• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-03 10:21:37 följande:
    Men nu är dt ju inte riktigt så fint när dom stolen ska avgöra...min vän fick sin dotter mördad och han dömdes för dråp för att hon hade provocerat honom......mordet skedde på gatan utanför dagis och trots att han hade en kniv i fickan så ansåg domstolen att det inte var planerat........han blev själv mördad i fängelst senare tack o lov!
    Det du uttrycker har inget med rättsskipning att göra, utan är enbart ett utkrävande av hämd.
    Det synsättet avskaffades ca 1840, då lagen inte längre skule grunda sig på religiösa idéer..
    Tack-o-lov så är du relativt ensam om ditt synsätt, så vi rättsskipar i möjligaste mån, utan inblandning av känslor å religiös fanatism.. 
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Sven Erik Johansson
    giftfri skrev 2011-03-03 10:35:01 följande:
    Det du uttrycker har inget med rättsskipning att göra, utan är enbart ett utkrävande av hämd.
    Det synsättet avskaffades ca 1840, då lagen inte längre skule grunda sig på religiösa idéer..
    Tack-o-lov så är du relativt ensam om ditt synsätt, så vi rättsskipar i möjligaste mån, utan inblandning av känslor å religiös fanatism.. 
    Religiös fanatism? Många kristna ledare är mot dödsstraffet. Pastor Joe Ingle i USA (protestant)har varit en av
    förgrundsgestalterna i den amerikanska anti-dödsstraffsrörelsen. Både nuvarande och förre påven
    (katoliker) har vädjat för dödsdömdas liv.
  • giftfri
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-03 10:49:50 följande:
    Religiös fanatism? Många kristna ledare är mot dödsstraffet. Pastor Joe Ingle i USA (protestant)har varit en av
    förgrundsgestalterna i den amerikanska anti-dödsstraffsrörelsen. Både nuvarande och förre påven
    Dödsstraff, jag nämnde inget om dödsstraff, utan om hur lagen var utformad före 1840, tyvärr släpade några religiösa rester med ända till 1976, om jag inte minns fel.., 1944 var åxå en milstolpe, då förbudet mot homosexualitet avskaffades.., reserverar mig för att jag kan ha fel på årtalen..  
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-03 10:49:50 följande:
    Kallade du just Joe Ingel för religiös fanatiker?
    Behold, i come as a thief.
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-03 10:21:37 följande:
    Men nu är dt ju inte riktigt så fint när dom stolen ska avgöra...min vän fick sin dotter mördad och han dömdes för dråp för att hon hade provocerat honom......mordet skedde på gatan utanför dagis och trots att han hade en kniv i fickan så ansåg domstolen att det inte var planerat........han blev själv mördad i fängelst senare tack o lov!
    Aha, så går man med kniv i fickan har man automatiskt planerat att mörda någon. Det är ju bra, då kan vi ändra om lagen med tilläggstexten "alla som dödar någon under gängbråk skall dömas till mord, vare sig det skedde i självförsvar, var planerat eller oplanerat".
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2011-03-03 11:14:21 följande:
    Kallade du just Joe Ingel för religiös fanatiker?
    Nej. jag kallade ingen det. Jag hade frågetecken efter.
    Jag ville ge mer nyans åt giftfris formulering.
  • jovisst
    Plutteli skrev 2011-03-03 12:18:02 följande:
    Aha, så går man med kniv i fickan har man automatiskt planerat att mörda någon. Det är ju bra, då kan vi ändra om lagen med tilläggstexten "alla som dödar någon under gängbråk skall dömas till mord, vare sig det skedde i självförsvar, var planerat eller oplanerat".
    Men varför går man med en kniv i fickan....tror du att att det bekvämt eller tror du att dom tänker använda den.

Varför går man med en kniv i fickan till sin dotters dagis en morgon vid 9 tiden.........kul grej att göra...trodde så naiva människor som du var utdöda!
  • Ramborg

Man kan ha en kniv i fickan av många skäl. Kan du Jovisst verkligen inte tänka ut ett enda skäl förutom att man planerar att mörda någon?

• Auctoritas
    giftfri skrev 2011-03-03 09:00:50 följande:
    Svårt med svenskan, eller tycker du att du bevisar nåt med att skriva på engelska.., väx upp unge man!
    Vad vet du om min ålder Farfar?!
    Argumentum ad rem
  • giftfri
    Auctoritas skrev 2011-03-03 13:46:48 följande:
    Vad vet du om min ålder Farfar?!
    Ditt språkbruk avslöjar din ålder..
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?