• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Glass

Hanna sl, ja maila redaktionen. Jag håller helt och hållet med dig, men eftersom den allmänna inställningen på fl är att det inte är vad som som egentligen menas med depression, så får jag anpassa mig.

• MBP

Hej moddisar!

Vad gäller punkten om "uppmaning till brott" anmälningar, så tycker jag den är lite svår att hantera. Jag tycker att det är en uppmaning till brott när man menar att man inte ska lägga sig i när man vet att något sådant sker, att man förminskar broblematiken och uppmanar folk att "skita i det" osv.

Dock tycks inte upprättningen vara riktig enig med mig. Kan ni förklara hur ni resonerar. Jag förstår uppriktigt att det är en gråzon och det är därför jag tar upp det här eftersom jsg inte tycker att ett överklagande är befogat. Jag tror också att fler än jag kan ha nytta av att känna till det.

• MuminMy

MBP: Det är en jättesvår avvägning, och vi studerar varje fall noga. Riktlinjerna är att "hellre fria än fälla" dvs är det inte en solklar uppmaning ("bryt dig in och slå sönder hans hem" eller "du kan lura soc genom att...") så ska vi inte utdela varning. Vi har också möjlighet att a) ge en tillsägelse eller b) radera inlägget utan åtgärd.

Problemet med vissa inlägg är att ett borttagande KAN ge mer uppmärksamhet åt den, ofta provocerande, kommentaren, vilket leder till mer negativ uppmärksamhet. I sådana fall väljer vi ofta att låta inlägget ligga - om vi bedömer att det inte gör någon större skada.

Punkten "uppmaning till brott" finns egentligen för att redax ska kunna skydda sig gentemot "rättsvårdande myndighet", dvs de vill inte att sajten ska bli tillhåll för div. kriminella grupperingar. Det vi, hyfsat laglydiga, medborgare tycker är förskräckligt är, i de sammanhangen, ofta ganska oskyldigt.

Hoppas du fått lite mer klarhet i hur vi hanterar den typen av inlägg.

/Moderator

• MBP

Aha, då är jag med. Tack för förklaringen MuminMy.

• Gisse the one and only

Tackar bara för väl utfört arbete av våra moderatorer

Kram Gisse

• Gisse the one and only

OT

Tar tacksamt emot alla kramar jag får, mannen har varit bortrest en vecka

Svar på tråden Moderatortråden