• wilhelm07

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!

• Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...
  • crazy mom

Jadu... det är många saker man kan bli irriterad på...

Jag kan hålla med om att det kan kännas lite väl trångt beroende på bilmodell och bilstolsmodell, men...

Poängen är väl dock vilka vi är att ifrågasätta all denna forskning som vill våra barns bästa? 

• JAG är BÄST
    wilhelm07 skrev 2010-11-30 20:17:02 följande:
    JAg håller absolut med dig som skriver hellre brutna ben än nacke....Men också du som skriver att då borde barn åka bakåtvända tills de fyller 18....Och vi vuxkna borde sitta balåtvända för det är mycket säkrare....Hrm...
    Det var väl att ta i va till barn är 18år,,löjligt ex då du säkert vet att man kan börja övningsköra redan som 16åring

Barn i 3+ åldern har inte samma styrka i nacke för att klara en krock som en vuxen människa,,å det vet du nog,,eller hur?.
  • Ixchel

Eller minska bilåkandet?
    Jag minns mig som en ibland usel bilförare, när jag blev stressad över att barnen skrek, hade tappat nåt och man tittade mer på barnet än trafiken.
    Fast jag i övrigt är en mycket lugn och van bilförare.

Jag önskar tåg var billigare och att man satsade mer på infrastruktur. Tänk vad mycket trevligare för famlijen att åka tåg och hinna umgås istället för att åka långturer i bil, där barnen är uppkopplade på div apparater. På tåg kan man högläsa, spela spel och t ex prata. ( fast de flesta verkar sätta barnen framför en skärm även på tåg iofs..)

• sara1981

Jag förstår inte hur man kan motivera för sig själv att inte göra det säkraste för sitt barn?

Då menar jag inte de barn som faktiskt har växt ur den största bakåtvända stolen vikt- eller längdmässigt, utan de många trådar som handlar om barn på runt 1 m som föräldrarna tycker såå synd om för de har så trångt för benen.

Finns ju förövrigt inget som säger att man inte kör säkert bara för att man har barnet bakåtvänt? Vilka löjliga argument vissa kör med...

• Finesse

Egentligen borde det vara en fråga för soc enligt mig.. om jag slår mitt barn så hårt att den tappar medvetandet och kanske dör.. då åker jag i fängelse.. men sätter jag mitt barn framåtvänd vid 2-3 års ålder.. krockar å barnet bryter nacken och dör.. då är det en olyckshändelse... trots att jag vet att det egentligen är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd...

TÄNK efter en gång till innan ni gör nånting dumt. Bara för att barnet är stort betyder det inte att nacken klarar smällen.. OCH JA alla borde sitta bakåtvända.. men nu finns det inte sånna bilar på marknaden.. tekniken finns har jag hört men den är inte efterfrågad..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • stjernan

Jag har en kompis som vände sonen när han var två pga att han lirkade sig ur bältet och vred sig framåt för att han ville se åt det hållet... Inte alls särskilt säkert. Sedan han började åka framåt accepterar han att vara fastspänd.

Själv kommer jag att köpa ny framåtvänd stol till min son när han närmar sig fyra, lagom till att lillasyster växt ur babyskyddet så jag slipper köpa en till bakptvänd stol, hon får ärva hans.

• Shirin
    sara1981 skrev 2010-11-30 20:34:03 följande:
    Jag förstår inte hur man kan motivera för sig själv att inte göra det säkraste för sitt barn?

Då menar jag inte de barn som faktiskt har växt ur den största bakåtvända stolen vikt- eller längdmässigt, utan de många trådar som handlar om barn på runt 1 m som föräldrarna tycker såå synd om för de har så trångt för benen.

Finns ju förövrigt inget som säger att man inte kör säkert bara för att man har barnet bakåtvänt? Vilka löjliga argument vissa kör med...
    Det är absolut inget löjligt argument att tycka att man ska köra säkert i trafiken. Och det gäller ALLA oavsett om man har barn som åker framåtvänt, bakåtvänt eller om man inte har barn ö h t!
  • LokesMamma84
    wilhelm07 skrev 2010-11-30 20:04:21 följande:
    Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!
    Hmm.. Min 3åring är också lång och stor. Ca 18 kg och ca 104 cm lång. Han sitter inte heller bakåtvänt. Kan bero på bilen, men jag har ingen egen bil, utan den är min pappas. Loke åker för det mesta bara i min pappas bil eller i t.ex hans farmors. Man kan ju inte direkt begära att dem ska byta bilar bara för att det finns ingen stol som Loke sitter bra i balåtvänt..
  • Finesse
    LokesMamma84 skrev 2010-11-30 21:28:04 följande:
    Hmm.. Min 3åring är också lång och stor. Ca 18 kg och ca 104 cm lång. Han sitter inte heller bakåtvänt. Kan bero på bilen, men jag har ingen egen bil, utan den är min pappas. Loke åker för det mesta bara i min pappas bil eller i t.ex hans farmors. Man kan ju inte direkt begära att dem ska byta bilar bara för att det finns ingen stol som Loke sitter bra i balåtvänt..
    Oftast beror det på stolen.. och jag tycker synd om ditt barn.. 3 år.. stackare..

Sen det där med barnvagnsnät som nån tog upp här i tråden.. ja.. hade ni krockat hade du inte suttit å läst denna tråd just nu.
  • Finesse

Nu har folksam tagit bort den filme om barnvagnsnät..

men här finns andra filmer.. www.folksam.se/testergodarad/barnibil/1.74323

Min dotter sitter bakåtvänd.. för det är 5 ggr säkrare... det är inte en myt utan det är REN SKÄR FAKTA...

Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...