• smörboll

barnomsorg västertorp

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av barnomsorg i Västertorp? Tips och rekommendationer efterfrågas!!!

• Svar på tråden barnomsorg västertorp
  • nycsthlm
    paloma84 skrev 2011-02-03 16:29:01 följande:
    Menar du Mitt i söderort? Jag har den som kom 1 feb och har bläddrat igenom men finner ingen info.
    Berättade för sambon nyss och han såg ett flygblad igår med någon info...
    Det skulle tydligen ha annonserats om informationsmötet i Lokaltidningen som kom ut den 20 januari, eller var det 20 december ngt? Om de nu annonserade om mötet kunde ju många lätt ha missat det eftersom de verkar ha presenterar projektet som ett "ungdomsboende" för ungdomar som inte stått så länge i bostadskön. De "glömde" liksom att berätta om de 170+ andra lägenheterna. Pratade men en tjej som bor precis granne med hotellhemmet och deras enda information bestod utav liten lapp i förbigående som satt på dörren till grovsopsrummet. Där¨koncentrerades beskrivningen också till att handla om "ungdomslägenheter". Ingenstans har de heller meddelat om att detta handlar om ett gruppboende där det även ska ingå 10 anställda,
  • paloma84
    nycsthlm skrev 2011-02-03 18:01:10 följande:
    Det skulle tydligen ha annonserats om informationsmötet i Lokaltidningen som kom ut den 20 januari, eller var det 20 december ngt? Om de nu annonserade om mötet kunde ju många lätt ha missat det eftersom de verkar ha presenterar projektet som ett "ungdomsboende" för ungdomar som inte stått så länge i bostadskön. De "glömde" liksom att berätta om de 170+ andra lägenheterna. Pratade men en tjej som bor precis granne med hotellhemmet och deras enda information bestod utav liten lapp i förbigående som satt på dörren till grovsopsrummet. Där¨koncentrerades beskrivningen också till att handla om "ungdomslägenheter". Ingenstans har de heller meddelat om att detta handlar om ett gruppboende där det även ska ingå 10 anställda,
    Hm, men alltså.. Vad håller de på med?
    Fram med korten bara! ;)
    Vi står här beredda!! Ha ha ha
  • smörboll

Nu har jag lämnat synpunkter!!!

• smörboll

skrev följande:

Jag anser att det ur ett bostadsmässigt perspektiv är helt förkastligt att bedriva en så omfattande verksamhet på ett och samma ställe. Min uppfattning är att det skulle öka bostadssegregationen och öka det sociala stigma gruppen redan är utsatt för. Målgruppen för detta boende är människor som behöver slussas in för att få möjlighet att delta i samhällslivet. Min åsikt är att det skulle ske med mer framgång om det planerades för flera mindre boenden som inte utmärker sig som detta. Själva adressen kommer att fungera stigmatiserade. Om det istället byggs flera mindre boenden kan de smälta in bland övriga bostäder och de boende behöver inte känna sig utpekade på samma sätt. Bygg fyra boenden istället och sprid ut dem i stadens olika stadsdelar. Bygg gärna huset och alla lägenheter men låt majoriteten av lägenheterna vara "vanliga" hyresrätter för allmänheten. Tränings-, försökslägenheter och korttidsboenden behövs men inte alla på samma ställe!

Mvh
    mitt namn
    socionom

:)

• nycsthlm
    smörboll skrev 2011-02-03 21:43:53 följande:
    skrev följande:

Jag anser att det ur ett bostadsmässigt perspektiv är helt förkastligt att bedriva en så omfattande verksamhet på ett och samma ställe. Min uppfattning är att det skulle öka bostadssegregationen och öka det sociala stigma gruppen redan är utsatt för. Målgruppen för detta boende är människor som behöver slussas in för att få möjlighet att delta i samhällslivet. Min åsikt är att det skulle ske med mer framgång om det planerades för flera mindre boenden som inte utmärker sig som detta. Själva adressen kommer att fungera stigmatiserade. Om det istället byggs flera mindre boenden kan de smälta in bland övriga bostäder och de boende behöver inte känna sig utpekade på samma sätt. Bygg fyra boenden istället och sprid ut dem i stadens olika stadsdelar. Bygg gärna huset och alla lägenheter men låt majoriteten av lägenheterna vara "vanliga" hyresrätter för allmänheten. Tränings-, försökslägenheter och korttidsboenden behövs men inte alla på samma ställe!

Mvh
    mitt namn
    socionom

:)
    Bra!

Jag hittade dessutom den lilla notisen i lokaltidningen där det informerades om samrådsmötet. Det löd så här:

Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för Bjällerkransen 5 mm,
    Västertorpsvägen 85 i stadsdelarna Västertorp och Fruängen,
    S-Dp 2010-07993-54
    Stadsbyggnadskontoret har nu upprättat ett detaljplaneförslag som innebär att den befintliga
    bebyggelsen på fastigheten rivs och ersätts med två lamellhus mot Västertorpsvägen samt en
    hopkopplad byggnad med tre flyglar i fastighetens södra del.
    För utbyte av information och synpunkter inbjudes härmed till samråd enligt 5 kap 20 § PBL
    (Plan- och bygglagen).
    Samrådsmöte kommer att hållas den 26 januari kl. 17.30 – 19.30 i Västertorpsskolan.
    Planförslaget visas under tiden 20 december 2010 – 7 februari 2011 i FYRKANTEN i Tekniska
    Nämndhuset, Fleminggatan 4 under husets ordinarie öppettider. Kopior av handlingarna kan
    erhållas mot avgift på Stadsbyggnadsexpeditionen i Tekniska Nämndhuset, måndag – onsdag
    9.00 – 16.00, torsdag 9.00 – 18.30, fredag 10.00 – 15.00 (ändrade tider kan förekomma).
    Förslaget visas även på stadsbyggnadskontorets hemsida, www.stockholm.se/sbk
    Eventuella synpunkter på planförslaget lämnas skriftligen och ska senast den
    7 februari 2011 ha inkommit till:
    Stockholms stadsbyggnadskontor
    Registraturen
    Box 8314
    104 20 Stockholm

I mina ögon är var det där ingen regelrätt inbjudan där allmänheten kan få information om projekte! Kvarteret Bjällerkransen finns ju inte än, utan det krävs att man är väl insatt i planerna för att man ska förstå vad som skall diskuteras. Riktigt dåligt skött tycker jag! Jag hade gärna deltagit på mötet men fick inte en chans eftersom ingen iddes informera mig. 
  • Gringa
    nycsthlm skrev 2011-02-03 14:17:26 följande:
    Nja. Det känns som det nästan i hamn. Det är just gruppboendet vid Södra Station (det på Timmermansg som ska flyttas hit). Kom ihåg att skicka dina synpunkter här planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKP...

Jag pratade med hon som är projektansvarig på Stadsbyggnadskontoret och tydligen får man ej överklaga om man ej har skickat in sina synpunkter via den länken. Och senast på mån ska man ha skickat in synpunkter. Överklaga byggnadsplanerna kunde man tydligen göra senare. I detta skede så är det ej ett giltigt skäl att åberopa och ha synpunkter på vilken slag verksamhet som ska bedrivas (och omsättning på storleken). Synpunkterna däremot, så ska man uttrycka vad man känner för planerna, dvs man kan diskutera verksamhetens omfattning.

Solbacken brukar ha sommardagisverksamheten. Förrförra sommaren var min son på sommardagis där. Fick bara bra vibbar av den förskolan. Helt fantastisk gård hade de! En kompis har sina 2 barn där och de verkar nöjda med förskolan.
    Nu har jag också lämnat synpunkter.

Tack för infon. Jag tycker också att just gården verkar super!
  • paloma84

Har ni läst nya "Mitt i söderort" 8 feb på sid. 12?

Rubrik: Oro i Västertorp över nybygge
    "Allt är ett stort missförstånd"

Det verkar som om de fått våra klagomål! :)

Men vad ska vi tro egentligen?

• Floff

Har också läst artikeln men jag fattar inte.. Hon som blir intervjuad säger ju att "allt är ett missförstånd" och att det på söder inte alls ska flytta dit. Men i dokumentet som nycsthlm länkade till är det väl precis det som föreslås? Har jag fattat fel? Eller försöker de mörka detta så in i norden?

• nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-09 15:06:45 följande:
    Har också läst artikeln men jag fattar inte.. Hon som blir intervjuad säger ju att "allt är ett missförstånd" och att det på söder inte alls ska flytta dit. Men i dokumentet som nycsthlm länkade till är det väl precis det som föreslås? Har jag fattat fel? Eller försöker de mörka detta så in i norden?
    I kvarteret Grimman på söder finns många olika verksamheter. Ett akut härbärge för hemlösa på Mariaprästgårdsgatan, sen har de vårdinrättningar för missbrukare och ett metadonprogram tror jag. Samma byggnad som bvc och mvc och vårdcentralen. Stiftelsen Hotellhem har ett kortttidsboende som kallas Maria ungdomsboende på Timmermansg med 172 lägenheter och det är de som ska flytta till Västertorp. Vad de menar är ett "missförstånd" är att det akuat härbärget inte ska hit, men det har ju ingen heller påstått. Jag är så irriterad eftersom ingen har meddelat oss boende om detta stora bygge. Detta har dessutom diskuterats på hög nivå! Stadsdelsnämnden verkar i princip gått med på bygget på stadens mark med löfte att de får fortsätta blockhyra 29 lägenheter för deras stödboende Västertorpsvalet (för fd missbrukare och människor m psykiska problem). I Stiftelsen Hotellhems boende på Timmermansgatan hyr även Södermalms stadsdelsnämd nedervåningne för deras stödboende (25 lägenheter). Sedan har vi ju familjehemmet i Blackeberg som ska avvecklas och då behövs det lägenheter för hemlösa familjer.
    http://insyn.stockholm.se/Hagerstenliljeholmen/document/2011-01-20/Dagordning/8/8%20Tjut%
    20Plansamr%C3%A5d%20kv%20Bj%C3%A4llerkransen%205%20i%20V%C3%A4stertorp.pdf

Min mening är att utsatta hemlösa barnfamiljer inte ska bo grannar med stödboende för fd missbrukare:
    http://arkiv.mitti.se:4711/2010/41/vasterort_spanga/MIVT-20101012-A-005-B.pdf

http://arkiv.mitti.se:4711/2010/8/nacka/MINA-20100223-A-005-A.pdf
  • plutten01
    paloma84 skrev 2011-01-28 23:36:23 följande:
    Störtloppet är Katastrof!!
    Det värsta jag varit med om... Usch..

Nycsthlm, nu blir man ju nyfiken på vem du är där ;)

Nä, usch.. Vill/ måste /ska byta!!
    Vi har stått i kö och fått plats på en förskola som skulle öppna på Mellanbergsvägen 107
    lillahagern.se/
    Men tyvärr har de fått problem med lokalen de skulle ha, vilket har gjort att de ej kunde öppna nu i januari.

Mellanberget går min brors barn på och de är jättenöjda!
    Lyckebo går en väns barn på och de är också nöjda!

Men det känns omöjligt att finna bra förskolor här...
    Jag har en kompis som har sitt barn på störtloppet och hon är jättenöjd . Vad jag har hört så fungerar det bra och det är fler personal som har jobbat från start.
    Vad tråkigt med kaos , undra vad som ligger bakom det?
    Själv har jag sökt plats där till mitt barn till hösten så jag håller tummarna att få plats.Glad
  • paloma84
    plutten01 skrev 2011-02-18 17:43:11 följande:
    Jag har en kompis som har sitt barn på störtloppet och hon är jättenöjd . Vad jag har hört så fungerar det bra och det är fler personal som har jobbat från start.
    Vad tråkigt med kaos , undra vad som ligger bakom det?
    Själv har jag sökt plats där till mitt barn till hösten så jag håller tummarna att få plats.Glad
    Allt är ju relativt :)
    Är själv utbildad förskollärare - lärare upp till år 3 och tyvärr vet jag att det skulle kunna vara så mycket bättre!
    Det handlar om det är medvetna pedagoger eller ej, barnsyn, kompetens... och mycket mycket mer..
    Tyvärr uppfyller de ej mina förväntningar över vad en pedagogisk verksamhet innebär.

Vi har ställt båda våra barn i nya köer, men även ställt lillebror på Störtloppet också..
    Ser inte framemot att ha två barn på två olika förskolor...
    Vilket det säkerligen kommer att bli..
    Om de ej tar in barn på Störtloppet i höst, så kommer de säkerligen få vara på Isgränd precis bredvid.
  • paloma84

Någon som var på mötet den 17 feb ang. hotellbygget?
    Min lillasyster fyllde år, så jag kunde ej gå...

Svar på tråden barnomsorg västertorp