• Anonym

medium, bluff?

Min pappa gick bort för ett par månader sedan. Ca fem månader efter att han gått bort så går min moster till ett medium, hon gick egentligen dit för att försöka få kontakt med sin döda svärmor, som dött samma månad som pappa. Men mediumet sa till min moster när de skulle gå att hon hade en man som var väldigt angelägen om att få prata med min moster. Men hon kopplade inte vem denna mannen skulle kunna vara. (Vi har inte träffats så mycket de senaste åren, hon jobbar väldigt mycket).
    Mediumet sa då att mannen ville att Liselotte, som min moster heter skulle hälsa min mamma att han älskade henne mest i hela världen, att han var glad över att de haft en sån bra relation, och att han saknade henne. (Mamma och pappa gifte sig när de var 18, spenderade inte en enda natt ifrån varann efter det, dom var varandras allt. Tvillingsjälar. Liselotte fattade då att det måste vara pappa, och mediumet sa då att pappa hade sagt "svåger" och min moster nickade. Mediumet sa sen att pappa visade henne hur smal han hade blivit, och skrattade. Han sa till henne att pappa försökte förklara att han dog av sin mage. Min moster berättade då att han dött av cancer i magen. "han berättar att han har fem barn", sa hon sedan, min moster sa ja.  Pappa började då berätta för mediumet om oss alla. Att det äntligen gick bra för min syster på jobb, (sant) att hans äldsta son (min storebror) hade haft samma intresse som pappa, och att de spenderat mycket tid på det intresset tillsammans. (Sant, båda två älskade bilar), han berättade att vi inte skulle oroa oss för vår lillasyster (den yngsta av oss) för hon hade faktiskt tagit hans död väldigt hårt, men hon kunde inte visa det. (Sant.) Och att det skulle så småningom ordna upp sig för henne också. Han sa sen att mamma inte skulle lägga sig i tjafs mellan oss syskon. (sant). Han sa att min andra bror inte skulle oroa sig över sina barn, han skulle snart få nytt jobb. (sant) han sa sen att han hade en dotter i 20 års åldern (jag) och att han saknade mig och att jag hade ett stort hjärta. (vet ej om det är sant). Han berättade att han vaktade sina barnbarn och att han såg till den nyfödde. (Min bror hade precis fått sitt tredje barn en vecka innan pappa gick bort). Min moster var i chock, för hon hade inte lämnat en enda detalj utom sitt förnamn till denna damen. Min moster ringde till min mamma idag och berättade det, hon sa att hon inte vågat i juni månad, för vi var så himla ledsna och hon var rädd för hur vi skulle reagera, men att det stört henne så länge för hon förstod ju att pappa ville att vi skulle veta detta. Mamma blev glad, hon och pappa trodde alltid väldigt starkt på livet efter detta, och pappa hade alltid lovat oss att "om jag dör så ska jag vara hos er föralltid".

Nu är det såhär att jag har aldrig trott på sånt här, jag har alltid varit den logiska i vår familj, mvg barnet, som alltid hittar förklaringar till allt. Men nu var detta så himla spot on liksom, och jag VILL tro att det är sant. Pappa var min bästa vän, och jag mår skit av sorg och saknad, så jag vill ju så gärna kunna tro på att han fortfarande finns hos mig. Men jag har alltid sagt när jag sett medium på tv och sånt att det inte är äkta, att allt är manus. Att de tar uppgifter från alla i publiken redan från början. (Vilket har visat sig stämma på många program.)

Vet inte vad jag ville med tråden... antar att jag ville höra andras erfarenheter av medium? Tror ni på ett liv efter detta? Min pappa sa alltid "det måste finnas ett liv efter detta, för så mycket lidande som vi människor får gå igenom här på jorden, så måste man få en belöning sen". Jag hoppas att han finns. (jag älskar dig)

snälla ni som läser detta, jag vill inte ha en massa "väx upp för fan" eller något annat. Tänk på att detta är känsliga rummet, jag vill höra allas åsikter, men försök tänk på hur ni framför dom. Tack på förhand / Melinda

• Svar på tråden medium, bluff?
  • Hirsu
    Anonym skrev 2010-11-01 20:21:02 följande:
    I rest my case.
    Jag har i det inlägget uttalat mig om varför man uppfattar det mediet säger som träffar, att det är tråkigt att du inte kommer ändra ståndpunkt samt att det du och andra gör när ni betalar för att bli lurade inte är något jag ser positivt på. Att du tar det som personangrepp (om det nu var det det handlade om?) ligger inte på mig.
  • Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 20:32:27 följande:
    Jag har i det inlägget uttalat mig om varför man uppfattar det mediet säger som träffar, att det är tråkigt att du inte kommer ändra ståndpunkt samt att det du och andra gör när ni betalar för att bli lurade inte är något jag ser positivt på. Att du tar det som personangrepp (om det nu var det det handlade om?) ligger inte på mig.
    du har skrivit "du" fem gånger i det inlägget, så hur ska jag tolka det?
  • Hirsu
    Anonym skrev 2010-11-01 20:35:04 följande:
    du har skrivit "du" fem gånger i det inlägget, så hur ska jag tolka det?
    Som att jag inte anser att jag har någon anledning att säga "ni" till dig?
  • Kitt

Jag tror till 100% att det finns liv efter detta. Jag tror även att de döda kommer till oss och tittar till oss. Sen att de finns de som inte tror...bryr jag mig inte om. Jag har fått bekräftat, kännt  av och sett min pappa. (dog 09)  Alla är vi olika mottagliga för energier.  Sen finns de absolut bluffmedier. Som är värsta människokännare som kan  läsa av dig på ett kick. Det tvivlar jag inte en sekund på, men de finns även de som är äkta. De som verkligen har kontakt med andra sidan.

Jag har jobbat med en tjej vars mamma är jätte medial. Min arbetskollega hade jobbat där i två dagar när hon börja få kontakt med min pappa. Dagen efter kommer hon till jobbet med en hälsning till mig. Då har min pappa varit hos hennes mamma varje dag i ca 6 månader och hon har inte vetat vem det är. Hon ritade av honom, när jag fick bilden så tveka jag först, kände inte riktigt igen honom, vissa saker stämde som sned näsa, o grop i hakan.. Men då sa hon att andarna beskriver sig så som de vill se ut, som de vill bli ihågkommna. När jag sen rotar igenom gamla fotoalbum så trillar ett kort ut på honom som jag inte sett innan. Det va en kopia av honom!! Då va han väl runt 25-30 skulle jag tro.

Denna mamma bor ca 10-15 mil ifrån mig, hon och jag hade aldrig träffats innan, bilden hade jag inte visat för nån innan, visste inte ens att den fanns. De finns inte en chans att hon skulle kunna ha sett den innan.

Så jag tror, o känner!! Jag tycker att det är jätte häftigt! Det har hjälpt mig jätte mkt i mitt sorgearbete. Jag vet att han finns hos mig, ofta och nära.

• Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 20:36:27 följande:
    Som att jag inte anser att jag har någon anledning att säga "ni" till dig?
    MAN kan skriva MAN om man inte ville utpeka någon.
  • Hirsu
    Anonym skrev 2010-11-01 20:53:51 följande:
    MAN kan skriva MAN om man inte ville utpeka någon.
    Trams. Det var ju dig jag syftade på. Det är inte personangrepp bara för att man använder ett visst personligt pronomen.
  • Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 21:03:23 följande:
    Trams. Det var ju dig jag syftade på. Det är inte personangrepp bara för att man använder ett visst personligt pronomen.
    Jag orkar inte ens fortsätta denna diskussionen. Vi tycker olika, that's fine.
  • Anonym (tro)

Jag har inte läst allt här, men lite. Du trådstartare. Ta och tro på din känsla. Det är den som är viktig. Jag är, var, också ett av sju syskon som inte ville tro på medium etc.tyckte allt var bluff. Så helt plötsligt, fick jag syner. När jag masserade folk, syner om varför de har ont. Konstigt. Jag måste ha bllivit knäpp. eller. Jag la i alla fall av med att massera, kör bara lite vid sidan av, utan betalning...Slutade som sagt, trots att jag hade rätt när jag påtalade för folk, det jag såg. Detta för att jag blev lite rädd, samt att jag inte själv kunde tro på vad som hände. Så drömmer jag om en av mina käraste vänner som dött, hur den personen berättar hur bra personen mår nu och att jag inte ska vara ledsen, och personen tröstade mig med ett stort leende. Person var hos mig den natten, det är jag säker på. Sen får jag en av mina döda anhöriga stående bredvid mig. Jag bara skrek och ringde min mamma. Blev hel rädd, fastän det var fint. Sen drömmer jag om mina barns döda farmor, som var så glad över barnen. Inte farmor  i drömmen, utan en okänd tant som jag aldrig sett förut, men dock farmor. Ett dop någon vecka senare, sitter denna tant, bredvid farfar. en människa som ingen känner och som sedan bara försvann. jag har henne på video! Konstigt jag höll på att svimma i kyrkan. Ingenkan nog fatta hur jag kände det. Vad jag vill komma fram till, är att du ska tro på vad din känsla säger dig. Klart att din moster fick höra av din far.! Absolut. efter allt som hänt mig, kan jag inte annat än tro att det finns något annat, i en annan dimension eller vad man säger. Å som gärna vill vara oss nära. jag sak snart ta itu med mitt masserande igen och se om jag kan fortsätta och få syner, som kan hjälpa mina patienter. jag hoppas det. Å går det inte, så är det inte meningen. jag hann hjälpa några innan min rädsla kom fram. Lycka till tjejen, och var tacksam och glad för att du fick höra av din pappa!!!

• Kjell2

Nu är säkert det medium TS faster träffat en som verkligen inte luras och har kontakt med saker vi andra inte kan se. Jag inser dock hur lätt det är att tjäna en hacka som bluffmakare i en branch som inte är den direkt mest kontrollerade och vänder sig mot människor i sorg, oro, bekymmer mm.

Först skulle jag rikta min marknadsföring mot just människor i sorg, som verkligen vill ha någon form av positiv feedback. Vid tidbokning skulle ta deras telefonnummer och namn. Innan träffen skulle jag göra en snabb koll via eniro och folkbokföringen för att få upp lite basdata som ålder, familj, barn, namn, adress mm. Går säkerat att hitta lite annan basfakta mha Googel.

Vid besöket en snabb koll på klädsel, ringar, märken för att göra mig en bild av finansiell status, intressen, hälsa mm mm. Slitna kläder - finansiella bekymmer, miljöpartimärke - miljöintresserad osv.

Sen ställa en del inledande frågor för att få grepp om vad personen är bekymrad och och vill veta. Grunden är att alla vill ha tröst och stöd, dvs positiva nyhter. Använder samma intervjutekniker som beskrivs i böcker om t ex anställnigsintervjuer  och terapiarbete.

När jag gör påstående, dvs ser saker, gör man de alltid brett och med flera alternativ. "Jag ser dödsfall/sjukdom  i din närhet, kanske en kollega, släkning eller nära vän" Troligtvis stämmer i något av alternativen. När jag får en bekräftelse spinner jag vidare på den. Slänger eventuell lite fakta som jag hittat under förundersökningen som namn på släktningar, ålder på barn mm för att visa på min fantastiska förmåga.

Vissa saker är allmängiltiga - t ex att dödsfall kommer oväntat, sjuka personer går ner i vikt, det blir arvskonflikter, kärlek är trassligt. Är den personen jag prata med smal säger jag att den sjuke/avlidne är tjock/rund osv.

Använder också samma tekniker att läsa kroppspråk som skickliga pokerspelare använder, tittar på pupiller, nervösa handrörelser mm för att se när jag kommer rätt.

Ger alltid lite positiv feedback i form av du kommer finna kärleken, dina barn har det bra men tänker på dig, farfar är lycklig där han är nu. Sen avslutar jag med att slänga ut en metkrok för att få ett återbesök och 500 kr till. T ex "Jag ser din farfar, han försöker säga något, men det är suddigt. Han försvinner tyvär bort"

Tyvär gör dessa rätt enkla tekniker att det är lätt att komma in som bluffmakara och bedragare i en branch som riktar sig mot männsikor i sorg, bekymmer och som troligtvis är lite svaga och desperat letar efter tröst..

/Kjell

• Cat71

Hatten av för ditt inlägg, #59, Kjell!

Du sätter verkligen ord på mina egna åsikter...
    Jag har själv kommit på påstådda mediala personer med att efterkonstruera handlingar kring mig själv för att värva nya "troende". Dessa personer finns av dessa självklara skäl inte kvar i min vänskapskrets längre. Men jag har hört på håll hur de lurar stackars nedgånga människor.
    Framför allt avskyr jag hur vissa s.k. råd ges, typ 'din sedan länge försvunna ring är stulen av en äldre manlig släkting' exempelvis.
    Hur man medvetet kan välja att skapa konflikter, oro och negativa känslor för småslantar eller sitt eget höga nöjes skull är för mig ofattbart. Vilken genuin elakhet!

Svar på tråden medium, bluff?