• smörboll

barnomsorg västertorp

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av barnomsorg i Västertorp? Tips och rekommendationer efterfrågas!!!

• Svar på tråden barnomsorg västertorp
  • smörboll
    nycsthlm skrev 2011-01-31 22:51:36 följande:
    Förresten ni i Västertorp... vad tycker ni om byggplanerna för hotellhemmet? Jag är lite kluven. Jag bodde förrut vid Mariatorget mittemot det där gruppboendet med missbrukarvård och det var ju inte alltd så lattjolajbans. Nu ska det ju flytta hit. Och med plats för 300 pers! Jag tycker absolut att det behövs hem där missbrukarvård kan bedrivas. Jag tycker även det är ok om det ligger ett här i krokarna. Men ett jättekomplex med plars för 300 pers känns ju inte direkt toppen. Ni kanske har sett lapparna som sitter uppe i området varstans. Man måste överklaga bygglovet innan den 7e februari hur som.

insyn.stockholm.se/sthem/document/2010-12-09/...
    hade ingen aning om! ska kolla upp det. vi ska flytta till västertorp i sommar så jag bor inte där än och hade inte sett lappar om det.
  • smörboll

Oj då verkar vara ett riktigt stort ställe de ska bygga. Var ska det vara? Vet du adressen?

• nycsthlm
    smörboll skrev 2011-02-01 13:54:10 följande:
    Oj då verkar vara ett riktigt stort ställe de ska bygga. Var ska det vara? Vet du adressen?
    På Bjällervägen. Här är karta över hur stort det kommer bli. Hur fasiken tänker man när man slår ihop flera missbruksenheter till en hel liten stadsdel typ. Kommer sträcka sig över en 2 kvarter ser det ut som. http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanView____6632.aspx

Det är tydligen boendet vid Mariatorget plus ett boende som låg i Hässelby som ska placeras i Västertorp. 280 lägenheter är inte lite! Det kan ju inte vara bra ur missbrukarvård synpunkt heller!? Hur fasiken ska man bli drogfri och integreras i samhället om man placeras i ett kvarter där alla ens grannar är fd missbrukare eller psykiskt sjuka.

Jag kommer överklga byggplanerna i alla fall. Gör det ni också! Ett korttidsboende i mindre skala är jag helt ok med. Sedan kan man ju sprida ut det över stan lite. Man undrar ju varför Vasastan och Östermalm är så tomt på dessa hotellhem!?
  • smörboll

Jag håller med! Absolut skulle det vara bra med ett mindre boende men att ha ett så stort kan inte vara bra för nån...

• Floff
    nycsthlm skrev 2011-02-01 15:15:17 följande:
    På Bjällervägen. Här är karta över hur stort det kommer bli. Hur fasiken tänker man när man slår ihop flera missbruksenheter till en hel liten stadsdel typ. Kommer sträcka sig över en 2 kvarter ser det ut som. planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKP...

Det är tydligen boendet vid Mariatorget plus ett boende som låg i Hässelby som ska placeras i Västertorp. 280 lägenheter är inte lite! Det kan ju inte vara bra ur missbrukarvård synpunkt heller!? Hur fasiken ska man bli drogfri och integreras i samhället om man placeras i ett kvarter där alla ens grannar är fd missbrukare eller psykiskt sjuka.

Jag kommer överklga byggplanerna i alla fall. Gör det ni också! Ett korttidsboende i mindre skala är jag helt ok med. Sedan kan man ju sprida ut det över stan lite. Man undrar ju varför Vasastan och Östermalm är så tomt på dessa hotellhem!?
    Men fy... Jag bor i Fruängen men kommer från Mälarhöjden och har min mormor i 50+boendet på Västertorpsvägen. Asså.. dels som ni säger kan de ju inte vara bra ur vårdsypunkt. Och dels kommer det ju ligga precis mitt emot dagiset. Är det verkligen så lämpligt? Jag bodde tidigare i Högdalen och där vistades både narkomaner och alkisar, och de stod och kissade in på dagisgården och slängde ölburkar och kanyler både på gården och gångvägarna däromkring...
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-02 21:20:25 följande:
    Förresten, hur överklagar man?
    Här är en länk man kan lämna synpunkter: http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanCommunicationLink.aspx?id=1267

Funkade inte när jag just skulle dra iväg värsta långa mailet- Som tur var sparade jag det jag skrev i ett word dokument. Tror att man hittar info om hur man ska överklaga någonstans på stadsbyggnadskontorets hemsida.

Tycker det är synd om Sverige ska börja bygga sånna här social welfare projects som är vanliga i USA och London. Man bara warehousar folk out of sight out of mind typ. Gagnar ju inte någon. Det är ju bättre med mindre enheter utspridda över stan.
  • Floff

Nu har jag också överklagat (med både motivering kring vårdkvalitet och närheten till förskolan) och sprider länkarna till familj och vänner i området.

• nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-02 23:25:19 följande:
    Nu har jag också överklagat (med både motivering kring vårdkvalitet och närheten till förskolan) och sprider länkarna till familj och vänner i området.
    Super! Jag tror man även ska skicka dokument via posten till någon instans. Jag återkommer när jag vet mer! Mer skicka gärna runt länken.

Hag har även synpunkter på hur de skötte ett visst "informationsmöte för allmänheten" som hölls 26e jan i Västertorpsskolan. INGEN information till allmänheten så vitt jag vet. Inget i lokaltidningen. Ingen info på stadsdelsförvaltningens hemsida., Ja de där vanliga kanalerna som man söker och får samhällsinformation.  Jag missade dtta möte pga noll information om att detta möte sjulle hållas. Av en slump hittade jag det i förrgår på Stiftelsens Hotellhems hemsida. Jag känner att de har mörkat dessa planer som de haft under många år!
  • paloma84
    nycsthlm skrev 2011-01-31 22:51:36 följande:
    Förresten ni i Västertorp... vad tycker ni om byggplanerna för hotellhemmet? Jag är lite kluven. Jag bodde förrut vid Mariatorget mittemot det där gruppboendet med missbrukarvård och det var ju inte alltd så lattjolajbans. Nu ska det ju flytta hit. Och med plats för 300 pers! Jag tycker absolut att det behövs hem där missbrukarvård kan bedrivas. Jag tycker även det är ok om det ligger ett här i krokarna. Men ett jättekomplex med plars för 300 pers känns ju inte direkt toppen. Ni kanske har sett lapparna som sitter uppe i området varstans. Man måste överklaga bygglovet innan den 7e februari hur som.

insyn.stockholm.se/sthem/document/2010-12-09/...
    Åh nej... Inte här?
    Jag är uppvuxen vid Mariatorget och avskydda att gå förbi boendet på väg till skolan.
    Jag var livrädd när jag gick förbi och sjöng sånger för att lugna mig..
    Bara narkomaner, alkisar, och psykiskt sjuka.. Var ingen kul syn för ett barn!

Och nu hit!? :o
    Jag har varit så glad att få bo i en närförort utan nått "pack"!
    Och ändå är det som en gräns när man kommer till fruängen, bara för att bolaget finns där?
    Därför åker jag aldrig dit! Förutom när jag måste till Bvc..

Jag ska överklaga!!
    Vaddå, informationslappar?? Vart??
    Fult att hålla ett möte för allmänheten, som allmänheten ej fått veta om!!

Usch!
Svar på tråden barnomsorg västertorp