkörteln bl.a) och när vi började prata om olika hormoner etc började han googla för att kunna ge mig det exakta svaret. Han sa något i stil med att det var länge sen han utbildade sig, att man hinner glömma mycket och måste läsa på i efterhand.
    Och visst, det kanske man inte vill höra från en läkare. Många (jag bl.a) har en tendens att höja dom till skyarna, utse dom till någon slags Gud, någon ska ska kunna och veta allt, någon ska som kunna rädda livet på mig oavsett vad. Ibland glömmer vi kanske att de, läkarna, psykologerna etc är människor de också. Inte för att ursäkta de riktigt usla läkarna, inte alls, men de har mycket att leva upp till och deras arbetsförhållanden är nog inte de bästa. 

Förresten, den där boken skulle inte få så mycket som en blick från mig. Tyckte den lät ointressant redan på titeln Glad
    God fortsättning!
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD) skrev 2011-01-01 03:04:13 följande:
    Jag är oxå värdelös på att formulera mig rätt, bara att skriva 3-4 meningar kan ibland ta sin lilla tid och en del här är SÅ duktiga på det.
    Anonym (ADD?) skrev 2010-12-31 09:04:05 följande:
    Men kom med in i gemenskapen! Skriv och utryck dig på det sätt som passar dig! Det behöver ju inte vara fullständiga meningar Glad En klok person sa till mig en gång: "Skriv det du KAN skriva och inte det du VILL skriva". Det tankesättet har hjälpt mig mycket eftersom jag tidigare lätt fastnade på att texten inte blev som jag ville eller hade tänkt att den skulla vara.. 
    Oh vilken klok person, tror jag ska börja tänka så istället , tack hihi.
    Problemet för mig är att som jag tänker saker i huvudet är det omöjligt att formulera i enkla meningar. Det är ju så mycket av tankarna som är ihopkopplat med varandra! Jag upplever att bakom varje mening jag skriver finns det ett helt moln med information som hör till men som jag inte kan få ner i text.

Jo, en väldigt klok person som har hjälpt mig mycket. Glad
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-31 15:09:17 följande:
    Skönt att hen iaf gick med på att låta dig träffa en med kunskap! Han verkade ju inte riktigt inriktad på neuropsykiatri.
    Grejen med psykiatri, precis som övriga vården, är att det saknas tid, resurser och personal. De som finns är säkert kunniga men hinner inte engagera sig och analysera patienterna på det sätt som man skulle behöva för att uppnå bra resultat. Det är för många patienter per psykolog/psykiatriker, tiden finns helt enkelt inte. Psykiatrin tror jag får lida mer än övriga vården, speciellt nu sen LSS kom till och de utvecklingsstörda fått det bättre. Pengarna går dit i större utsträckning än tidigare, vilket är jättebra för de som behöver hjälpen, men tråkigt för oss som behöver en annan sort. Det är "psykfallen" och "de senila gamlingarna" som får de minsta resurserna. Barnpsykiatrin är kanske snäppet bättre, och det är väl tur iallafall. Alltid något. Jag tycker att det behövs en klar förbättring på det planet, vi betalar ju faktiskt bland de högsta skatterna i världen, ska vi då inte få hjälp när vi mår dåligt annat än fysiskt (knappt ens då)? Hemskt egentligen, trodde det här var en välfärdsstat... privat har man ju inte heller råd med eftersom man betalar typ hälften av sina tillgångar i skatt som går till... ja vad?
    Håller med i allt du skriver!
  • Anonym (ADD?)

Godmorgon Strulmaja!

• strulmaja
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-01 09:16:55 följande:
    Problemet för mig är att som jag tänker saker i huvudet är det omöjligt att formulera i enkla meningar. Det är ju så mycket av tankarna som är ihopkopplat med varandra! Jag upplever att bakom varje mening jag skriver finns det ett helt moln med information som hör till men som jag inte kan få ner i text.

Jo, en väldigt klok person som har hjälpt mig mycket. Glad
    Jag säger detta från hjärtat. Jag tycker inte att någon här uttrycker sig dåligt alls. Tvärtom och det faktiskt något jag tänkt ta upp i tråden, hur otroligt duktiga alla är på att formulera och uttrycka sig, sätta ord på sina tankar och känslor. Att sen vissa inlägg kan bli spretiga, att man hamnar på sidospår och sådär, ja, det hör liksom tråden till men jag ser en viss charm i det Glad 
  • strulmaja
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-01 09:31:41 följande:
    Godmorgon Strulmaja!
    God morgon! Allt väl? Lugnt nyårsfirande?
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2011-01-01 09:34:34 följande:
    Jag säger detta från hjärtat. Jag tycker inte att någon här uttrycker sig dåligt alls. Tvärtom och det faktiskt något jag tänkt ta upp i tråden, hur otroligt duktiga alla är på att formulera och uttrycka sig, sätta ord på sina tankar och känslor. Att sen vissa inlägg kan bli spretiga, att man hamnar på sidospår och sådär, ja, det hör liksom tråden till men jag ser en viss charm i det Glad 
    Jag håller helt med! Jag tycker inläggen i den här tråden är ovanligt logiska och jag upplever att jag har lättare än vanligt att följa med i tankegångarna. Glad
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna