• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • vimsigastemamman

Lady Li: Allvarligt tror du att det är mindre än 200 ansökningar på ett städjobb? Tala om att ha huvudet i det blå.

• MassiiMotoo
    Mimmi86 skrev 2010-10-27 00:13:20 följande:
    Fast seriöst, vill man ha ett jobb så ser man nog fan till och fixa barnomsorg till sina barn eller hittar en annan lösning. Varför ens nämna att man har barn i en ansökan? Kan man ju berätta när man blivit anställd, kanske inte helt okej, men vad gör man inte för ett jobb? ;)

Och vab det kommer man inte ifrån, så är det. Man har rätt till att vabba. Och vill en chef inte anställa en kvinna som har barn har han problem, det är diskriminering enligt mig!
    Alltså du förstår nog inte det där. OMa man är arbetslös och man aktivit söker jobb MÅSTE man ha någon slags barnomsoroog, så barnomsorg har man ju, det är just de anonym menar, man kan inte bara komma in me dkort varsel om de ringer några timmar innan, man kan inte bara lämna ungarn apå dagis med kort varsel, de måste få veta i förväg. Det handlar inte om att man inte skaffar  barnomsorg.

Sen har några redan skrivit att det är inte alltid så jävla lätt att få ett jobb, man gör sitt bästa. Alla kan inte bara ta sitt pick pack och dra flera mil för att jobba.
    Livet är inte så jävla lätt.
  • Anonym (K)

Oj oj. Jag söker hur många jobb i månaden som helst. Allt från McDonalds till industriarbetare m.m.
    Men jag söker bara i min hemkommun och grannkommuner som har lagom pendlingsavstånd. Min sambo har egetföretag här så vi kan inte bara flytta härifrån. Sen så har vi barn och tycker det är sjukt att rycka upp dem från deras trygghet dem har här. Tänk lite på hur andra har det innan du häver ut dig så dumma saker.Dem flesta arbetslösa vill ha jobb men familjen är viktigare.

• Här och nu
    Anonym (Vickan) skrev 2010-10-27 10:15:34 följande:
    Vaddå så billigt att jag har råd att plugga?!  Visst, vi skulle säkert kunna bo billigare,  en etta i ett taskigt område i stan, men då skulle vi båda två gå under! Men Nog har vi sänkt våra boendekostnader när jag ble arbetslös, vi flyttade nästan direkt från var tvåa i ett lugnt område där vi båda trivdes till en tre, högst upp i ett hus, mitt i ett högljutt område, bara för att spara 1000 kronor i månaden... När vi fick chansen att bosätta oss på landet för en ännu billigare peng var valet ganska lätt, fast jag visste att jag fick vänta med att plugga ett tag!
    Vad då gå under med billigare bostad? Vill du bo på landet får du ta konsekvenserna av det, för vem ska annars göra det?
  • Oneesan
    Här och nu skrev 2010-10-27 10:12:05 följande:
    Hur menar du nu?
    Arbeten där inkomsten minskar så drastiskt att man inte går runt varje månad.
    Arigato
  • Här och nu
    Anonym (K) skrev 2010-10-27 10:22:16 följande:
    Oj oj. Jag söker hur många jobb i månaden som helst. Allt från McDonalds till industriarbetare m.m.
    Men jag söker bara i min hemkommun och grannkommuner som har lagom pendlingsavstånd. Min sambo har egetföretag här så vi kan inte bara flytta härifrån. Sen så har vi barn och tycker det är sjukt att rycka upp dem från deras trygghet dem har här. Tänk lite på hur andra har det innan du häver ut dig så dumma saker.Dem flesta arbetslösa vill ha jobb men familjen är viktigare.
    Ett bra exempel!
  • Här och nu
    Oneesan skrev 2010-10-27 10:22:56 följande:
    Arbeten där inkomsten minskar så drastiskt att man inte går runt varje månad.
    Ja, deltidsstämplingen är väl usel än. Men går man på soc eller inte har rätt till det, är ju deltidsjobb bättre än inget.
  • Här och nu
    MassiiMotoo skrev 2010-10-27 10:20:12 följande:
    Alltså du förstår nog inte det där. OMa man är arbetslös och man aktivit söker jobb MÅSTE man ha någon slags barnomsoroog, så barnomsorg har man ju, det är just de anonym menar, man kan inte bara komma in me dkort varsel om de ringer några timmar innan, man kan inte bara lämna ungarn apå dagis med kort varsel, de måste få veta i förväg. Det handlar inte om att man inte skaffar  barnomsorg.

Sen har några redan skrivit att det är inte alltid så jävla lätt att få ett jobb, man gör sitt bästa. Alla kan inte bara ta sitt pick pack och dra flera mil för att jobba.
    Livet är inte så jävla lätt.
    Rätt, men man kan göra som jag o sätta  t ex 7.30-16.30 varje dag o har jag inte jobb kör jag 8.20-16 pga.jag även pluggar. Barnens skola börjar 8.20.
  • Oneesan
    Här och nu skrev 2010-10-27 10:25:22 följande:
    Ja, deltidsstämplingen är väl usel än. Men går man på soc eller inte har rätt till det, är ju deltidsjobb bättre än inget.
    Självklart bör man alltid sträva efter att förbättra sin situation.

Men grova generaliseringar där man skriker åt människor att ta vilket jobb som helst utan några betänkligheter om att det drabbar andra. Min man blev arbetslös förra året och rekommenderas av arbetsförmedlingen att söka ett deltidsjobb i en butik i stan, arbetet var på helger ungefär 25%. Hans a-kasseersättning var ungefär 8500 kr och jobbet skulle ge ungefär 4000 kr i månaden. Vi hade varit vräkta och stått på gatan innan han hade "fått in någon fot på arbetsmarknaden". Har man ansvar för andra individers liv så får man inte bara göra ogenomtänkta val i stundens hetta. 
    Arigato
  • Virriga Vera
    September82 skrev 2010-10-27 10:04:45 följande:
    Jag blir varken mer eller mindre lycklig eller tillfredsställd för att du har eller inte har ett jobb, jag bryr mig ärligt talat inte om du har eller inte har jobb. Vet inte vem du är.

Det är så klart tragiskt att du efter alla dina försök inte får jobb. Men, som sagt, eftersom du gjort allt du kunnat så får du fortsätta att vara arbetslös. Samhället försörjer ju dig och skulle du mot alla förmodan hamna på gatan så finns det alltid Stadsmissionen. Dock försår jag inte riktigt vad det är för fel på praktikjobb, förutsatt att du naturligtvis inte går misste om din ekonomiska ersättning från staten, men det tror jag inte. Så får du lite annat att tänka på o göra.

Jag kan bara utgå ifrån mig själv och jag mår mkt, mkt sämre av att gå hemma sysslolös än att t.ex. praktisera på nått nytt o spännande företag! Det hade jag sett som utvecklande!
    Nu missförstood du mig, jag ser inte ner på praktik. Det jag förklarade var att många arbetsgivare hellre tar praktikanter istället  för att anställa, för det blir billigare. Dessutom så tar de hellre en ungdom som praktikant/anställd än en som är över 50. Så är verkligheten idag. Jag hade varit överlycklig om jag hade fått en praktikplats men det känns som att alltid jobba i motvind när de hellre anställer unga än mig för att jag är äldre.
Svar på tråden Man blir förbannad!