• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Anonym
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:52:54 följande:
    och det har du bevis på eller?
    Yes, har själv jobbat som arbetsledare vid en annan kedja och har vänner som är underchefer på just Donken. Skiften på dessa kedjor är dag, kväll, natt som kommer i lite olik ordning. De med barn behöver barnomsorg vilket innebär att de flesta inte kan ta vilka tider som helst. Sedan brukar småbarnsföräldrar ha en tendens till vab lite då och då så det innebär problem. Min egen chef ville inte ens titta på ansökningarna till folk med småbarn så det var bara att återvinna omgående.

Folk i 20-års åldern var dem man ville åt. Kunde i princip jobba dygnet runt och hade körkort så de kunde komma in snabbt om man behövde dem.
  • Här och nu

250 000 jobb gäller i hela landet o med pendling för den som bor i en småstad kan det va ett par hundra max. Av dem kan det va 75% som man inte har kompetens till.

• Mimmi86
    Anonym skrev 2010-10-26 23:46:44 följande:
    För en del människor kanske hemmiljön är väldigt viktig, som jag vet att jag inte skulle kunna bo alltför långt borta från min familj då det betyder jättemycket för mig att kunna hälsa på dem ibland. I nuläget bor jag ca 10 mil ifrån dem och det är precis lagom tycker jag.

Jag har jobbat sen jag var 13 år och jag älskar att jobba. Men jag har också en personlighetsstörning som gjort mitt liv svårt på många sätt trots att jag alltid varit fullt fungerande i alla sammanhang. Dock gick jag ner i en djup depression våren 2009 och lyckades inte få något jobb under sommaren vilket gjorde det ännu värre, så sen hösten 2009 har jag varit sjukskriven 50%. Jag sjukskrev mig inte 100% för det behövdes inte och vi ansåg det viktigt att jag kunde fortsätta söka jobb.

Det har nu gått 1 år och jag är fortfarande arbetslös på 50%. Jag har inte haft svårt att få jobb tidigare och jag har jobbat med de saker som de flesta ratar. Restaurang, vården, tuffa serviceyrken. Men nu verkar det helt plötsligt helt jävla omöjligt. Jag går till AMS 1ggn/veckan och rapporterar/får tips och hjälp att skaffa ett jobb eller en praktik. Jag hade till och med en praktik i 2 mån i somras.

Jag söker massa jobb, inom alla områden, men jag FÅR inget. Intervjuerna går bra, alla gillar mig och det ser ljust ut, men det slutar alltid med att de väljer någon med bättre utbildning/erfarenhet.

Jag vill börja plugga nästa höst, men blir fullständigt tokig av att bara gå runt sysslolös hela dagarna! Du som tycker att det är så jävla enkelt, vad föreslår du att jag ska göra? Både jag, min terapeut och de på AMS anser att jag gör mitt allra yttersta, men jag får ändå inget jobb.

Jag är jätteledsen över att inte ha ett jobb, jag har skitdålig ekonomi och mitt liv är tråkigt. Och jag håller med dig om att det är många som är slöa och bekväma, men jag vill att du ska veta att det är många också som försöker och som vill. Jag tänker inte vara sjukskriven hela livet men just nu behöver jag vara det för att kunna klara av ett liv i 100% igen. Men det vore fint att kunna börja på 50, så man inte får en chock!

Så det är inte alltid så enkelt som du verkar tro.
    Tack för att du ville dela med dig.

Jag vet mycket väl att det inte är fullt så enkelt att få jobb.
    Bodde själv i en liten stad och sprang på timvik hit och dit. Sökte säkert 10 jobb i veckan, gick på aktiviteter som ams anordnade. Ville inte som du flytta ifrån mina nära och kära. Ha ett ett kort avstånd. Tillslut så insåg jag att jag aldrig kommer få ett jobb i denna kommun eller i länet, (sen fick jag fast tjänst som uska i min hemkommun "inlasad") Men sa upp mig för att jag fick jobb 30 mil bort. Högre procent därför jag tog det. Såg en chans till att utvecklas. Från att varit en tystlåten tjej som aldrig tog för sig till idag är jag uttåtriktad, tar åt mig, säger om något är fel osv. Detta var de bästa jag kunde gjort för min del.

Det finns alltid en för och en nackdel med allt.
    det finns folk som fuskar men likaså folk som sköter sig helt!

och det är folket som fuskar och som är lata jag stör mig på!

Självklart så förstår jag att du vill ha ett jobb som är på 50% så de inte blir en chock.
    Kanske är det så att du måste höja din kompetens med någon kurs? För att just få de jobben du gång på gång söker? Det kanske saknas det där lilla extra som någon annan redan har...

Finns hur många kurser som helst! Så jag tycker du ska sätta dig i skolbänken igen, tänk på vad ditt drömyrke är, eller något du älskar som du skulle vilja jobba med, läs någon kurs... ju mer du kompletterar ju större chans har du att få ett jobb som du säkerligen kommer gilla. Lycka till!
  • Mimmi86
    Anonym skrev 2010-10-27 00:00:16 följande:
    Yes, har själv jobbat som arbetsledare vid en annan kedja och har vänner som är underchefer på just Donken. Skiften på dessa kedjor är dag, kväll, natt som kommer i lite olik ordning. De med barn behöver barnomsorg vilket innebär att de flesta inte kan ta vilka tider som helst. Sedan brukar småbarnsföräldrar ha en tendens till vab lite då och då så det innebär problem. Min egen chef ville inte ens titta på ansökningarna till folk med småbarn så det var bara att återvinna omgående.

Folk i 20-års åldern var dem man ville åt. Kunde i princip jobba dygnet runt och hade körkort så de kunde komma in snabbt om man behövde dem.
    Fast seriöst, vill man ha ett jobb så ser man nog fan till och fixa barnomsorg till sina barn eller hittar en annan lösning. Varför ens nämna att man har barn i en ansökan? Kan man ju berätta när man blivit anställd, kanske inte helt okej, men vad gör man inte för ett jobb? ;)

Och vab det kommer man inte ifrån, så är det. Man har rätt till att vabba. Och vill en chef inte anställa en kvinna som har barn har han problem, det är diskriminering enligt mig!
  • Mimmi86
    Här och nu skrev 2010-10-27 00:01:29 följande:
    250 000 jobb gäller i hela landet o med pendling för den som bor i en småstad kan det va ett par hundra max. Av dem kan det va 75% som man inte har kompetens till.
    Har man inte rätt kompetens kanske man ska gå någon kurs?
    Eller börja tänka på varför man inte får några jobb? är det för kompetensen? Börja plugga heltid om man INTE får några napp alls.

Kanske flytta närmare jobbet så man slipper pendla? Och får man ett fast jobb kanske det är VÄRT att pendla och köpa ett månadskort..?
  • Anonym
    Mimmi86 skrev 2010-10-27 00:13:20 följande:
    Fast seriöst, vill man ha ett jobb så ser man nog fan till och fixa barnomsorg till sina barn eller hittar en annan lösning. Varför ens nämna att man har barn i en ansökan? Kan man ju berätta när man blivit anställd, kanske inte helt okej, men vad gör man inte för ett jobb? ;)

Och vab det kommer man inte ifrån, så är det. Man har rätt till att vabba. Och vill en chef inte anställa en kvinna som har barn har han problem, det är diskriminering enligt mig!
    Nämna? Vi skulle fråga på ett litet smidigt sätt. Det brukade visa sig när man frågade om de kunde komma in med kort varsel.

Man, kvinna spelade ingen roll. Människor som inte var tillgängliga dygnet runt var oönskade. Jag slutade eftersom jag kände att det inte var hållbart att vrida och vända på dygnet hela tiden.
  • Anonym
    Mimmi86 skrev 2010-10-27 00:09:05 följande:
    Tack för att du ville dela med dig.

Jag vet mycket väl att det inte är fullt så enkelt att få jobb.
    Bodde själv i en liten stad och sprang på timvik hit och dit. Sökte säkert 10 jobb i veckan, gick på aktiviteter som ams anordnade. Ville inte som du flytta ifrån mina nära och kära. Ha ett ett kort avstånd. Tillslut så insåg jag att jag aldrig kommer få ett jobb i denna kommun eller i länet, (sen fick jag fast tjänst som uska i min hemkommun "inlasad") Men sa upp mig för att jag fick jobb 30 mil bort. Högre procent därför jag tog det. Såg en chans till att utvecklas. Från att varit en tystlåten tjej som aldrig tog för sig till idag är jag uttåtriktad, tar åt mig, säger om något är fel osv. Detta var de bästa jag kunde gjort för min del.

Det finns alltid en för och en nackdel med allt.
    det finns folk som fuskar men likaså folk som sköter sig helt!

och det är folket som fuskar och som är lata jag stör mig på!

Självklart så förstår jag att du vill ha ett jobb som är på 50% så de inte blir en chock.
    Kanske är det så att du måste höja din kompetens med någon kurs? För att just få de jobben du gång på gång söker? Det kanske saknas det där lilla extra som någon annan redan har...

Finns hur många kurser som helst! Så jag tycker du ska sätta dig i skolbänken igen, tänk på vad ditt drömyrke är, eller något du älskar som du skulle vilja jobba med, läs någon kurs... ju mer du kompletterar ju större chans har du att få ett jobb som du säkerligen kommer gilla. Lycka till!
    Jo men det är ju jättebra att du flyttade och började om! Det var lite så jag gjorde när jag flyttade hit också. Bara det att jag varit bostadslös praktiskt hela tiden och fått flytta hit och dit hela tiden.. Det är inte förrän NU jag äntligen har ett stadigt boende som jag trivs med! (och det gäller ändå bara så länge jag är tillsammans med min sambo, men jag står i kö i massa andra bostadsförmedlingar så jag lär nog ha sparat ihop en del ködagar om vi skulle bryta upp nån dag).

Mja alltså jag har hållt på med film förut och har nu insett att det är inte rätt bransch för mig (endast pga arbetsmiljön), så har bestämt mig för att söka in till lärarprogrammet. Innan dess måste jag plugga Matte A, Matte B och Samhällskunskap. Så jag är redan inne på det spåret du pratar om. Till saken hör att jag får inga pengar nånstans ifrån för att ta dessa kurser och jag kan omöjligt ta dem alla på en gång, så därför kan jag inte ta dem förrän jag är 100% friskskriven. Alltså vill jag ha ett jobb på max 50% tills jag blir det. Så att jag när jag sen blivit friskskriven kan fortsätta jobba 50%, ta poängen jag behöver för att  komma in på lärarprogrammet och då plugga 100%! Jag gillar egentligen inte att plugga för man sitter still så mycket och jag gillar att vara igång, men jag ahr insett att det är lärare jag vill jobba som och då måste jag plugga för att bli det!

Jag förstår att du blir irriterad på de som inte kämpar för att förändra din situation, det blir jag med.
    Har också skrivit om mitt CV otaliga gånger och har massa olika versioner för vilken typ av jobb jag söker men alla som läser det säger att det ser jättebra ut och efter att ha gjort några mindre ändringar har jag inget mer att ändra på! Kan bara fortsätta söka.. Ska skriva ut mitt nya CV här i veckan och göra besök på massa arbetsplatser och dela ut det, för typ 100ade gången.

Vi ska också skaffa hemtelefon nu så jag kan börja ringa fler arbetsplatser, har inte haft råd med det förut!
    Tack för din uppmuntran.
  • Anova
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:03:30 följande:

. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

Vad är du beredd att offra?

Ditt förhållande?
    Din ekonomi?
    Din hälsa?

Tyvärr har du en för enkel lösning på ett väldig komplext problem.
  • Mimmi86
    Anonym skrev 2010-10-27 00:21:41 följande:
    Nämna? Vi skulle fråga på ett litet smidigt sätt. Det brukade visa sig när man frågade om de kunde komma in med kort varsel.

Man, kvinna spelade ingen roll. Människor som inte var tillgängliga dygnet runt var oönskade. Jag slutade eftersom jag kände att det inte var hållbart att vrida och vända på dygnet hela tiden.
    Nja kanske får hålla med lite där.. det är väl inget drömjobb att anpassa sitt liv till ett jobb.
    Fast och andra sidan är det ju faktiskt ETT jobb. Kanske bara för ett kort tag tills man hittar ett bättre? 

Och du nämde ju faktiskt inte just kvinnor så det tar jag tillbaka. Men det är ju faktiskt lite galet, och oftast på dessa ställen är det ju unga killar och tjejer som ev fortfarande går i skolan.

Men man ska alltid börja någonstans så man kan få med sig lite arbetslivserfarenhet och referenser från minst ett ställe. Oftast när man söker ett nytt jobb så vill de flesta ha referenser och skriver dom inte det i ansökan så ska man alltid skicka med, för det är ju ett stort plus! För står man och väljer på två personer som har samma kompetens men den ena har referenser så är det garanterat att den ena får jobbet bara för personen nämt att den har referenser.
  • Mimmi86
    Anova skrev 2010-10-27 00:30:36 följande:
    Vad är du beredd att offra?

Ditt förhållande?
    Din ekonomi?
    Din hälsa?

Tyvärr har du en för enkel lösning på ett väldig komplext problem.
    Min hälsa? vad skulle min hälsa förlora på att söka ett jobb? tror bara kroppen skulle må bra av lite social tillvara och att kroppen får arbeta. Så Hälsa INGET!

Min ekonomi? till det bättre för att få en fast tjänst! istället för att gå på akassa tex.

Mitt förhållande? Ett jobb är ett jobb. Nu bor jag i en väldigt stor kommun, så jag skulle inte förlora något, men än pendling.. no big deal för mig.

Förr:

Hälsa, visst jag var nere över att jag var "tvungen" att lämna min familj och släkt över 30 mil bort. lämna tryggheten. Men vad jag vann : Nya vänner, ny självkänsla, ny trygghet, mer skin på näsan.
    Min ekonomi: Det blev sååå mycekt bättre! om man jämför de jag fick på akassa och det jag tjänar på MIN lön!
    Mitt förhållande: Fann kärleken här

Vart vill du komma? Vad man förlorar på ett jobb?
Svar på tråden Man blir förbannad!