• smörboll

barnomsorg västertorp

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av barnomsorg i Västertorp? Tips och rekommendationer efterfrågas!!!

• Svar på tråden barnomsorg västertorp
  • Floff

Hmm.. Känns ju lite som att de bara vill få sin "fina" innerstad och skeppa ut skrotet till förorten.. Dåligt!

• paloma84

Nu har jag överklagat!!!!!!!!

• nycsthlm
    paloma84 skrev 2011-02-03 10:06:18 följande:
    Åh nej... Inte här?
    Jag är uppvuxen vid Mariatorget och avskydda att gå förbi boendet på väg till skolan.
    Jag var livrädd när jag gick förbi och sjöng sånger för att lugna mig..
    Bara narkomaner, alkisar, och psykiskt sjuka.. Var ingen kul syn för ett barn!

Och nu hit!? :o
    Jag har varit så glad att få bo i en närförort utan nått "pack"!
    Och ändå är det som en gräns när man kommer till fruängen, bara för att bolaget finns där?
    Därför åker jag aldrig dit! Förutom när jag måste till Bvc..

Jag ska överklaga!!
    Vaddå, informationslappar?? Vart??
    Fult att hålla ett möte för allmänheten, som allmänheten ej fått veta om!!

Usch!
    Innan vi flyttade hit bodde vi på Timmermansgatan. Precis mittemot huset där Grimman är nu. Det var inte alltid så lustigt. Mkt sprutor i lekparken, insparkade dörrar etc. Jag kunde då ta det, eftersom det annars är ett attraktivt område med resursstarka människor. Stadsbebyggelsen gör att det även känns säkrare. Det fanns närpolis runt hörnet. Affärer. Folk på gatan. Det kommer få långt större efterföljder med ett sådant här boende gånger 3 i lilla Västertorp med ca 6400 invånare!

Jag hade sett en notis i Metro om att Grimman skulle flyttas hit till Västertorp, mendet gjorde mig inte så mkt. För jag trodde att man bara skulle flytta det nuvarande hotellhemmet. I den storlkesordning den är nu. Men de ska tydligen smälla upp något långt mkt större.
  • paloma84

Fans jävla skit!

De kommer inte kunna hålla någon kvalitet med ett sådant stort boende.
    En sådan stor grupp männiksor, med dessa problem skall ej bo i klump!
    Man blir som man umgås! Snacka om återfall!

Vansinnigt!!

Jag menar.. Hallååååå... Åk till Fruängen och kolla på folket som bor där!!!

Vad arg jag blir!!!  Jag flyttar!

Avskyr att åka tunnelbana med detta pack, ursäkta språket, men jag avskyr det!
    Det luktar alkis, det luktar piss, de är psykiskt instabila och håller redan på slå sönder varandra i fruängen och i L-torget... De är påtända... Fan man vet ju aldrig om man ska få en yxa i huvudet!?

När jag var gravid och var i fruängen blev jag attakerad av en psykiskt sjuk man som jagade mig.. Han skek att mitt barn skulle bli döfött och att han skulle stoppa upp mig med en påle... En grupp människor försökte omringa mig för att skydda mig från honom, men han var galen... Så en buss stannade och jag fick skydda mig i bussen... Han stod utanför att buckla på bussen.. Han skulle bara döda mig, sa han!
    Polisen kom och de grep honom! Tydligen känd i området. Men ingen tar hand om honom. Polisen tar honom, sen släpper de honom. För ingen annan instans tar heller hand om honom.
    Men ett gruppboende för över 200 pers??
    Hur tryggt kommer det att kännas??

Fan hela norrlandsskogen är tom!
    Bygg hem där! Frisk luft och fridfullt!
    De blir ej lockade av stadens alla lockenheter, utan kan rehaba i lugn och ro!

• paloma84
    nycsthlm skrev 2011-02-03 10:19:20 följande:
    Innan vi flyttade hit bodde vi på Timmermansgatan. Precis mittemot huset där Grimman är nu. Det var inte alltid så lustigt. Mkt sprutor i lekparken, insparkade dörrar etc. Jag kunde då ta det, eftersom det annars är ett attraktivt område med resursstarka människor. Stadsbebyggelsen gör att det även känns säkrare. Det fanns närpolis runt hörnet. Affärer. Folk på gatan. Det kommer få långt större efterföljder med ett sådant här boende gånger 3 i lilla Västertorp med ca 6400 invånare!

Jag hade sett en notis i Metro om att Grimman skulle flyttas hit till Västertorp, mendet gjorde mig inte så mkt. För jag trodde att man bara skulle flytta det nuvarande hotellhemmet. I den storlkesordning den är nu. Men de ska tydligen smälla upp något långt mkt större.
    Vi bodde precis där på Maria prästgårdsgata :)
    Där känns det tryggare! Det är alltid folk i rörelse...

Men här... Nä.. Kul att gå med barnen genom parken då, om alla boenden kommer flytta hit..
    Då kommer ju alla dem dras sig hitåt oavsett, så ska dem hänga här?
    Nära Fruängen och bra för dem...

Usch...
  • nycsthlm
    paloma84 skrev 2011-02-03 10:29:13 följande:
    Vi bodde precis där på Maria prästgårdsgata :)
    Där känns det tryggare! Det är alltid folk i rörelse...

Men här... Nä.. Kul att gå med barnen genom parken då, om alla boenden kommer flytta hit..
    Då kommer ju alla dem dras sig hitåt oavsett, så ska dem hänga här?
    Nära Fruängen och bra för dem...

Usch...
    Jag håller med. Som sagt, jag är medveten om att sådana här boenden behövs, men det är ju helt förkastligt att göra ett korttidsboende av denna storlek!!! jag hade välkomnat ett mindre projekt. Jag är också förbannad! Mest för att det känns som att jag som medborgare har försts bakom ljuset! Ingen information till oss boende. De har velat tala tyst om detta. På stockholmshems hemsida står det inget om projektet! Jag bor i en Stockholmshems hus och de är annars mkt bra på att informera om nya byggprojekt "vi ska bygga si och så många radhus här" etc. Men planerad byggstart 2012 och inte ett ljud från dem! Jag ringde Sthlmshem igår och enligt dem hade det varit "så många turer kring det där projektet". Detta har planerats under 5 års tid. Däremot var de mkt ovilliga att ge ut mer ingående information.  Känns som många politiska intressen varit inblandade. Man måste fixa bostäder åt desa människor och ingen vill bo granne med ett så stort missbruksboende! Nu har de nästan rott hela projektet iland genom utan att vi boendes har ngn aning!

Jag tror också att planerna på att bygga lyxlägenheter vid Mariatorget är en drivande faktor. Synd Sthlm genomgår en sådan gentrifieringsprocess. Resursstarka grupper i innerstan, "packet" ska ut och bereda väg för fina innerstadslägenheter.

Vi får organisera oss, klaga, skriva och ringa. Jag vägrar gå med på att de bygger så många korttidslägenheter på en och samma plats. Dessutom tycker jag synd om de familjer som ska inackorderas där. Några lägenheter är ju avsedda som akutboende för bostäder till bostadslösa familjer. Riktigt bra ur ett barnperspektiv att en vräkt småbarnfamilj ska tjoffas ihop med missbrukare och psykiskt sjuka vuxna! Tjohej!
  • Floff

Ursäkta men jag tycker inte det är helt rättvist att kalla hela Fruängen för skit och alla som bor där för pack. Jag och min man är sannerligen inga alkisar, narkomaner eller psykiskt sjuka personer och inte heller mågra av våra vänner, grannar eller någon annan vi känner här. Ja, det finns en del alkisar utanför systemet men det gör det utanför alla system, oavsett stadsdel - ja till och med i fina innerstan. I fråga om boende personer är det ingen skillnad på Västertorp och Fruängen, och då har jag bott i Västertorp, Fruängen och Mälarhöjden i stort sett hela mitt liv.

• paloma84
    Floff skrev 2011-02-03 11:15:10 följande:
    Ursäkta men jag tycker inte det är helt rättvist att kalla hela Fruängen för skit och alla som bor där för pack. Jag och min man är sannerligen inga alkisar, narkomaner eller psykiskt sjuka personer och inte heller mågra av våra vänner, grannar eller någon annan vi känner här. Ja, det finns en del alkisar utanför systemet men det gör det utanför alla system, oavsett stadsdel - ja till och med i fina innerstan. I fråga om boende personer är det ingen skillnad på Västertorp och Fruängen, och då har jag bott i Västertorp, Fruängen och Mälarhöjden i stort sett hela mitt liv.
    Det är absolut ingen mening att någon ska ta illa upp, det är jag som utrycker mig plumpt
    just nu när jag är ilsken! My mistake.
    Känner mig bara arg och frustrerad. Inget illa menat mot fruängsinvånarna.
    Men jag personligen skulle aldrig sätta mig med min familj där just pga av det.
    För mig spelar det ingen roll om "dem" (gud va fel detta blir.. vi och dem...ja ja) inte bor där, de hänger där!
    Vill inte att mina barn ska växa upp i en sådan omgivning, oavsett om det ligger i innerstan eller i förorten.

Bolaget, drar denna typ av klientel.

MEN, fruängen som det ser ut nu + detta boende... Nej nej nej, inte bra. I min smak!
  • Floff

Men du, hela Fruängen ÄR inte centrum och bolaget. Och man behöver inte bo mittemot systemet. Låter lite som att vi som väljer att bo här är dåliga föräldrar som utsätter vårt barn för fara och en dålig miljö. Har du nånsin tittat på vilket klientel som Västertorps hjärta har? Och det kan möjligtvis inte vara så att det är personer från "fina" Västertorp som traskar över till Fruängen för att gå på bolaget? Kan även berätta att en kvinna blev knivmördad av sin psykiskt sjuke partner för X antal år sedan - i Västertorp.

• nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-03 11:15:10 följande:
    Frunkan är fint! Det är ju bara centrumet med systembolaget som drar sitt klientel.

Problemet är ju i att man planerar att bygga ett sånt här stort hem. Någonstans. Det ÄR INTE bra att smälla ihop socialt utsatta människor i hundratals i ett avskilt kvarter!  Jag skulle tex välkomna ett liknande projekt, om man halverar antalet lägenheter!
Svar på tråden barnomsorg västertorp