• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • snorkan
    trollkarl skrev 2010-11-02 17:17:02 följande:
    hmm, inte alls aggresiv etc.
    problemet är att Ja det stämmer det som skrivs där. man har en tv, ja tre mål mat om dagen, ja tillgång till präst, ja tillgång till gym etc..
    MEN!!!! vad är det för mat man får? vad är det för "vård" man får? vad är det för cell man får? vad är det för "hjälp" man får? vad är det för "lön" man får? kontra den psykiska terrorn som sker 24/7 inom kriminalvården?
    ja det är dyrt med fångar, men det är ju pga el, hyror, löner, etc etc etc.. inte mycket som går till fångarna tilgodo där inte...
    men vad tycker du då? att deras lön ska vara högre? så att dom kan  fixa  en liten buffert  på banken och  låta oss skattebetalare betala deras snordyra  vistelse på fängelset?

Maten är så mycket bättre än de äldre (i många fall) det såg jag ett seriöst program om. mycket bättre näringsinnehåll mm. men dom kanske  skulle ha haft 5 stjärnig restaurang mat?

Ska det inte vara ett straff att sitta inne?

Många gånger känns det som att det INTE är ett straff att göra ett brott, nej jag tycker att det daltas för mycket. 

Vad är det för psykiskt terror du pratar om? vad har du för erfarenhet av det? 
  • snorkan
    trollkarl skrev 2010-11-02 19:46:34 följande:
    eller att du rökt cigg i 20 år, åker in o blir ifråntagen det.
    eller att du inte har yttrandefrihet.
    att du kan bli updragen mitt i natten utan anledning, full visitation näck etc..
    ja  visst är det förjävligt att dom inte får röka?!.............eller inte

Jag menar jag som är en vanlig "svensson" som inte har gjort en fluga förnär, Hjälper staten mig att få cigg och jag inte har råd? nej precis det tror jag inte.

Men en barnvåldtäksman ska få rätten att få fortsätta med sitt cigg missbruk på andras bekostnad menar du eller?
  • Akropol

Emot. Vem är jag att bestämma om att ta en annans liv. Dömer jag fel kan jag inte ge personen livet tillbaka. Även om det är helt garanterat säkert att personen tagit andras liv så ger inte det mig rätt att ta ett liv.

• Happyness

Jag är för i vissa fall. Men är det ngn som begår ett riktigt hemskt brott så skulle dom nästan få leva. Plåga dom i fängelset. Inte placera dom på hotell som man mer lr mindre gör i Sverige. Nej, ett kallt, mörkt rum utan ngn som helst form av bekvämligheter.

Men som sagt, hade jag barn och ngn hade gjort ngt riktigt hemskt emot dom, eller mördat dom så hade jag nog själv sett till att den personen inte funnits mera...

• trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-03 15:25:24 följande:
    Jag är för i vissa fall. Men är det ngn som begår ett riktigt hemskt brott så skulle dom nästan få leva. Plåga dom i fängelset. Inte placera dom på hotell som man mer lr mindre gör i Sverige. Nej, ett kallt, mörkt rum utan ngn som helst form av bekvämligheter.

Men som sagt, hade jag barn och ngn hade gjort ngt riktigt hemskt emot dom, eller mördat dom så hade jag nog själv sett till att den personen inte funnits mera...
    hotell? skojar du med mig?
  • trollkarl
    snorkan skrev 2010-11-03 13:31:49 följande:
    men vad tycker du då? att deras lön ska vara högre? så att dom kan  fixa  en liten buffert  på banken och  låta oss skattebetalare betala deras snordyra  vistelse på fängelset?

Maten är så mycket bättre än de äldre (i många fall) det såg jag ett seriöst program om. mycket bättre näringsinnehåll mm. men dom kanske  skulle ha haft 5 stjärnig restaurang mat?

Ska det inte vara ett straff att sitta inne?

Många gånger känns det som att det INTE är ett straff att göra ett brott, nej jag tycker att det daltas för mycket. 

Vad är det för psykiskt terror du pratar om? vad har du för erfarenhet av det? 
    lönen är ju inte ens att tala om. småpengar som skall gå till telefonkort, porto, etc.
    seriöst program? vilket då? länka mig. för det stämmer inte, matne på anstalten kostar mer per dag än skolan som ett exempel, MEN! det är för tre måltider som är under all kritik.
    jo det är straff att sitta inne, tro mig!
    psykisk terror med att man från kvvs sida bryter ner sina interner psykiskt etc..
    jag har mer erfarenhet än vad du vill tro.
  • trollkarl
    snorkan skrev 2010-11-03 13:44:31 följande:
    ja  visst är det förjävligt att dom inte får röka?!.............eller inte

Jag menar jag som är en vanlig "svensson" som inte har gjort en fluga förnär, Hjälper staten mig att få cigg och jag inte har råd? nej precis det tror jag inte.

Men en barnvåldtäksman ska få rätten att få fortsätta med sitt cigg missbruk på andras bekostnad menar du eller?
    allvarligt, hur kunde världen bli så bitter och cynisk?
    det är inte människor vi har att göra med?
    det är inte så att man har ett människovärde?
    det är inte så att varje människa har rättgheter?
    att man ett tu tre inför ett rökförbud som i sak är olagligt, gör ju inte att KVV höjer sig på ribban när det gäller rehab av sina klienter direkt. vilket kriminalvården ska vara, med betoning på vård!
    vi har idag 55% återfallsfrekvens inom loppet på tre år från VF, är det inte kriminalvårdens ansvar?
  • slangbella

Är tveklöst emot dödsstraff. Det hör absolut inte hemma i ett civiliserat samhälle.

Men hämnd tror jag säkert jag skulle vilja utföra på den eller de som på ett eller annat vis åsamkar mina nära och kära smärta, men det är en helt annan sak.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • Happyness
    trollkarl skrev 2010-11-03 15:54:58 följande:
    hotell? skojar du med mig?
    Nej visst dom har ingen roomservice, men det är alldeles för bra. Tv, dvd  tv-spel på rummen, tillgång till att surfa fritt. Välja middagar osv osv.
    Sedan skiljer det sig såklart emellan olika anstalter. Men visst f-n är det för bra i svenska fängelser!!!

Om ngn mördar min make t ex tycker jag då inte att den personen förtjänar att välja vilka middagar han ska äta, välja vilka filmer han ska se, få besök av sin familj etc.
    Den personen ska få lida!
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?