Anova skrev 2010-10-27 00:53:02 följande:
Ditt svar visar bara på hur inlåst du är i ditt eget tänk.
Du skriver ju inte att du är beredd att förlora något egentligen.. Eller hur?
Varför skulle andra, utan jobb, tvingas offra sin hälsa (t.ex. ta jobb som de kanske inte riktigt klarar av mentalt?), offra sin ekonomi (t.ex. jobba timmar, eller jobba på provision), eller offra förhållande (dvs. tvingas flytta om ens partner har fast jobb på hemorten), vilja göra det?
Du har säkert inte hus? Det är inte lätt att sälja ett hus i norrlands inland, ska man då flytta ifrån det och låta det stå? (och kanske förlora ekonomiskt, om man fortfarande har lån på det?)
Du har säkert ganska bra hälsa? Du är ung. Är man 45 och utsliten är det inte bara att ta vilket jobb som helst. Jag är relativt ung, jag klarar inte alla jobb pga hälsan.
Det är inte bara att flytta.. Har man familj, fastigheter osv. är det inte "bara att flytta" dit jobben finns.
Och som jag säger... Du har en enkel lösning på ett kompelxt problem..
Ursäkta att jag inte är beredd att offra något???
Skrev att innan jag fick mitt nuvarande jobb så lämnade jag familj, vänner och släkt 30 mil bort!! Så offrade jag inget? VA?!
Och vadå
offra sin hälsa? för man inte kan ta ett jobb mentalt? Kan man inte ta ett jobb mentalt kanske man ska sjukskriva sig och få hjälp?! Och har man varit arbetslös i flera år så kanske man inte är så stark psykiskt för att man misst sin kontakt med arbetsvärlden! Kanske man kan gå på någon praktik för att komma in igen..? Eller få arbetsträna?
Nej jag äger inget hus i Norrland. Och har man inte fått napp på ett jobb inom ett år, kanske man ska ställa sig frågan varför? Vad kan jag göra för att gör min situation bättre? plugga, flytta eller stå kvar?
MAN har ett val!
En släkting till mig flyttade nyligen ifrån sitt hus pga att hon inte fick något jobb. Hon flyttade över 30 mil neråt i landet från norr. Huset blev sålt på ett kick, det var inget drömhus, en sliten gammal kåk med tomt mitt ute i urskogen. Hon gick plus minus noll. Men hon fick ett JOBB, hennes barn tvingades byta skola men det gick jätte bra ändå! Och de trivs alla kanon.
Är man 45 och inte är till arbetsförmedlingens förfogande så kanske man ska ta och läsa en kurs? för att kasnke öppna upp fler val möjligheter?
Man har alla ett val, antignen sitter man kvar i skiten och lever på sin akassa.
Eller så gör man något åt sin situation!
Och sin hälsa kan man alltid förbättra. Kanske inte till 100% men fösöka går.
Och att jag är inlåst i mitt egna tänk? Tycker jag ser möjligheter, och ser på livet på den ljusa sidan. Medans du verkar må skit och vill försvara det stackars folk som inte tar sitt ansvar som vuxna människor som är arbetsdugliga.
Du borde bli lite mer optimist!