• smörboll

barnomsorg västertorp

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av barnomsorg i Västertorp? Tips och rekommendationer efterfrågas!!!

• Svar på tråden barnomsorg västertorp
  • paloma84
    nycsthlm skrev 2011-02-03 11:45:05 följande:
    Frunkan är fint! Det är ju bara centrumet med systembolaget som drar sitt klientel.

Problemet är ju i att man planerar att bygga ett sånt här stort hem. Någonstans. Det ÄR INTE bra att smälla ihop socialt utsatta människor i hundratals i ett avskilt kvarter!  Jag skulle tex välkomna ett liknande projekt, om man halverar antalet lägenheter!
    Jag håller totalt med!
    Självklart är jag för att dessa projekt startas, men inte i denna utsträckning!

Likaså Störtloppet förskola, eller andra stora förskolor.
    Det är svårt att hålla god kvalitet med för många avdelningar, det blir för stor ruljans på
    pedagoger och barn. 6 avd, men 3 pedagoger på varje avd.. innebär 18 personal som varje dag kan va sjuka, vabba för sina egna barn... Det handlar hela tiden om att hålla skeppet flytande. Förskolan kan aldrig arbeta med det de ska, utan det handlar bara om att få det funka för dagen.  Blir personal missnöjd, sprids missnöjet.. Dålig stämning, missförtåelse, personal mot chef, sjukskrivningar ökar... En dålig cykel.

Likaså detta projekt! Det blir så segregerat. Inget långsiktigt. De blir integrerade men inom sin segregation. De blir ej inkluderade i samhället när det blir en sådan stor skala.

Mindre skala, mer kvalitet, lättare rehab och att kunna inkluderas i samhället.
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-03 11:43:59 följande:
    Men du, hela Fruängen ÄR inte centrum och bolaget. Och man behöver inte bo mittemot systemet. Låter lite som att vi som väljer att bo här är dåliga föräldrar som utsätter vårt barn för fara och en dålig miljö. Har du nånsin tittat på vilket klientel som Västertorps hjärta har? Och det kan möjligtvis inte vara så att det är personer från "fina" Västertorp som traskar över till Fruängen för att gå på bolaget? Kan även berätta att en kvinna blev knivmördad av sin psykiskt sjuke partner för X antal år sedan - i Västertorp.
    Haha. Håller med. Det ser rätt lika ut demografisk mellan Frunkan och V-torp- Systembolaget och den 5stjärninga krogen Västertorps Hjärta kommer sannorlikt att få mer ruljans inom några år .
  • paloma84
    Floff skrev 2011-02-03 11:43:59 följande:
    Men du, hela Fruängen ÄR inte centrum och bolaget. Och man behöver inte bo mittemot systemet. Låter lite som att vi som väljer att bo här är dåliga föräldrar som utsätter vårt barn för fara och en dålig miljö. Har du nånsin tittat på vilket klientel som Västertorps hjärta har? Och det kan möjligtvis inte vara så att det är personer från "fina" Västertorp som traskar över till Fruängen för att gå på bolaget? Kan även berätta att en kvinna blev knivmördad av sin psykiskt sjuke partner för X antal år sedan - i Västertorp.
    Nä, men detta är väl inget Fruängen centrum vs Västertorp centrum?
    Tur nog så bor jag i inget av dem, så jag slipper både bolaget och sunk-krogen i V-torp.
    Skillnaden här är väl att de är utspridda, i fruängen är de i klump.
     Men visst.. jag är föräldrarledig, därför är jag hemma med mitt barn.
    Och visst har jag undrat varför många andra här, grannar, är hemma..?
    Gå till bolaget i fruängen kan de iallafall!

Anledningen för att jag inte "gillar" fruängen, är för där går det ju ej att skärma sig ifrån dessa människor.. De vistas ju där. Här är det ju utspridda i sina hem.

Men oavsett, det handlar ju om detta boende som kommer att dra in 300 pers till.
    Det är liksom inte meningen att någon ska ta illa upp för att man bor i fruängen.
    Jag skulle aldrig sätta mig där, för jag skulle aldrig vilja röra mig genom den delen med t-bana och allt, och att handla mat i en sån miljö. Men det behöver du inte ta nån kritik mot dig som person.
    Jag har säkert bott i områden, djursholm, östermalm som du aldrig skulle vilja sätta dig i!
    Men inte blir jag less för det eller tar illa upp när folk snackar skit om de områdena.
    Och tacka för det att vi är olika :)
  • Floff

I klump? Jag är i centrum varje dag (fy, stackars nytt barn som utsätts för den livsfaran!) och jag ser aldrig några a-lagare stå i klump. Hela centrum är liksom inget svart hål av ondska och misär. Jag blir inte ett dugg ledsen för att du snackar skit om stället jag bor på, men jag tycker du drar konstiga och orättvisa slutsatser om ett helt område på grund av några händelser som kunde skett precis var som helst. Hur många gånger har jag inte stött på a-lagare och andra skummisar i Västertorp liksom.. Eftersom jag har familjen i Västertorp och Mälarhöjden kan jag säga att det inte är ett dugg finare, lugnare eller standardmässigt bättre att bo i utkanten av Västertorp än att bo i utkanten av Fruängen. Ledsen att behöva spräcka din bubbla.

• nycsthlm

Nu blev det lite trist stämning. Det viktiga i samanhanget är att vi protesterar. Som sagt, jag har bott på så många olika håll och trivts i olika sociala settings. Jag har bott i Harlem, Crenshaw, Upper East side, södermalm, Vasastan, Västertorp, kort sväng i Rinkeby. Har inget ont att säga om något ställe, även om det populationen på de olika ställena skiljer mkt åt då det kommer till bakgrund (ekonomisk, etnisk etc). Sanningen att säga så trivs jag bäst i områden där människor from all walks of life bor. Jag tror Paloma inte menade ngt illa utan snarare var så där arg som jag också är just nu. Så slank en online-groda ur. Vi alla har våra boendepreferenser. Det jag motsätter mig är ju som sagt den helt befängda idén att man ska samla det som många anser är "socialt icke önskvärda element" på ett och samma ställe. Så gör man ju tex i London. Och i Paris förororter "banliues". Det är främst något som kommer att negativt påverkar de socialt utsatta människorna som placeras där! Tex så är det vanligt att de människor som vill ta sig där ifrån och som söker jobb (från tex Londons/New Yorks projects och de franska miljonprojekten) inte får jobb då de blir diskriminerade pga sin address! Jag vet männsikor som skriver en annan adress än de bor på i jobbansökningar. Detta är ett system som inte bör införas i Sverige då det handlar om att massförvara människor istället för att integrera dem i samhället!

Hur som så hoppas jag att vi kan påverka politikerna så att de ändrar byggplanerna till något i mindre skala. Förvrigt tycker jag att just Djursholm och Östermalm gott kan ta sitt "samhälleliga" ansvar och öppna en boende enhet för missbrukare och psykisk sjuka där . Skumt nog så är det tomt på missbruksvårdsinstitutioner, härbärgen och dyl i områden där välbärdade och resursstarka människor bor.

• Floff

Nytt barn = mitt barn

Men nu ska jag lämna detta och återgå till ursprungsdiskussionen. Är det någon som vet hur förskolekön i Hägersten utvecklas just nu? Får barnen plats inom stadsdelen? Vi har sökt förskoleplats from. februari (i Fruängen gubevars...) men ännu inte fått besked och  vi börjar bli lite oroliga att vi kommer bli placerade långt bort åt hellskotta..

• Floff
    nycsthlm skrev 2011-02-03 13:17:50 följande:

Förvrigt tycker jag att just Djursholm och Östermalm gott kan ta sitt "samhälleliga" ansvar och öppna en boende enhet för missbrukare och psykisk sjuka där . Skumt nog så är det tomt på missbruksvårdsinstitutioner, härbärgen och dyl i områden där välbärdade och resursstarka människor bor.

• paloma84
    Floff skrev 2011-02-03 13:11:33 följande:
    I klump? Jag är i centrum varje dag (fy, stackars nytt barn som utsätts för den livsfaran!) och jag ser aldrig några a-lagare stå i klump. Hela centrum är liksom inget svart hål av ondska och misär. Jag blir inte ett dugg ledsen för att du snackar skit om stället jag bor på, men jag tycker du drar konstiga och orättvisa slutsatser om ett helt område på grund av några händelser som kunde skett precis var som helst. Hur många gånger har jag inte stött på a-lagare och andra skummisar i Västertorp liksom.. Eftersom jag har familjen i Västertorp och Mälarhöjden kan jag säga att det inte är ett dugg finare, lugnare eller standardmässigt bättre att bo i utkanten av Västertorp än att bo i utkanten av Fruängen. Ledsen att behöva spräcka din bubbla.
    Fast nu börjar vi spåra ut här...
    Detta är inte relevant.. "bo i utkanten av Fruängen"?
    Jag pratar inte om nån utkant här, vi pratar väl om centrum?
    Och att jag nu tror att med detta gruppboende kommer det bli värre i centrum och i hela området
    egentligen.

Men jag lägger ner. Vi kommer ingen vart. Och denna diskussion är egentligen helt onödig.
    Jag bad om ursäkt för att du tog illa upp av det första jag skrev, men nu går vi in i en diskussion vi ej bör göra!

Vi kan diskutera förskolor och gruppboendet istället :)
    Men inte områden i sig, för det handlar inte om det.
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-03 13:11:33 följande:
    Ja det är just det som sker. De är många som bor i V-torp men hänger på låset på systemet om mornarna. Min granne är ett exempel. Men sen drar han hem till V-torp rund om fötterna (nu skall det tilläggas att jag tycker om min granne och tycker inte att det på något sätt påverkar min boende situation att han tittar lite för djupt i flaskan så ni inte tror att jag är en sån som blir störd över att ha missbrukare/alkisar till grannar). 
Svar på tråden barnomsorg västertorp