• wilhelm07

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!

• Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...
  • Isalel

Lite konstig fråga bara? varför startar man en tråd om att göra något som folk generellt ogillar när man uttrycker att man är trött på att folk lägger sig i?

• myran82
    Isalel skrev 2010-12-01 21:49:57 följande:
    Lite konstig fråga bara? varför startar man en tråd om att göra något som folk generellt ogillar när man uttrycker att man är trött på att folk lägger sig i?
  • liber
    Shirin skrev 2010-12-01 18:37:44 följande:
    Hittade boken "Tänk på mig" som landstinget dalarna delar ut på BB. Däri står det beskrivet hur man ska använda bilbarnstolar o.s.v.
    Hittade denna sida om vikt och ålder:

Sen står detta: "Låt barnen åka bakåtvända så länge som möjligt, det ger dem det bästa skyddet. Var dock noga med att barnet aldrig får växa ur stolen, varken på längden eller viktmässigt."
    Enligt denna text är ju inte fyra år någon magisk gräns, snarare ca tre år.
  • Miss Lau
    liber skrev 2010-12-01 22:07:41 följande:
    Enligt denna text är ju inte fyra år någon magisk gräns, snarare ca tre år.
    Den är nog dåligt uppdaterad. För ett par år sedan var den allmänna rekomendationen att det var okej att vända barn vid 3 år. Numera rekomenderas däremot att vänta tills barnet är minst 4 år, gärna längre.
  • Lilla Lycka

Äsch, det är en sån hysteri kring allt. Folk får ju panik om de som gravida råkat dricka mjölk vars datum gått ut eller om deras nio månaders bebis äter ett smörgåsrån eftersom det är lite salt i degen. Ett långt,storvuxet eller åksjukt barn kanske mår bäst av att åka framåt. Sen är det säkrast även för vuxna att åka bakåtvända, men ska man åka bil får man ta lite risker. Herregud, det finns livsfarliga risker precis hela tiden men någonstans måste man ju leva någotsånär trevligt och bekvämt också.

• liber
    Miss Lau skrev 2010-12-01 22:25:08 följande:
    Den är nog dåligt uppdaterad. För ett par år sedan var den allmänna rekomendationen att det var okej att vända barn vid 3 år. Numera rekomenderas däremot att vänta tills barnet är minst 4 år, gärna längre.
    Jag har alltid hört fyra år så därför tyckte jag det var konstigt.
  • Dr Mupp

Tja vill man att ens barn ska dö eller hamna i rullstol om det smäller så kan man ju vända det i förtid. Det är ju inte föräldrarna osm blir lidande utan barnet.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • LillTussa

Tycker folksams statistik är ganska talande. Inget barn som satt bakåtvänt och som var inblandat i dödsolyckor dog under år 2009. Det räcker för mig.

Kan bara tycka det är trist att man ska spela med barnens liv när det är så klart framlagt fördelarna med bakåtvänt.

Se t ex piteolyckan i somras, den som klarade sig bokstavligt helskinnad var barnet som satt bakåtvänt. Inte en skråma att tala om. 

• Stargirl
    LillTussa skrev 2010-12-02 09:42:16 följande:
    Tycker folksams statistik är ganska talande. Inget barn som satt bakåtvänt och som var inblandat i dödsolyckor dog under år 2009. Det räcker för mig.

Kan bara tycka det är trist att man ska spela med barnens liv när det är så klart framlagt fördelarna med bakåtvänt.

Se t ex piteolyckan i somras, den som klarade sig bokstavligt helskinnad var barnet som satt bakåtvänt. Inte en skråma att tala om. 
    Ja herregud, det handlar om liv eller DÖD inte att ett barn råkar äta lite för mycket socker eller glömmer att borsta tänderna.
    Gudars vad folk jämför äpplen med päron.
  • Rödstrumpa
    Lilla Lycka skrev 2010-12-01 22:34:45 följande:
    Äsch, det är en sån hysteri kring allt. Folk får ju panik om de som gravida råkat dricka mjölk vars datum gått ut eller om deras nio månaders bebis äter ett smörgåsrån eftersom det är lite salt i degen. Ett långt,storvuxet eller åksjukt barn kanske mår bäst av att åka framåt. Sen är det säkrast även för vuxna att åka bakåtvända, men ska man åka bil får man ta lite risker. Herregud, det finns livsfarliga risker precis hela tiden men någonstans måste man ju leva någotsånär trevligt och bekvämt också.
    Ja, vad ska man säga... som Stargirl skriver ovan, det handlar lixom inte om att äta nyttigt el inte det handlar om LIV eller DÖD dessutom med såvitt jag vet en god faktagrund bakom, forskning har visat etc En viss skillnad tycker jag. Förvånad
    Förresten, ang vikten min 3,5 åring väger runt 20 kg och är 1,10m så visst han är stor och om man gick enbart på ett barns vikt skulle det räcka för att vända. Kommer inte att ske kan jag säga, för mig är det så solklart det kan bli.
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...