• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • enplattspåjorden

Hej!
    Vi har kört lite fast med namn till trean, och önskar lite tips!

Sönerna heter Mauritz och Melwin. Trean ser ut att bli en pojke, så ett namn på M som passar bra med de övriga två är vi på jakt efter.

Min sambo hurrar för Melker, men.. Jag bara känner farbror Melker varför badar du alltid med kläderna på..

• spöke
    enplattspåjorden skrev 2015-08-31 13:21:11 följande:
    Hej! Vi har kört lite fast med namn till trean, och önskar lite tips! Sönerna heter Mauritz och Melwin. Trean ser ut att bli en pojke, så ett namn på M som passar bra med de övriga två är vi på jakt efter. Min sambo hurrar för Melker, men.. Jag bara känner farbror Melker varför badar du alltid med kläderna på..
    Hej! Melker är fint, men kanske lite väl likt Melwin.

Namn på M:
    Malcolm Mandor Mandus Max Manfred Malte Manuel Milton Manne Mio Milo Matteo Miles

En annan möjlighet är ett namn som innehåller M. Det låter matchat ändå.
    Sam Emanuel Benjamin Herman Roman Samuel Simon Adam William Helmer Clemens
  • Min dotter

Hej Spöke!

Vill fråga om råd?

Storebror heter Ludvig och vi funderar på namnet David till ev kommande lillebror. Gillar verkligen namnet David MEN är lite bekymrad för att det rimmar för mkt på Ludvig. Vill Inte att det ska låta för mkt som "Piff och Puff"???? Vad tycker du?

• TheZinZin

Hej spöket. *sitter hemma och hoppas innerligt att du fortfarande är aktiv*

Jag ser verkligen hur duktig du är med namn och jag önskar få be om råd. Jag har tre döttrar som heter Junia, Aurora och ?? Jag skapade en namntråd för ungefär en månad sedan och frågade om råd. Tillslut valde vi Elvira. Vi har gått runt till alla och sagt att hon heter det, har skrivit det överallt på hela FL. Men nu är det så att mannen plötsligt kommit på att han inte gillar Elvira. Hon föddes 4:de september och vi har sagt Lill-Sessan hela tiden. Fast bland folk har vi sagt Elvira, allt är så konstigt. Så tekniskt sett heter hon Elvira, enligt utomstående, men hon är inte döpt än. Han vill nu att hon ska heta Ofelia eller Esmeralda. Jag gillar ju Elvira!!

Vad ska jag göra? Jag gillar Ofelia och Esmeralda, hade absolut kunnat döpa henne till det, men är det för sent tycker du? Eller IsoldeMiriam, Saga, Estelle, Odette och Simone?!
    Mitt liv ÄR panik just nu. Snälla hjälp.

Mvh Elin

• spöke
    Min dotter skrev 2015-10-21 22:57:24 följande:
    Hej Spöke!
    Vill fråga om råd?
    Storebror heter Ludvig och vi funderar på namnet David till ev kommande lillebror. Gillar verkligen namnet David MEN är lite bekymrad för att det rimmar för mkt på Ludvig. Vill Inte att det ska låta för mkt som "Piff och Puff"???? Vad tycker du?
    Hej! Jag tycker inte att Ludvig & David låter som Piff & Puff, men visst, ändelserna är ganska lika. Har ni fler förslag på listan? Eller är det David som känns bäst? Det är ett klassiskt och stiligt namn så jag förstår varför ni gillar det.
  • spöke
    TheZinZin skrev 2015-10-29 19:57:52 följande:
    Hej spöket. *sitter hemma och hoppas innerligt att du fortfarande är aktiv*

Jag ser verkligen hur duktig du är med namn och jag önskar få be om råd. Jag har tre döttrar som heter Junia, Aurora och ?? Jag skapade en namntråd för ungefär en månad sedan och frågade om råd. Tillslut valde vi Elvira. Vi har gått runt till alla och sagt att hon heter det, har skrivit det överallt på hela FL. Men nu är det så att mannen plötsligt kommit på att han inte gillar Elvira. Hon föddes 4:de september och vi har sagt Lill-Sessan hela tiden. Fast bland folk har vi sagt Elvira, allt är så konstigt. Så tekniskt sett heter hon Elvira, enligt utomstående, men hon är inte döpt än. Han vill nu att hon ska heta Ofelia eller Esmeralda. Jag gillar ju Elvira!!

Vad ska jag göra? Jag gillar Ofelia och Esmeralda, hade absolut kunnat döpa henne till det, men är det för sent tycker du? Eller Isolde, Miriam, Saga, Estelle, Odette och Simone?!
    Mitt liv ÄR panik just nu. Snälla hjälp.

Mvh Elin
    Hej! Jag är kvar.

Jag tycker inte att det är för sent att ändra sig. Det är inte för sent förrän barnet själv identifierar sig med sitt namn. Vad andra människor tycker och tänker om ett namnbyte behöver man inte bry sig så mycket om. Om ett tag har alla glömt att lillan hette nåt annat från början. 

Jag tycker att Elvira är ett vackert namn. Varför gillar inte din man det längre? 

Ofelia och Esmeralda är också fina namn förstås. Om jag ska rösta på något av namnen på listan så får det bli Miriam. Ett tjusigt namn... och snyggt att matcha namn som slutar på vokal med namn som slutar på konsonant.
  • Seven Costanza

Hej spöke!

Jag har tidigare frågat efter namn som passar med Elisabeth, men har nu fått veta att vi väntar en pojke. Vårt bästa förslag just nu är Carl Fredrik (utan bindestreck) och så kan sonen själv välja när han blir äldre om han vill kallas bara Carl. Vi själva kommer kalla honom ett annat smeknamn men har inte bestämt om vi vill att tilltalsnamnet ska vara Carl eller Carl Fredrik (prinsen heter ju t ex Carl Philip utan bindestreck så det borde ju gå, bindestreck vill vi inte ha). Båda namnet är släktnamn och vi tycker mycket om dem. Frågan är om namnen är klassiska eller kan kännas daterade? Finns ju många i vår generation också som heter så. Idag är ju namnvariationen större men jag minns som barn en på min skola som hette Ingela och en som hette Birger, och det kändes helt fel för det var rätt ovanliga namn men ändå vanligare i föräldragenerationen än i den egna.

Vad tycker du om detta? Har du några andra namnförslag i liknande klassiska stil som ändå känns som att det kan passa bra på ett barn fött på 10-talet? Gärna som passar med Carl eller Fredrik så man kan ha åtminstone ett av dem som andranamn. Stort tack!

• Min dotter
    spöke skrev 2015-10-30 22:21:32 följande:

Hej! Jag tycker inte att Ludvig & David låter som Piff & Puff, men visst, ändelserna är ganska lika. Har ni fler förslag på listan? Eller är det David som känns bäst? Det är ett klassiskt och stiligt namn så jag förstår varför ni gillar det.

Tack för svar! Vi har tyvärr inte så många fler namn på listan. Vi gillar just stiliga namn gärna klassiska men helst inte 10-i topp. Ovanligare namn funkar det med, men det måste vara ett etablerat namn ändå. Helst inte för korta, David är egentligen på gränsen Helst inte för mjuka namn heller. Ja du hör ju så insnöade vi är
  • Seven Costanza
    Min dotter skrev 2015-11-02 22:35:58 följande:

Tack för svar! Vi har tyvärr inte så många fler namn på listan. Vi gillar just stiliga namn gärna klassiska men helst inte 10-i topp. Ovanligare namn funkar det med, men det måste vara ett etablerat namn ändå. Helst inte för korta, David är egentligen på gränsen Helst inte för mjuka namn heller. Ja du hör ju så insnöade vi är

Några förslag:

Ludvig och Jakob

Ludvig och Edvard

Ludvig och Samuel

Ludvig och Jonathan
Svar på tråden Spökes namn(t)råd