• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • DancingQueen
    DancingQueen skrev 2015-07-09 17:56:31 följande:

Hej Spöke, vilken fantastisk tråd du har! ?.

Jag och sambon väntar en flicka i slutet av nästa månad. Vi har en liten lista med namn vi gillar, problemet är att de namn den ena tycker väldigt mycket om tycker den andra bara är okej och tvärt om. Vi har alltså inte hittat det "perfekta" än.

Jag tycker att namnen är ganska lika varandra, liknande stil liksom.

Dessa namn har vi på listan:

Eira

Estrid

Elma

Vida

Liv

Freja

Har du några fler förslag på liknande namn?

Tack på förhand! ?

Gick inte bra för mig att skriva smileysar märkte jag
  • spöke
    winterlilja skrev 2015-07-09 12:41:40 följande:
    Hej Spöke!

Äntligen är det dags att fråga dig, har följt din tråd länge!
    Vi har fått veta att vi väntar en lite kille och skulle nu behöva lite hjälp med namn. Jag har jättesvårt att hitta killnamn som känns rätt. Många namn är för lik eller krockar med storasysters namn. Hon har det vackra namnet Alfhild :)

Maken gillar Harald och Balder, själv är jag mer inne på namn som Arve, Nathan,
    Tore och Thule, jag verkar falla för killnamn som slutar på E :). Vi har ett kort enstavigt efternamn. Några tips?
    Åh, Alfhild! Mycket vackert.

Min personliga favorit bland era förslag är Harald (underskattat namn!), men det var ju samma slut som Alfhild... så jag röstar på Arve eller Tore. Thule är fint, men ger tyvärr associationer till det där bandet. 

Fler förslag:
    Ragnar Signar Amund Elof Egil Birger Gustaf Olof Reidar Torsten Gullmar Oddvar Sigurd Torkel Vigar Hjalmar Ottar Rurik

Pojknamn som slutar på e:
    Frode Atle Tofte Magne Guste Sverre Tage Gissle Folke Rune Sture Agne Otte

Rekommenderar den här länken: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/
  • spöke
    aleydis skrev 2015-07-09 17:05:56 följande:
    Hej spöke! Lilla tjejen är här och hon fick heta Elvira! Egentligen är det inte riktigt min typ av namn, men från första dagen hon var född kändes det helt rätt, som det var hennes namn. Tack för hjälpen!
    Grattis till lilla Elvira! Baby
  • spöke
    DancingQueen skrev 2015-07-09 17:56:31 följande:
    Hej Spöke, vilken fantastisk tråd du har! ?.

Jag och sambon väntar en flicka i slutet av nästa månad. Vi har en liten lista med namn vi gillar, problemet är att de namn den ena tycker väldigt mycket om tycker den andra bara är okej och tvärt om. Vi har alltså inte hittat det "perfekta" än.

Jag tycker att namnen är ganska lika varandra, liknande stil liksom.

Dessa namn har vi på listan:
    Eira
    Estrid
    Elma
    Vida
    Liv
    Freja

Har du några fler förslag på liknande namn?

Tack på förhand! ?
    Hej!

Med en sån lista ska det nog finnas namn som ni båda gillar. Ni rör ju er helt klart i samma kategori.

Rekommenderar den här länken: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/

Och här kommer några förslag:
    Disa Embla Idun Asta Turid Edda Siri Silja Aina Eila Sigrid Aura
    Hedda Svea Elna Hilda Tora Jorun Signe Saga Viva Signy Tyra 
  • winterlilja
    spöke skrev 2015-07-10 19:43:26 följande:
    Åh, Alfhild! Mycket vackert.

Min personliga favorit bland era förslag är Harald (underskattat namn!), men det var ju samma slut som Alfhild... så jag röstar på Arve eller Tore. Thule är fint, men ger tyvärr associationer till det där bandet. 

Fler förslag:
    Ragnar Signar Amund Elof Egil Birger Gustaf Olof Reidar Torsten Gullmar Oddvar Sigurd Torkel Vigar Hjalmar Ottar Rurik

Pojknamn som slutar på e:
    Frode Atle Tofte Magne Guste Sverre Tage Gissle Folke Rune Sture Agne Otte

Tack för ditt svar! :)
    Vi har fått blandade reaktioner på namnet Alfhild, många hade aldrig hört det tidigare.

Av dina förslag gillade jag Birger och Atle. De andra namnen är antingen upptagna av folk i närhteten (Gustaf, olof, Reidar, Torsten, Sverre, Folke, Agne och Rune) eller så kändes de inte rätt.

Tack för länken, har varit in och läst där men inte hittat något klockrent, många roliga namn dock ;) Håller även på att läsa här: www.nordicnames.de/wiki/Main_Page finns dock väldigt många namn där! Kom gärna med fler förslag :)
  • aurorasmamma

Hej spöke!

Skulle vilja höra vad du tycker skulle passa med vår dotter Auroras namn.

Både killar och tjejnamn då vi inte vet vad vi väntar.

Tacksam för hjälp/svar

Tycker om namn som:

Leonora

Celine

Elisabeth

Gabriella/e

Leonard

Benjamin

Ture

Melvin

Frode

• mjhella

Hej spöke!

Vi väntar vårt andra barn i höst. Det känns som det är mycket svårare med namn denna gång så skulle behöva lite hjälp. Storasyster heter Eila.

Vi har några pojknamn men inga flickan.

Pojknamnen:

Anton

Alfons

Ture

• spöke
    winterlilja skrev 2015-07-15 10:57:51 följande:
    Tack för ditt svar! :)
    Vi har fått blandade reaktioner på namnet Alfhild, många hade aldrig hört det tidigare.

Av dina förslag gillade jag Birger och Atle. De andra namnen är antingen upptagna av folk i närhteten (Gustaf, olof, Reidar, Torsten, Sverre, Folke, Agne och Rune) eller så kändes de inte rätt.

Tack för länken, har varit in och läst där men inte hittat något klockrent, många roliga namn dock ;) Håller även på att läsa här: www.nordicnames.de/wiki/Main_Page finns dock väldigt många namn där! Kom gärna med fler förslag :)
    Birger tycker jag är väldigt stiligt. Dock kan det låta mindre vackert på vissa dialekter.

Fler namn (blandat från germanska språk):
    Assar Bertil Ambjörn Erling Halle Sigvard Ansgar Valdemar Evert Fridolf Gunder Rutger Sigfrid Ulrik
    Göte Helge Botvid Enar Halvar Sverker Hemming Ove Erland Holger Ingemar Seved Styrbjörn Vidar
  • spöke
    aurorasmamma skrev 2015-07-20 04:11:36 följande:
    Hej spöke!
    Skulle vilja höra vad du tycker skulle passa med vår dotter Auroras namn.
    Både killar och tjejnamn då vi inte vet vad vi väntar.
    Tacksam för hjälp/svar smile1.gif

Tycker om namn som:
    Leonora
    Celine
    Elisabeth
    Gabriella/e

Leonard
    Benjamin
    Ture
    Melvin
    Frode
    Här kommer några spontana tankar om namnförslagen: 

Leonora: För likt Aurora. Det blir lite Piff & Puff. 

Celine: Aurora har latinskt/grekiskt ursprung och Celine har latinskt ursprung. Båda namnen har även koppling till himlen. Ett annat namn i samma genre är Celeste.

Elisabeth: Gillar kombinationer av vokalnamn. Båda namnen låter stiliga och värdiga, som drottningar.

Gabriella/e: Tycker att båda formerna passar med Aurora. Gemensam medelhavskänsla.

Leonard: Tyskt namn, men ordet "leo" finns ju även i latin. Även varianten Leopold är fin.

Benjamin: Funkar också med Aurora. Två internationella namn.

Ture: Tycker att det är lite krångligt att säga Aurora och Ture ihop. Men det kanske bara är min mun som är lite långsam. Det är nåt med (å)-vokalen i Aurora och (u)-vokalen i Ture tillsammans med alla r som blir lite svårt. Stilmässigt är namnen dock inte särskilt lika. Aurora känns drottning, Ture mer bonde.

Melvin: Aurora känns väldigt vuxet jämfört med Melvin som känns väldigt mjukt och gulligt i jämförelse med hårda, starka Aurora. Inte helt såld på den matchningen även om jag gillar att leka med hårda och mjuka ljud.

Frode: Liksom Ture ett nordiskt namn. Väldigt olika namn, men det kan ju också vara häftigt. Även här tycker jag att det är lite krångligt med vokalerna som är lika, men ändå olika.

Nu när jag sitter här och funderar och smakar på olika namn så känner jag att Aurora nog funkar bäst med ett lite enklare, lättare namn, men som ändå har pondus och inte för gulligt. Alltför långa och tjusiga namn som Leonora (eller Esmeralda, Ofelia osv.) gör att namnen låter som Disney-prinsessor ihop. Du skriver inget om efternamn och familjens bakgrund eller varför ni fastnade för Aurora, men jag tänker att det kan bli lite för mycket saga. Aurora gör sig bäst när det inte konkurrerar med andra starka, vackra namn - för då blir risken att det blir gulligt istället för starkt. Förstår du hur jag menar?

Och så till sist några förslag:

Aurora & Miriam
    Aurora & Elise
    Aurora & Iris
    Aurora & Lilly
    Aurora & Celia
    Aurora & Ester
    Aurora & Nike
    Aurora & Ines/Inez
    Aurora & Cleo
    Aurora & Alice

Aurora & Malcolm
    Aurora & Dante
    Aurora & Edmund
    Aurora & Vincent
    Aurora & Samuel
    Aurora & Victor
    Aurora & Isak
    Aurora & Cesar/Caesar
    Aurora & Gabriel
    Aurora & Matteo
  • spöke
    mjhella skrev 2015-07-20 21:59:13 följande:
    Hej spöke!
    Vi väntar vårt andra barn i höst. Det känns som det är mycket svårare med namn denna gång så skulle behöva lite hjälp. Storasyster heter Eila.
    Vi har några pojknamn men inga flickan.
    Pojknamnen:
    Anton
    Alfons
    Ture
    Hej!

Eila är ett väldigt fint namn. Har ni finska rötter och/eller är intresserade av finska namn?

Annars gillar ju jag att kombinera vokalnamn ... till exempel:
    Eila & Alde
    Eila & Astrid
    Eila & Ester
    Eila & Ilma
Svar på tråden Spökes namn(t)råd