• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • aurorasmamma
    spöke skrev 2015-07-21 00:33:50 följande:

Här kommer några spontana tankar om namnförslagen: 

Leonora: För likt Aurora. Det blir lite Piff & Puff. 

Celine: Aurora har latinskt/grekiskt ursprung och Celine har latinskt ursprung. Båda namnen har även koppling till himlen. Ett annat namn i samma genre är Celeste.

Elisabeth: Gillar kombinationer av vokalnamn. Båda namnen låter stiliga och värdiga, som drottningar.

Gabriella/e: Tycker att båda formerna passar med Aurora. Gemensam medelhavskänsla.

Leonard: Tyskt namn, men ordet "leo" finns ju även i latin. Även varianten Leopold är fin.

Benjamin: Funkar också med Aurora. Två internationella namn.

Ture: Tycker att det är lite krångligt att säga Aurora och Ture ihop. Men det kanske bara är min mun som är lite långsam. Det är nåt med (å)-vokalen i Aurora och (u)-vokalen i Ture tillsammans med alla r som blir lite svårt. Stilmässigt är namnen dock inte särskilt lika. Aurora känns drottning, Ture mer bonde.

Melvin: Aurora känns väldigt vuxet jämfört med Melvin som känns väldigt mjukt och gulligt i jämförelse med hårda, starka Aurora. Inte helt såld på den matchningen även om jag gillar att leka med hårda och mjuka ljud.

Frode: Liksom Ture ett nordiskt namn. Väldigt olika namn, men det kan ju också vara häftigt. Även här tycker jag att det är lite krångligt med vokalerna som är lika, men ändå olika.

Nu när jag sitter här och funderar och smakar på olika namn så känner jag att Aurora nog funkar bäst med ett lite enklare, lättare namn, men som ändå har pondus och inte för gulligt. Alltför långa och tjusiga namn som Leonora (eller Esmeralda, Ofelia osv.) gör att namnen låter som Disney-prinsessor ihop. Du skriver inget om efternamn och familjens bakgrund eller varför ni fastnade för Aurora, men jag tänker att det kan bli lite för mycket saga. Aurora gör sig bäst när det inte konkurrerar med andra starka, vackra namn - för då blir risken att det blir gulligt istället för starkt. Förstår du hur jag menar?

Och så till sist några förslag:

Aurora & Miriam

Aurora & Elise

Aurora & Iris

Aurora & Lilly

Aurora & Celia

Aurora & Ester

Aurora & Nike

Aurora & Ines/Inez

Aurora & Cleo

Aurora & Alice

Aurora & Malcolm

Aurora & Dante

Aurora & Edmund

Aurora & Vincent

Aurora & Samuel

Aurora & Victor

Aurora & Isak

Aurora & Cesar/Caesar

Aurora & Gabriel

Aurora & Matteo

Oj Tack! Älskar ordentliga svar!

Angående varför vi fastnade för Aurora (morgon rodnad). Maken har grekisk släkt och jag ville ha något som hade anknytning till de och himlen.

Tyvärr föll jag inte helt för något av dina förslag. Men gillar Gabriel. Är pojknamn jag känner att vi har svårast för (hoppas lite på en flicka pga de)

Men förstår mycket väl hur du tänker Lättare att få feedback av någon utomstående som kan säga ärligt vad de tycker.

Kommer du på några fler namn du tycker passar så får du gärna komma med fler förslag

Tack så länge!
  • spöke
    aurorasmamma skrev 2015-07-21 03:11:25 följande:
    Oj Tack! Älskar ordentliga svar!
    Angående varför vi fastnade för Aurora (morgon rodnad). Maken har grekisk släkt och jag ville ha något som hade anknytning till de och himlen.

Tyvärr föll jag inte helt för något av dina förslag. Men gillar Gabriel. Är pojknamn jag känner att vi har svårast för (hoppas lite på en flicka pga de)
    Men förstår mycket väl hur du tänker smile1.gif Lättare att få feedback av någon utomstående som kan säga ärligt vad de tycker.
    Kommer du på några fler namn du tycker passar så får du gärna komma med fler förslag smile1.gif

Tack så länge!
    Tack för feedback och mer info! Aurora kommer ju från den romerska mytologin, så varför inte kombinera med ett annat sådant namn?

Romersk mytologi:
    Amor Castor
    Juno Diana Luna Lucina Minerva Pomona

Grekisk mytologi:
    Eros Atlas Ajax Troj
    Theia Gaia Hera Nike Rhea Athena Phoebe Clio Thalia Troja
  • winterlilja
    spöke skrev 2015-07-20 23:31:32 följande:
    Birger tycker jag är väldigt stiligt. Dock kan det låta mindre vackert på vissa dialekter.

Fler namn (blandat från germanska språk):
    Assar Bertil Ambjörn Erling Halle Sigvard Ansgar Valdemar Evert Fridolf Gunder Rutger Sigfrid Ulrik
    Göte Helge Botvid Enar Halvar Sverker Hemming Ove Erland Holger Ingemar Seved Styrbjörn Vidar
    Usch, det här är svårt Spöke!
    Gillade inte de namnen. Enar var väl ok men det ratade maken. Valdemar funkar men jag tycker det blir fel ihop med Alfhild, om man testar säga de ihop. Det namn vi mest inne på nu är Tore, men det känns som det minst dåliga alternativet, snarare än: Åh, vilket fint namn, det ska mitt barn heta!

Det är dock rätt spår med germanska/nordiska namn, främst för att maken föredrar dem och vi vill ju vara ense om namnet :)
  • Wagram
    winterlilja skrev 2015-07-30 21:26:07 följande:
    Usch, det här är svårt Spöke!
    Gillade inte de namnen. Enar var väl ok men det ratade maken. Valdemar funkar men jag tycker det blir fel ihop med Alfhild, om man testar säga de ihop. Det namn vi mest inne på nu är Tore, men det känns som det minst dåliga alternativet, snarare än: Åh, vilket fint namn, det ska mitt barn heta!

Det är dock rätt spår med germanska/nordiska namn, främst för att maken föredrar dem och vi vill ju vara ense om namnet :)
    Arild? Kanske för likt Alfhild? Gunnar? Tryggve?
  • MrsWalker

Hej spöket!

Här kommer jag med en klurig situation till dig, kanske du kan hjälpa mig.  
    Nu har vi en liten trea på gång, och jag som tycker det är roligt med namn har redan börjat fundera. Vet inte om det blir en flicka eller en pojke än.

Det kluriga: Namnet får gärna ha en stark och positiv betydelse. Ska fungera på svenska och engelska.
    Får INTE börja på S! Blir det en flicka så kommer hon få Susila som andranamn (indonesiskt/indiskt namn) precis som sina storasystrar. Om det blir en pojke tänkte vi fråga släkten om råd, vi söker javanesiska namn som mellannamn. Om de säger Susilo så måste jag skriva till dig igen!!

Storasystrarna heter Sofia och Sabina (ja, en himla massa S, pappan fick bestämma för mycket ;-P).

Har du några råd och tips för hur jag kan hitta det perfekta namnet till lilla 3an?

Tack!

Lite namn som jag tycker är fina: 

Vivian, Vida, Naomi, Ada, Ilona, Marion, Ottilia, Maya, Amitida, Aurora, Iris
    Marius, Anthony, Castor, Victor, Ismael, Jasper
  • spöke
    MrsWalker skrev 2015-08-10 17:10:57 följande:

Hej spöket!

Här kommer jag med en klurig situation till dig, kanske du kan hjälpa mig. smile1.gif  
    Nu har vi en liten trea på gång, och jag som tycker det är roligt med namn har redan börjat fundera. Vet inte om det blir en flicka eller en pojke än.

Det kluriga: Namnet får gärna ha en stark och positiv betydelse. Ska fungera på svenska och engelska.
    Får INTE börja på S! Blir det en flicka så kommer hon få Susila som andranamn (indonesiskt/indiskt namn) precis som sina storasystrar. Om det blir en pojke tänkte vi fråga släkten om råd, vi söker javanesiska namn som mellannamn. Om de säger Susilo så måste jag skriva till dig igen!!

Storasystrarna heter Sofia och Sabina (ja, en himla massa S, pappan fick bestämma för mycket ;-P).

Har du några råd och tips för hur jag kan hitta det perfekta namnet till lilla 3an?

Tack! smile1.gif

Lite namn som jag tycker är fina: 

Vivian, Vida, Naomi, Ada, Ilona, Marion, Ottilia,  Maya, Amitida, Aurora, Iris
    Marius, Anthony, Castor, Victor, Ismael, Jasper
    Hej!

Tja, hur ska man tänka? Jag tycker att det vore snyggt med ett namn som innehåller S (fast inte som första bokstav), så att det blir lite som en röd tråd för alla syskonen. Till exempel ...

Louisa Elise Isabelle Esmeralda Isolde

Julius Alexis Elias Nicolas Nelson

Annars har ni ju redan en massa fina namn på er lista. Tycker att Marion är ett vackert namn som används alldeles för lite, likaså Marius.
  • GrötStina

Hej! Vilken fin namntråd! Jag undrar om du kan hjälpa oss med lite namnförslag - vi har kört fast. Väntar en liten trea inom kort och har nog enats om Hilda om det blir en flicka. Pojknamn däremot är så svårt! Våra stora tjejer heter Selma och Klara så ett namn som passar till dessa två är ju ett måste. Vi har undvikit namn med K och R eftersom det känns som om det då blir två "hårdare namn" mot det mjuka Selma.
    Min käre tycker Pelle är det bästa alternativet, vi har även Algot på förslag. Själv vet jag inte riktigt...

• spöke
    GrötStina skrev 2015-08-19 21:57:18 följande:
    Hej! Vilken fin namntråd! Jag undrar om du kan hjälpa oss med lite namnförslag - vi har kört fast. Väntar en liten trea inom kort och har nog enats om Hilda om det blir en flicka. Pojknamn däremot är så svårt! Våra stora tjejer heter Selma och Klara så ett namn som passar till dessa två är ju ett måste. Vi har undvikit namn med K och R eftersom det känns som om det då blir två "hårdare namn" mot det mjuka Selma.
    Min käre tycker Pelle är det bästa alternativet, vi har även Algot på förslag. Själv vet jag inte riktigt...
    Hej! Här kommer några förslag utan K och R:

Henning 
    Allan
    Vilhelm
    Nils
    Vilgot
    Axel
    Edvin
    Olle
    Fabian
    Sixten
    Ludvig