• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Fluffskalle
    MammaG skrev 2010-10-27 09:00:05 följande:
    Att folk sitter på sina häckar för att det är så dj-la kul att lyfta a-kassa eller motsvarande är en ren myt. Arbetsgivare lever högt på den politik som är just nu och kan välja och vraka bland arbetssökande, men väljer ofta av ren slöhet att öka arbetsbördan för befintlig personal. Har vänner som söker 100-tals jobb i veckan och i alla fall inte får något.
    Har inga problem med att betala skatt för att de som är arbetssökande ska klara sin vardag. En annan gång kan det vara jag, eller för den delen du, TS. Men oroa dig inte, jag kommer inte att döma dig heller.
    Precis. Jag har då aldrig i mitt liv varit så stressad som när jag gick på bidrag. Det är ett lotteri om man ska få pengar nästa månad eller ens få behålla lägenheten fast man sliter för att hitta vilken sysselsättning som helst.
  • MickeN1973
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:38:44 följande:

testa och sök i hela landet...

I sthlms området finns det mkt jobb!

hur var det nu med billiga bostäder?
  • Anonym (prut)

fast det kanske inte är så jäkla kul att behöva flytta 30mil om man sitter med hus, familj, ungar i skola osv...
    bor du ex i Norrland o får ett jobb i Sthlm... var sjutton ska du bo nånstans?.... är ju inte direkt lätt med bostad här..

jag har iofs ett jobb nu, o jag skulle om jag va arbetslös kunna jobba som städare... har gjort dt innan o det va ett jätteskönt jobb... men jag skulle aldrig flytta ex30mil o riva upp min familj...

o sen är det inte helt lätt med jobben heller... visst finns det en hel del... men som här i sthlm kanske man är 600 sökande på 1 tjänst... då ska det till ganska mkt för att man ska få jobbet..

visst finns det väl folk som gillar att gå på bidrag osv osv... men man ska nog inte dra alla över en kam o bara tycka att det är så jävla enkelt bara för att man lyckats själv..

som om jag skulle säga... jag har fätt 3 barn, såklart alla kan skaffa barn... är ju bara att göra såhär!

• MammaG
    Fluffskalle skrev 2010-10-27 09:02:16 följande:
    Precis. Jag har då aldrig i mitt liv varit så stressad som när jag gick på bidrag. Det är ett lotteri om man ska få pengar nästa månad eller ens få behålla lägenheten fast man sliter för att hitta vilken sysselsättning som helst.
    Jag gick arbetslös en period efter min föräldraledighet eftersom min arbetsplats köptes upp och lades ned. Under en period var jag övertygad om att jag höll på att få en hjärtinfarkt, för varenda symptom stände in. Ringde till sjukvårdsupplysningen och fick höra att det troligen var stress med ångestinslag. Jag sade till sköterskan att jag var arbteslös och inte borde känna stress och fick svaret: "Lilla vän, de som kommer in här med de svåraste stresssymptomen är inte de som arbetar, utan de som inte gör det. Ni har det tufft, och det är så det visar sig"
  • Virriga Vera
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:38:44 följande:

testa och sök i hela landet...

I sthlms området finns det mkt jobb!

Och många arbetssökande och inga lägenheter. Hur får du ihop den ekvationen? Om det nu finns så många lediga jobb i Stockholm, hur kan det komma sig att de har lika hög arbetslöshet som i resten av Sverige?
  • September82

Jag håller med TS. Kan styrka TS argument med egen erfarenhet.

Blev arbetslös och efter tre fruktlösa månader med ansökningar och intervjuer som passade min "kompetens", sökte jag ett "skit" jobb. Jag har högskoleutbildning och examen och jobbet jag tog var som butiksbiträde på matubutiken Netto. (Bli nu inte provocerade av beskrivningen "skit" jobb. Alla som jobbade där hade jättekul ihop men arbetet var slitigt och skitigt och med långa dagar.)

Jag ville ha ett JOBB och jag tog det JOBB som fanns. Fick dessutom söka mig till annat land för att få jobb, Danmark! Där har de dessutom en helt annan syn på arbete och arbetstagare. I Sverige är vi väldigt bekväma och det daltas med arbetssökande.

Ta det jobb du får!

• MickeN1973
    Anonym skrev 2010-10-27 07:04:57 följande:
    Komvux är gratis ja, men man måste ha nått att leva på under tiden.. Visst finns det studielån, men för att få ut maxbelopp där måste du studera 100%, är kursen mindre än det, eller du måste läsa in ex ETT ämne, så kan du inte få fullt studielån. Tror inte ens du får nått alls för att läsa endast ett ämne. Jag ville läsa  in naturkunskap d det fattades för en högskoleutbildning, men enligt arbetsförmedlingen får man inte läsa samtidigt som man är arbetssökande. Då skulle jag inte fått nån a-kasse ersättning/aktivitetsstöd. Helt idiotiska regler, men så vart det.

Nu ordnade det sig ändå, fast på helt annat sätt...men det finns mkt som kan sätta käppar i hjulet då man är arbetssökande och saknar ämnen för fortsatta studier.
    det är inte arbetsförmedligens sak att avgöra,  det är a-kassan som godkänner studier på a-kassa.
  • Virriga Vera
    September82 skrev 2010-10-27 09:11:43 följande:
    Jag håller med TS. Kan styrka TS argument med egen erfarenhet.

Blev arbetslös och efter tre fruktlösa månader med ansökningar och intervjuer som passade min "kompetens", sökte jag ett "skit" jobb. Jag har högskoleutbildning och examen och jobbet jag tog var som butiksbiträde på matubutiken Netto. (Bli nu inte provocerade av beskrivningen "skit" jobb. Alla som jobbade där hade jättekul ihop men arbetet var slitigt och skitigt och med långa dagar.)

Jag ville ha ett JOBB och jag tog det JOBB som fanns. Fick dessutom söka mig till annat land för att få jobb, Danmark! Där har de dessutom en helt annan syn på arbete och arbetstagare. I Sverige är vi väldigt bekväma och det daltas med arbetssökande.

Ta det jobb du får!
    Och när man inte får något då?
  • Dizzykitty

Håller med dig till viss del TS.Känns ibland som att vissa tycker att dom är för fina för vissa jobb.Har själv aldrig varit arbetslös så nog går det att jobba om man vill om du bor i en normalstor stad.Självklart är det svårare på mindre ställen.Och sen får man förstå att det inte är så lätt att flytta alla gånger.Men jag är säker på att det sitter en hel del människor där ute som helt enkelt inte vill/orkar jobba.Och såna stör jag mig på!

Svar på tråden Man blir förbannad!