• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Auctoritas
    giftfri skrev 2011-03-03 13:48:48 följande:
    Ditt språkbruk avslöjar din ålder..
    Nej det gör det inte, snarare min frustration över den bristande skärpan i tråden.
    Argumentum ad rem
  • trollkarl

@ jovisst

Jag går med kniv på mig ute varje dag. Har burit kniv sen 4 år tillbaka.. Kolstål e den gjord av med ;)
    En ledtråd, gerber..

• giftfri

Kniv är en praktisk sak att ha med sig, jag har alltid en liggande i bilen, men hittar jag en riktigt bra liten fickkniv igen, så blir det ett köp..

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-03 13:42:17 följande:
    Men varför går man med en kniv i fickan....tror du att att det bekvämt eller tror du att dom tänker använda den.

Varför går man med en kniv i fickan till sin dotters dagis en morgon vid 9 tiden.........kul grej att göra...trodde så naiva människor som du var utdöda!
    Jag bor i norrland, de flesta jag känner har kniv med sig dagligen, om inte på sig så iaf i sin bil för att använda vid nödsituationer som sker oftare än man kan tro ;)
    Har även en och annan i bekantskapskretesen som alltid har en yxa i bilen, inte fan planerar de att yxmörda folk på ensliga vägar för det!
    Sen finns de de som har kniv på sig för att de har en tanke om självförsvar också, och slutligen en minimal grupp som har det för att de planerar att använda den till dåligheter.
  • giftfri

Oskyldigt dömda

Mellan 1900-1985 satt 350 st oskyldigt dömda på “death row” i USA. Innan det bevisats att de var oskyldiga hann 23 av dem bli avrättade.

Det har gjorts många undersökningar angående dödsstraffets avskräckande verkan, framför allt i USA.

Dessa visar att

det inte finns några skillnader i antalet våldsbrott mellan länder som har dödsstraff och de som inte har det. dödsstraff inte har mer avskräckande effekt än andra former av straff. våldsbrott varken ökar om man avskaffar dödsstraffet eller minskar om man återinför det. i USA har antalet mord de senaste 20 åren varit 48-101 % högre i stater som har dödsstraff kvar jämfört med stater som inte genomför dödsstraff. Texas som avrättar flest personer är en av de stater som har högst antal mord. I Kanada har antalet brott sjunkit med 43 % sen de avskaffade dödsstraffet.

År 1983 undersöktes statistiskt våldsbrott i 14 länder som avskaffat dödsstraffet. Förvånande nog minskade våldsbrotten efter avskaffandet av dödsstraffet i fler än hälften av dessa länder. Det har visat sig att antalet grova våldsbrott faktiskt ökar omedelbart efter en avrättning.

Det finns inga undersökningar som visar att dödsstraffet har någon avskräckande effekt. Ändå är detta, det främsta argumentet för dem som förespråkar dödsstraff.

Källor bl.a http://www.to-life.se/e_elevarbeten_dodsstraff.htm

• trollkarl

@ giftfri

Gerber gator is tha shizzle ;)
    Går inte utanför dörrn utan min..

• giftfri
    trollkarl skrev 2011-03-03 16:47:46 följande:
    @ giftfri

Gerber gator is tha shizzle ;)
    Går inte utanför dörrn utan min..
    OT.

Fast jag har inget gott öga till Gerber, riktigt varför vet jag inte.., men jag stör mig på nåt med Gerbergs produkter..., men Gatorn är iaf en "riktig" kvin, tillskillnad mot mycket annat skit som Gerber tilverkar.., å "lika illa" är det med Swiss army knivarna, som jag tycker bara är fula leksaker
    Minns inte vad jag har för nåt liggande i bilen, men funkar iaf utmärkt att avliva påkörda rådjur, för det har jag testat praktiskt...
  • spunge
    giftfri skrev 2011-03-03 16:01:21 följande:
    Oskyldigt dömda

Mellan 1900-1985 satt 350 st oskyldigt dömda på “death row” i USA. Innan det bevisats att de var oskyldiga hann 23 av dem bli avrättade.

Det har gjorts många undersökningar angående dödsstraffets avskräckande verkan, framför allt i USA.

Dessa visar att

det inte finns några skillnader i antalet våldsbrott mellan länder som har dödsstraff och de som inte har det. dödsstraff inte har mer avskräckande effekt än andra former av straff. våldsbrott varken ökar om man avskaffar dödsstraffet eller minskar om man återinför det. i USA har antalet mord de senaste 20 åren varit 48-101 % högre i stater som har dödsstraff kvar jämfört med stater som inte genomför dödsstraff. Texas som avrättar flest personer är en av de stater som har högst antal mord. I Kanada har antalet brott sjunkit med 43 % sen de avskaffade dödsstraffet.

År 1983 undersöktes statistiskt våldsbrott i 14 länder som avskaffat dödsstraffet. Förvånande nog minskade våldsbrotten efter avskaffandet av dödsstraffet i fler än hälften av dessa länder. Det har visat sig att antalet grova våldsbrott faktiskt ökar omedelbart efter en avrättning.

Det finns inga undersökningar som visar att dödsstraffet har någon avskräckande effekt. Ändå är detta, det främsta argumentet för dem som förespråkar dödsstraff.

Källor bl.a www.to-life.se/e_elevarbeten_dodsstraff.htm

för det första begriper jag inte alls varför det hela tiden hänvisas till usa.. vi är inte usa, kommer inte bli det och har det inte som dom har det!!
    för det andra..det var skitlänge sen!!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • trollkarl

@ spunge

Det är sånt vi vuxna gör när vi vill skapa nåt som kallas för perspektiv och jämförelse.
    Men det kommer du också lära dig nån gång i framtiden när du blir lite mer mogen.

• spunge

så du tycker att usa är ett bra alternativ när du vill jämföra??

vi vuxna?? haha.. du är ju pytteliten!

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?