Mimmi86 skrev 2010-10-27 01:21:06 följande:
Ursäkta att jag inte är beredd att offra något???
Skrev att innan jag fick mitt nuvarande jobb så lämnade jag familj, vänner och släkt 30 mil bort!! Så offrade jag inget? VA?!
Och vadå offra sin hälsa? för man inte kan ta ett jobb mentalt? Kan man inte ta ett jobb mentalt kanske man ska sjukskriva sig och få hjälp?! Och har man varit arbetslös i flera år så kanske man inte är så stark psykiskt för att man misst sin kontakt med arbetsvärlden! Kanske man kan gå på någon praktik för att komma in igen..? Eller få arbetsträna?
Nej jag äger inget hus i Norrland. Och har man inte fått napp på ett jobb inom ett år, kanske man ska ställa sig frågan varför? Vad kan jag göra för att gör min situation bättre? plugga, flytta eller stå kvar?
MAN har ett val!
En släkting till mig flyttade nyligen ifrån sitt hus pga att hon inte fick något jobb. Hon flyttade över 30 mil neråt i landet från norr. Huset blev sålt på ett kick, det var inget drömhus, en sliten gammal kåk med tomt mitt ute i urskogen. Hon gick plus minus noll. Men hon fick ett JOBB, hennes barn tvingades byta skola men det gick jätte bra ändå! Och de trivs alla kanon.
Är man 45 och inte är till arbetsförmedlingens förfogande så kanske man ska ta och läsa en kurs? för att kasnke öppna upp fler val möjligheter?
Man har alla ett val, antignen sitter man kvar i skiten och lever på sin akassa.
Eller så gör man något åt sin situation!
Och sin hälsa kan man alltid förbättra. Kanske inte till 100% men fösöka går.
Och att jag är inlåst i mitt egna tänk? Tycker jag ser möjligheter, och ser på livet på den ljusa sidan. Medans du verkar må skit och vill försvara det stackars folk som inte tar sitt ansvar som vuxna människor som är arbetsdugliga.
Du borde bli lite mer optimist!
Okej, jag ställde frågan.. Jag trodde du svarade på dessa.. Men jag uppfattade dig fel. Jag vet inte vad du förlorade på att flytta, men troligtvis drabbades du inte av skiljsmässa eller ekonomiska bekymmer. Jag har också flyttat, jag flyttade 55 mil. För mig var det bara positivt.
Ännu fler enkla lösningar..
Arbetsträna gör man om man har varit sjukskriven en längre tid och vill prova på att komma ut i arbetslivet.. Att bli sjukskriven en längre tid idag är väldigt svårt. Har man däremot varit borta från arbetsmarknaden pga något annat är inte arbetsträning ett alternativ.
Vi tar mig som ett exempel. Jag kan t.ex. inte jobba skift.. jag har försökt, jag sov inte på flera dagar. Skulle jag söka jobb inom äldrevården, snabbmatskedjor osv. som kräver att jag jobbade natt skulle min psyksiak häsla försämras väldigt.. Jag kan ta flera exempel, men gör det inte.
Jag vet inte vilken insikt du har i sjukförsäkringssystemet, men tro mig, det är inte bara att "blir sjukskriven" och "arbetsträna" i dagens Sverige.
Du säger "man kan ju gå en kurs". Jag frågar: var ska man få den kursen ifrån? Distanskurser finns ju, men alla klarar kanske inte att studiera på distans. Många kurser kostar, är man arbetslös har man sällan pengar.. då hamnar man i ett slags moment 22. Arbetsförmedlingen har väl inte ett stort utbud kurser?
Du säger att man har ett val, och det kan jag hålla med om.. Men priset för att ta vissa val är ibland så pass högt att man väljer att avstå. Att tvingas flytta ifrån sin partner, att tvingas att gå ifrån ett hus som man betalar lån för fortfarande, att tvungas att bryta upp sina barn från en trygg tilvaro osv. Är det värt detta?
Att gå på A-kassa är väl ändå inte fel, det är ju en försäkring som man betalat själv, eller hur?
Jag ser till den världen jag lever i, kanske är den annorlunda än den värld du lever i? Antar att du bor i ett storstadlän, eller i en större stad.. Jag bor i ett glesbygdslän. Jag upplever att alla är inte 24 och flexibla och friska som du kanske är. Och det är ju där jag påstår att du fastnat i ditt tänk.. Du utgår ifrån dig själv, dina erfarenheter osv. och försöker applicera dina erfarenheter på "alla". Det går inte.
Jag arbetar med folk som har problem att komma in på arbetsmarknaden på ett eller annat sätt, det kan vara alltifrån att de har en funktionsnedsättning till att de är "lite äldre" och därmed gallras bort vid intervjuer. Jag har en helt annan erfarenhet av arbetslösa än du. De lösningar du har är för enkla för att kunna applicera på många. Och som jag säger, det är ett komplext problem.