• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-02 22:10:00 följande:
    Ja gör det,så får jag se skillnaden på en människa som blivit ihjälslagen utan planering och en som blivit ihjälslagen med planering!!

Väntar med spänning
    Du är uppenbarligen inte särskilt juridiskt bevandrad... frågan är om du har någon utbildning över huvud taget. Du låter som om du vore hämtad direkt från grundskolan...
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    giftfri skrev 2011-03-02 22:12:40 följande:
    Varför skulle det bli så, när det bevisligen alltid blir tvärtom, hårdare straff ger altid en brutalare kriminalitet.., fler dödade m.a.o.
    Men det var ju exakt det jag sa. Comprehension problems?!
    Argumentum ad rem
  • Åskan

Emot. Med den klassiska motiveringen att man inte kan tala om att det är fel att döda genom att döda själv.

• jovisst
    Auctoritas skrev 2011-03-02 23:33:27 följande:
    Du är uppenbarligen inte särskilt juridiskt bevandrad... frågan är om du har någon utbildning över huvud taget. Du låter som om du vore hämtad direkt från grundskolan...
    Oj kände du dig lite hotad nu....du kanske inte kan rita,klart du inte kan och du kan inte heller få skillnaden att framträda....inte lova mer än man kan hålla!
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-02 23:35:52 följande:
    Oj kände du dig lite hotad nu....du kanske inte kan rita,klart du inte kan och du kan inte heller få skillnaden att framträda....inte lova mer än man kan hålla!
    Men snälla rara, jag har ju redan beskrivit skillnaden i tråden. Det kan inte bli klarare än så. Jag är förvisso duktig på kommunikation, men det finns gränser om inte ens den mest basala läsförståelsen infinner sig.
    Argumentum ad rem
  • jovisst
    Auctoritas skrev 2011-03-02 23:37:48 följande:
    Men snälla rara, jag har ju redan beskrivit skillnaden i tråden. Det kan inte bli klarare än så. Jag är förvisso duktig på kommunikation, men det finns gränser om inte ens den mest b
    Men nu skulle du ju rita sa du så käckt och föräkte vara lite kvick,,ället vad det är för skillnad på ett lik som dött av en
    FÖrklara bu istället skillnaden på ett lik som blivit knivstucken av någon som bara blev lite arg och ett lik som blev knivhugget av någon som varit arg i tre dagar........
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-02 23:43:43 följande:
    FÖrklara bu istället skillnaden på ett lik som blivit knivstucken av någon som bara blev lite arg och ett lik som blev knivhugget av någon som varit arg i tre dagar........
    Det uppenbara:
    1. Någon som i stundens hetta saknar impulskontroll och tar någon av daga.
    2. Någon som efter lugn och samvetsgrann prövning trots allt beslutar sig för att ta någon av daga.

Juridiskt:  Påföljden!
    Planerat dödande - mord
    Oplanerat dödande - dråp
    Dödande genom oaktsamhet - vållande till annans död 

Att något strukit med i alla tre fallen är uppenbart, men det finns en anledning till varför man differentierat mellan dem. 
    Argumentum ad rem
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-02 22:18:57 följande:
    Spelar det någon roll för den som är död,eller för dennes anhöriga tror du?
    För den som är död är det väll skit samma om den dog av en hjärtinfarkt, hög ålder eller av att någon slig en yxa i huvudet på personen?
    För de annhöriga...tja:
    Säg att du och några vänner har haft en blöt kväll på krogen och vandrar hemmåt, ni busar och en av dina vänner knuffar till dig av misstag när han tappar balansen. Eftersom du också är rejält rund under fötterna snubblar du illa och faller utför trappen ni just skulle ned för. Resultatet är att du avlider. (Kan kanske med lite god vilja klassas som vållande till annans död)

Ta samma scenario, men istället för att du faller utför trappen pga att du snavar till följd av en ofrivillig knuff så hamnar du i bråk med din bäste vän, bråket utvecklas till slagsmål och du får en smäll som gör att du faller utför tidigare nämda trapp och dör. (Ev. dråp, högst troligt klassat som vållande till annans död)

Scenario tre, samma som ovan men i detta fallet har din vän sedan tidigare planerat att supa dig under bordet och få med dig hemmåt på den väg ni går på och när ni kommer till trappen knuffar han dig utför den och säkerställer att du dör. (Mord)

Som du själv förstår blir ju resultatet detsamma för dig, du är död oavsett, MEN vad tror du ärligt känns värst för dina annhöriga? Att du föll av misstag eller för att någon faktikt planerade allt?
  • giftfri
    Auctoritas skrev 2011-03-02 23:34:12 följande:
    Men det var ju exakt det jag sa. Comprehension problems?!
    Svårt med svenskan, eller tycker du att du bevisar nåt med att skriva på engelska.., väx upp unge man!
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • jovisst
    Plutteli skrev 2011-03-03 00:04:40 följande:
    För den som är död är det väll skit samma om den dog av en hjärtinfarkt, hög ålder eller av att någon slig en yxa i huvudet på personen?
    För de annhöriga...tja:
    Säg att du och några vänner har haft en blöt kväll på krogen och vandrar hemmåt, ni busar och en av dina vänner knuffar till dig av misstag när han tappar balansen. Eftersom du också är rejält rund under fötterna snubblar du illa och faller utför trappen ni just skulle ned för. Resultatet är att du avlider. (Kan kanske med lite god vilja klassas som vållande till annans död)

Ta samma scenario, men istället för att du faller utför trappen pga att du snavar till följd av en ofrivillig knuff så hamnar du i bråk med din bäste vän, bråket utvecklas till slagsmål och du får en smäll som gör att du faller utför tidigare nämda trapp och dör. (Ev. dråp, högst troligt klassat som vållande till annans död)

Scenario tre, samma som ovan men i detta fallet har din vän sedan tidigare planerat att supa dig under bordet och få med dig hemmåt på den väg ni går på och när ni kommer till trappen knuffar han dig utför den och säkerställer att du dör. (Mord)

Som du själv förstår blir ju resultatet detsamma för dig, du är död oavsett, MEN vad tror du ärligt känns värst för dina annhöriga? Att du föll av misstag eller för att någon faktikt planerade allt?
    Men nu är dt ju inte riktigt så fint när dom stolen ska avgöra...min vän fick sin dotter mördad och han dömdes för dråp för att hon hade provocerat honom......mordet skedde på gatan utanför dagis och trots att han hade en kniv i fickan så ansåg domstolen att det inte var planerat........han blev själv mördad i fängelst senare tack o lov!
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?