• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Mimmi86
    Spanjoren skrev 2010-10-26 23:27:24 följande:
    Nej, nej, nej...Mona Sahlin har ju sagt att ingen arbetslös fuskar eller vill vara arbetslös.
    Den där valfjäskaren! Tänk så fel denna människa har...!
  • Mimmi86
    Twiist3d skrev 2010-10-26 23:41:14 följande:
    Sthlm ligger 55 mil härifrån? Så nej.
    Mitt cv är det inget fel på. Inte heller mitt personliga brev.
    Men du har ju itne fått något jobb? Något måste ju vara fel?
    Kanske börja studera? Har man inte fått något napp på ett halvår, så kanske man ska börja fundera, hur man ska få sig en fast inkomst.
  • Anonym

För en del människor kanske hemmiljön är väldigt viktig, som jag vet att jag inte skulle kunna bo alltför långt borta från min familj då det betyder jättemycket för mig att kunna hälsa på dem ibland. I nuläget bor jag ca 10 mil ifrån dem och det är precis lagom tycker jag.

Jag har jobbat sen jag var 13 år och jag älskar att jobba. Men jag har också en personlighetsstörning som gjort mitt liv svårt på många sätt trots att jag alltid varit fullt fungerande i alla sammanhang. Dock gick jag ner i en djup depression våren 2009 och lyckades inte få något jobb under sommaren vilket gjorde det ännu värre, så sen hösten 2009 har jag varit sjukskriven 50%. Jag sjukskrev mig inte 100% för det behövdes inte och vi ansåg det viktigt att jag kunde fortsätta söka jobb.

Det har nu gått 1 år och jag är fortfarande arbetslös på 50%. Jag har inte haft svårt att få jobb tidigare och jag har jobbat med de saker som de flesta ratar. Restaurang, vården, tuffa serviceyrken. Men nu verkar det helt plötsligt helt jävla omöjligt. Jag går till AMS 1ggn/veckan och rapporterar/får tips och hjälp att skaffa ett jobb eller en praktik. Jag hade till och med en praktik i 2 mån i somras.

Jag söker massa jobb, inom alla områden, men jag FÅR inget. Intervjuerna går bra, alla gillar mig och det ser ljust ut, men det slutar alltid med att de väljer någon med bättre utbildning/erfarenhet.

Jag vill börja plugga nästa höst, men blir fullständigt tokig av att bara gå runt sysslolös hela dagarna! Du som tycker att det är så jävla enkelt, vad föreslår du att jag ska göra? Både jag, min terapeut och de på AMS anser att jag gör mitt allra yttersta, men jag får ändå inget jobb.

Jag är jätteledsen över att inte ha ett jobb, jag har skitdålig ekonomi och mitt liv är tråkigt. Och jag håller med dig om att det är många som är slöa och bekväma, men jag vill att du ska veta att det är många också som försöker och som vill. Jag tänker inte vara sjukskriven hela livet men just nu behöver jag vara det för att kunna klara av ett liv i 100% igen. Men det vore fint att kunna börja på 50, så man inte får en chock!

Så det är inte alltid så enkelt som du verkar tro.

• Twiist3d
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:44:53 följande:
    Men du har ju itne fått något jobb? Något måste ju vara fel?
    Kanske börja studera? Har man inte fått något napp på ett halvår, så kanske man ska börja fundera, hur man ska få sig en fast inkomst.
    Felet är att det inte finns jobb för sådana som mig här!
    Studera kan jag inte för att jag är gravid. Hinner aldrig klart med studierna.
    Och får sedan börja om från nytt när barnet börjar på dagis så nej.

Jag sitter bänkad fram ams.
    Skickar mitt cv & personliga brev till olika företag i hopp om napp!
    Så inte sitter jag på latsidan iallafall.
  • Anonym
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:40:50 följande:
    och du behöver ju inte nervärdera ett jobb på Mc donalds? det är ju iaf ett jobb, en inkomstkälla.. och folk gillar stället!!
    Har du barn hamnar din ansökan i princip automatiskt i hamburgerkedjans papperskorgen
  • Mimmi86
    Twiist3d skrev 2010-10-26 23:47:26 följande:
    Felet är att det inte finns jobb för sådana som mig här!
    Studera kan jag inte för att jag är gravid. Hinner aldrig klart med studierna.
    Och får sedan börja om från nytt när barnet börjar på dagis så nej.

Jag sitter bänkad fram ams.
    Skickar mitt cv & personliga brev till olika företag i hopp om napp!
    Så inte sitter jag på latsidan iallafall.
    Då så, du gör det du ska så varför reagera du? Jag nämnde de som var slöfockar. Inte dem som var aktiva!

och vad menar du med sånna som du? 
    Du kan ju alltid plugga på komvux, ta en kurs där, den kan du ju göra undertiden nu när du är gravid, eller också läsa ett ämne på distans?  kanske timvika på ett dagis eller inom vården?
    Behövs alltid timvikarier inom vården.
    I vilket län bor du i om jag får fråga?
  • Mimmi86
    Anonym skrev 2010-10-26 23:51:47 följande:
    Har du barn hamnar din ansökan i princip automatiskt i hamburgerkedjans papperskorgen
    och det har du bevis på eller?
  • Här och nu

Läs vad generalisera betyder ts.

• Twiist3d
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:52:13 följande:
    Då så, du gör det du ska så varför reagera du? Jag nämnde de som var slöfockar. Inte dem som var aktiva!

och vad menar du med sånna som du? 
    Du kan ju alltid plugga på komvux, ta en kurs där, den kan du ju göra undertiden nu när du är gravid, eller också läsa ett ämne på distans?  kanske timvika på ett dagis eller inom vården?
    Behövs alltid timvikarier inom vården.
    I vilket län bor du i om jag får fråga?
    Jag har ingen gymnasieutbildning.
    Skola är inget val just nu för det har jag inte råd med.
    Timvik har jag redan. Jobbar fyra dagar i månaden, typ ingenting. MEn någonting är det iallafall.

Men men. Orkar inte diskutera detta mer. =)
  • Här och nu
    Twiist3d skrev 2010-10-26 23:56:07 följande:
    Jag har ingen gymnasieutbildning.
    Skola är inget val just nu för det har jag inte råd med.
    Timvik har jag redan. Jobbar fyra dagar i månaden, typ ingenting. MEn någonting är det iallafall.

Men men. Orkar inte diskutera detta mer. =)
    Fast har man inte slösat upp sitt CSN har man råd. Säga att man inte vill ta lån är ingen ursäkt. Studiemedel ger minst 7500 även utan de tillägg som finns o som man oftast kan få nåt av.
Svar på tråden Man blir förbannad!