• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 11:45:19 följande:
    När man är uppslukad av genustänk och fullkomligt präntar in det i andra att "såhär MÅSTE man tänka, annars skadar man sina barn, är trångsynt och dum"...

När man enbart ser genusfrågor i precis ALLT och alla...

När man ser det som ett mission att övertala andra att såhär ÄR det, det är såhär man SKA tänka, annars....

Detta gäller ju alla frågor anser jag... Religion och tänk överhuvudtaget..
    Fast genus och tanken på att vi alltid placerar och bedöms utifrån våra kön genomsyrar ju precis ALLTING.
  • Mariohn
    Bonanza skrev 2010-10-22 11:43:01 följande:
    Den som sa att det kan vara skadligt åt andra hållet också, förklara.

För jag fattar verkligen inte hur det kan vara skadligt att låta barnet vara helt precis den han eller hon är, utan förväntningar utifrån kön?
    Jag tror att vederbörande syftar på föräldrar som gör tvärtom. Dvs tvingar en pojke att ha rosa bara för sakens skull. Vederbörande förstår inte att diskussionen handlar om valfrihet utan tror att den handlar om tvång åt ena eller andra hållet.
  • NoKnock Angleton
    Malin83 skrev 2010-10-22 11:51:21 följande:
    Åhh va jag tycker att det är tråkigt att man inte kan få olika åsikt om saker utan att bli kallad en sämre förälder som har saker kvar att lära sig.
    Jag tycker att mina barn är jätte fina barn som inte lider ont för att jag har åsikter om färgerna på deras kläder!
    Jag tycker heller inte att andra föräldrar gör fel, frågan som TS ställde var: Vad tycker ni?
    Då tycker jag att alla kan få ha en åsikt.......men detta funkar ju i vanliga livet. Inte på FL! TRIST!
    Det låter ju snarare som att du inte kan acceptera att det är ett forum där man kan träffa på andra som inte har samma åsikter
  • augustisten
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 11:45:09 följande:
    Jag skulle nog snarare fråga mig varifrån åsikterna om pojkigt/tjejjigt kom ifrån. För dessa åsikter grundar sig i andras antaganden om stereotyper.
    Fast där håller jag inte med riktigt. Ungar är jättebra på att dra slutsatser (det är så de lär sig) och när 98% av alla barn som har rosa kläder är tjejer och 90% av alla som har blå kläder är killar - då kan nog de flesta ungar klura ut det helt själva.

...att det sedan finns föräldrar med de här åsikterna är ju bara allt för uppenbart i tex den här tråden. Men det behöver inte komma därifrån.

Det viktiga (tycker jag) är ju att som vuxen ifrågasätta den slutsatsen - men ändå ta den på allvar. Att bemöta 5 åringen med ett "Men jag vet killar som har rosa så det kan nog inte stämma?" eller "Ja många tycker så - knäppt va?" om hen säger att rosa är en tjejfärg.
  • mammakalmar

Det viktigaste skulle jag vilja säga är väl att han själv tycker om sin overall inte vad andra tycker.

• lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 11:52:34 följande:
    Fast genus och tanken på att vi alltid placerar och bedöms utifrån våra kön genomsyrar ju precis ALLTING.
    Ja, men så är det det här med mänskliga hjärnan dåra... Allt vi gör och tänker kategoriserar i våra hjärnor, medvetet och omedvetet.. Så fungerar hjärnan...

Men det jag syftade på var extremister, som jag förklarade ovan..
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Kusin Knase
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 11:45:09 följande:
    Jag skulle nog snarare fråga mig varifrån åsikterna om pojkigt/tjejjigt kom ifrån. För dessa åsikter grundar sig i andras antaganden om stereotyper.
    Precis! Vad är det för en korttänkt vuxen som har lärt den fyraåriga tjejen att det finns något som heter "tjejoverall" liksom?! Usch, så inskränkt och tråkigt.

TS, overallen är supersnygg! Självklart på både pojkar och flickor. Hoppas att din son kan få fortsätta vara stolt och glad över hur fin han är i den!
    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • augustisten
    Kusin Knase skrev 2010-10-22 11:58:46 följande:
    Precis! Vad är det för en korttänkt vuxen som har lärt den fyraåriga tjejen att det finns något som heter "tjejoverall" liksom?! Usch, så inskränkt och tråkigt.

TS, overallen är supersnygg! Självklart på både pojkar och flickor. Hoppas att din son kan få fortsätta vara stolt och glad över hur fin han är i den!
    ...men varför måste det vara en vuxen som lärt tjejen?

(jag säger inte att det inte kan vara så, bara att det inte måste vara så)
  • Yoshii

Nej det är absolut inte konstigt med lila på pojkar!

Jag ska få en dotter om några v och jag har en blå overall som hon ska få ha =)

har även blåa kläder som jag inte tvekar att klä henne i.

Svar på tråden Pojke med lila overall