• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Accentnougat

Usch, när jag läser sånt här blir jag så glad att jag har dagmamma till mina killar. Min 4 åring älskar lila, han väljer alltid lila kläder om han får välja själv! Han har både lila och rosa kläder och det har 2 av de andra killarna med. Han älskar även spinelmannen och bilar, varför måste man välja? Hans bästa kompis hos dagmamman har massor med Hello Kitty kläder som han älskar. Min 18 månaders har en rosa skaljacka. Ingen höjer ens ett ögonbryn!

• augustisten
    ius lexis skrev 2010-10-22 11:27:32 följande:
    Ja, jag tycker absolut inte att man ska uppfostra i galet inpräntade könsroller, men jag ser inte hur det är ett större problem. Utan jag ser det som ugefär samma sak, dvs föräldern projicerar sina egna behov.
    Har dock ingen erfarenhet om att barn är mobbade för föräldrarna förstärkt könsrollen.
    Större var kanske fel ord. Vanligare menade jag nog.

Nu tror jag att mobbing beror på helt andra faktorer än vad barn har på sig, men precis som du tror jag inte att barn som bara förstärks i sin könsroll blir mobbade för det. Däremot tror jag att de kan uppleva att de inte blir lyssnade på och tagna på allvar (precis som du beskriver).

Och skulle barnet senare visa sig vara osäkert på sin könsroll eller sin sexualitet har man nog som förälder gjort det svårt för sitt barn att "komma ut". Visar man som förälder att traditionella könsroller är viktigt för en öppnar man ju inte precis upp för samtal kring tex homosexualitet. Och det problemet finns ju inte i det motsatta förhållningssättet. Den heteronormativa synen är så stark att min unge nog inte skulle ha några problem med att komma ut som heterosexuell även om han bara hade prinsessklänningar i sin garderob.
  • SaramedM
    Malin83 skrev 2010-10-22 11:35:25 följande:
    Men SaramedM......är det så farligt att en pojke på snart 5 år har åsikter om vad han tycker är pojkigt eller tjejjigt?!
    Kläderna vi väljer att köpa till våra barn är fina och i färger som vi tycker passar våra barn.
    Anton passar tex jätte bra i rött, blått och turkos.
    Isabelle passar jätte bra i lila, rött, turkos, grönt och blått.
    Adam passar jätte bra i tex grönt, blått och rött.

Å  så anpassar vi barnens kläder efter säsong och väderlek. Det tycker jag ska duga.

Man är inte en bättre eller sämre förälder för att man har rosa/lilla/glitter/fjärilar på sin son!

Den dagen Anton eller Adam vill vara prinsessa och klä ut sig så kommer jag att hjälpa dem, precis som jag gör för Isabelle när hon vill vara pirat eller spindelmannen.
    ja det är rätt farligt tycker jag
    Att redan då har han lärt sig av samhället att pojkar är på ett sätt, flickor på ett annat

Nej det är man inte men jag tycker att om man lär sina barn att vissa saker tillhör vissa kön så har man en del kvar att lära som förälder
  • Bonanza

Den som sa att det kan vara skadligt åt andra hållet också, förklara.

För jag fattar verkligen inte hur det kan vara skadligt att låta barnet vara helt precis den han eller hon är, utan förväntningar utifrån kön?

• NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 11:23:48 följande:
    Jag tycker att MÅNGA överdriver den här "könskampen" och att det säkerligen är lika "skadligt" att vara extremist vilket håll man än väljer.... Så att säga...
    Var går gränsen för "extremism" då?
  • NoKnock Angleton
    Malin83 skrev 2010-10-22 11:35:25 följande:
    Men SaramedM......är det så farligt att en pojke på snart 5 år har åsikter om vad han tycker är pojkigt eller tjejjigt?!
    Jag skulle nog snarare fråga mig varifrån åsikterna om pojkigt/tjejjigt kom ifrån. För dessa åsikter grundar sig i andras antaganden om stereotyper.
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 11:43:08 följande:
    Var går gränsen för "extremism" då?
    När man är uppslukad av genustänk och fullkomligt präntar in det i andra att "såhär MÅSTE man tänka, annars skadar man sina barn, är trångsynt och dum"...

När man enbart ser genusfrågor i precis ALLT och alla...

När man ser det som ett mission att övertala andra att såhär ÄR det, det är såhär man SKA tänka, annars....

Detta gäller ju alla frågor anser jag... Religion och tänk överhuvudtaget..
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • JuliaåRonjasmammis
    lollisen skrev 2010-10-22 11:45:19 följande:
    När man är uppslukad av genustänk och fullkomligt präntar in det i andra att "såhär MÅSTE man tänka, annars skadar man sina barn, är trångsynt och dum"...

När man enbart ser genusfrågor i precis ALLT och alla...

När man ser det som ett mission att övertala andra att såhär ÄR det, det är såhär man SKA tänka, annars....

Detta gäller ju alla frågor anser jag... Religion och tänk överhuvudtaget..
    Fast...det är ju precis sådär många som är _pro_ könsroller resonerar!
    Don't mess with my integrity!
  • lollisen
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-22 11:47:45 följande:
    Fast...det är ju precis sådär många som är _pro_ könsroller resonerar!
    Japp! För mig är det extremist vilket håll man går åt... Antingen för eller emot..
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Malin83

Åhh va jag tycker att det är tråkigt att man inte kan få olika åsikt om saker utan att bli kallad en sämre förälder som har saker kvar att lära sig.
    Jag tycker att mina barn är jätte fina barn som inte lider ont för att jag har åsikter om färgerna på deras kläder!
    Jag tycker heller inte att andra föräldrar gör fel, frågan som TS ställde var: Vad tycker ni?
    Då tycker jag att alla kan få ha en åsikt.......men detta funkar ju i vanliga livet. Inte på FL! TRIST!

Svar på tråden Pojke med lila overall