• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Här och nu
    September82 skrev 2010-10-27 09:27:37 följande:
    Jag åkte till butiken och pratade med butikschefen när jag bestämde mig för att söka jobbet.

Jag vet folk som ställt sig på stora, centrala buss-/tågstationer med plakat där det stått, "Jag är så jäkla trött på att vara arbetslös. Jag kan gräva, städa, lyfta, mm. Ge mig ett jobb!" Första dagen har de fått flera jobberbjudande av arbetsgivare!

Du får inget jobb sittandes hemma på röva! Gör allt vad du kan för att få ett jobb så lovar jag att du får ett.
    Ingenting är omöjligt!
    Inget är givet för att man gör på det sätt som du haft framgång i. Stod nyligen i tidningen, att desperation kan göra att chefer drar sig för att anställa. Och jag har fått gott om jobb genom att sitta på röva o söka dem per Internet, annons i tidningen o telefon.
  • Princess84
    LadyLi skrev 2010-10-27 09:51:06 följande:
    Men skojar du med mig eller?
     Finns ju massor av telefonistjobb tex..jobb på 7-.11 eller städjobb samt vårdjobb.. Det är inte 200 ansökningar på dessa jobb. Var har du fått det ifrån? De skriker ju efter folk! 
    Visst..man kanske inte kan få en fast heltidstjänst direkt..men man måste ju få in en fot någonstans och då får man börja med extrajobb eller deltidsjobb.
    Jag ser inte problemet?
    Skojar du?
    I Stockholm så är det nog rätt garanterat så många! Det är ju nästintill här där jag bor.
  • LadyLi
    Här och nu skrev 2010-10-27 09:47:23 följande:
    Tänk en sekund bara. Fler jobb i Sthlm ja, men fler som tävlar om dem. Och du vet inte allas begränsningar o ansträngninga.r
    Ja..ser man bara problem så blir det problem. Man behöver inte sitta hemma hela dagarna för att man har ont i en axel.. det finns många jobb man kan ta ändå som inte kräver så mycket.
     Ta bara min svärmor tex nu som varit hemma och sjukskriven för värk i tre år.. Ingen har brytt sig om henne.
     Nu plötsligt blev hon utskriven och fick en spark i arslet och har ett jobb där hon lägger upp mat i kantiner.. 50 %

Har aldrig sett henne så lycklig förut. För nu har hon ett jobb ..Nu är hon något.. hon behövs. Hon är toppenglad över det här nya systemet som ser henne!

Sen är det en annan sak med någon som är extremt sjuk och döende tex.. det är inte dessa personer jag menar..men att ha ont i en axel eller så som så många gnäller över där ute..ger en inte rätten att sitta hemma och leva på andra.
  • ElinSörman
    Twiist3d skrev 2010-10-26 23:47:26 följande:
    Felet är att det inte finns jobb för sådana som mig här!
    Studera kan jag inte för att jag är gravid. Hinner aldrig klart med studierna.
    Och får sedan börja om från nytt när barnet börjar på dagis så nej.

Jag sitter bänkad fram ams.
    Skickar mitt cv & personliga brev till olika företag i hopp om napp!
    Så inte sitter jag på latsidan iallafall.
    Jag studerar fast jag är i v 28, man börjar inte om på nytt bara för att barnet föds? Man hinner ju det man hinner, jag kommer ex inte hinna min praktik. Men skolan är oerhört flexibel har jag märkt, speciellt när det finns barn med i bilden!
  • Här och nu
    LadyLi skrev 2010-10-27 09:51:06 följande:
    Men skojar du med mig eller?
     Finns ju massor av telefonistjobb tex..jobb på 7-.11 eller städjobb samt vårdjobb.. Det är inte 200 ansökningar på dessa jobb. Var har du fått det ifrån? De skriker ju efter folk! 
    Visst..man kanske inte kan få en fast heltidstjänst direkt..men man måste ju få in en fot någonstans och då får man börja med extrajobb eller deltidsjobb.
    Jag ser inte problemet?
    Telefonistjobb anser jag vara att kränka folks privatliv och äter hellre på väggarna än plågar folk så. Sen har jag tipsat timvikarier på mina jobb om behov i grannstaden, men de flesta svarar att 2 mil orkar de inte ta sig. Nä, men gnäll då inte.
  • Anonym (Vickan)
    Här och nu skrev 2010-10-27 09:53:13 följande:
    De flesta har rätt till nåt tillägg då de pluggar, iaf om de har barn. Att du inte VILL skuldsätta dig mer, kan du inte lasta arbetsmarknaden för. Jag kommer att ha en kvarts mille i studielån pga. jag blev sjuk under utbildningen o fick förlänga den, men kommer i gengäld att kunna välja o vraka bland jobb. Studielån accepteras näsan alltid i samband med bostadslån. Nu antar jag att din sambo hade fast jobb när ni köpte bostad. Annars får man ju vänta med sånt.
    Vi har inga barn än, utan skulle jag låna max skulle jag väl få ut runt 8000 i månaden (ungefär)... Det är inte bara det att jag inte VILL låna mer, vi går inte runt på det om min sambo skulle bli arbetslös, och tro det eller ej, vi var arbetslösa båda två när vi köpte huset!
  • mollythsmamma

Oj men snälla nån TS! Alla kan inte flytta av diverse anledningar!
    Och du säger att man ska tänka utanför boxen och flytta hit och dit? Isåfall är det du som borde tänka utanför boxen och inse att alla är inte ensamma och bara kan dra iväg till första bästa stad och riva upp både man och barn från deras jobb/skola osv.

Arbetslösa har garanterat haft arbete och betalat sin a-kassa, a-kassan som ska funka som en försäkring om man blir arbetslös att man inte ska stå där utan pengar. Som jag till exempel, jag har betalat min avgift i många år och skäms inte för att utnyttja min försäkring och stämpla idag.....

Jag håller med en del andra som skrivit innan att man nästan hoppas du skaffar dig en familj som inte går att flytta och blir arbetslös, hur skulle du göra då? Lämna man och barn och flytta iväg ändå? Skulle inte tro det.

• Här och nu
    Anonym (Vickan) skrev 2010-10-27 09:58:28 följande:
    Vi har inga barn än, utan skulle jag låna max skulle jag väl få ut runt 8000 i månaden (ungefär)... Det är inte bara det att jag inte VILL låna mer, vi går inte runt på det om min sambo skulle bli arbetslös, och tro det eller ej, vi var arbetslösa båda två när vi köpte huset!
    Då anser jag faktiskt att ni får stå ert kast. Varför köper man hus när man är arbetslös? Om man nu får lov att låna o köpa, får man ju se lite längre fram i tiden o avgöra om man klarar det. Om du tjänat 170 tusen nåt år innan du börjar plugga, får du låna 2000 till i 20 veckor. De flesta som pluggar går även på timvik.
  • Här och nu
    LadyLi skrev 2010-10-27 09:56:29 följande:
    Ja..ser man bara problem så blir det problem. Man behöver inte sitta hemma hela dagarna för att man har ont i en axel.. det finns många jobb man kan ta ändå som inte kräver så mycket.
     Ta bara min svärmor tex nu som varit hemma och sjukskriven för värk i tre år.. Ingen har brytt sig om henne.
     Nu plötsligt blev hon utskriven och fick en spark i arslet och har ett jobb där hon lägger upp mat i kantiner.. 50 %

Har aldrig sett henne så lycklig förut. För nu har hon ett jobb ..Nu är hon något.. hon behövs. Hon är toppenglad över det här nya systemet som ser henne!

Sen är det en annan sak med någon som är extremt sjuk och döende tex.. det är inte dessa personer jag menar..men att ha ont i en axel eller så som så många gnäller över där ute..ger en inte rätten att sitta hemma och leva på andra.
    Det är inte att se problem utan att hejda osanna generaliseringar.
  • September82
    Virriga Vera skrev 2010-10-27 09:50:29 följande:
    Du är ju bara för mycket. Du har ingen aning om vad jag gör eller inte gör och baserar dina åsikter på vad du ser under 1 eller 2 timmar. Trots att jag är arbetslös så får jag faktiskt befinna mig i mitt hem och använda datorn i mitt jobbsökande.

När man som jag varit ute och vandrat i timtal för att söka jobb direkt hos arbetsgivaren och får till svar att de inte har tid att ta emot spontananökningar. De håller på att spy över alla som kommer och lämnar sina papper och skall presentera sig. de har inte tid att ta emot alla, de har inte personal till detta. De har kontakt med Af och tar gärna in praktikanter för att de kostar inget. Vad vill du att man skall göra? Gå runt enbart för att tillfredställa sådana  som dig? Min tid är lika dyrbar som någon annans trots att jag är arbetslös, jag söker jobb. Jag ringer runt och jag mailar bl.a.
    Jag blir varken mer eller mindre lycklig eller tillfredsställd för att du har eller inte har ett jobb, jag bryr mig ärligt talat inte om du har eller inte har jobb. Vet inte vem du är.

Det är så klart tragiskt att du efter alla dina försök inte får jobb. Men, som sagt, eftersom du gjort allt du kunnat så får du fortsätta att vara arbetslös. Samhället försörjer ju dig och skulle du mot alla förmodan hamna på gatan så finns det alltid Stadsmissionen. Dock försår jag inte riktigt vad det är för fel på praktikjobb, förutsatt att du naturligtvis inte går misste om din ekonomiska ersättning från staten, men det tror jag inte. Så får du lite annat att tänka på o göra.

Jag kan bara utgå ifrån mig själv och jag mår mkt, mkt sämre av att gå hemma sysslolös än att t.ex. praktisera på nått nytt o spännande företag! Det hade jag sett som utvecklande!
Svar på tråden Man blir förbannad!