• wilhelm07

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!

• Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...
  • peggyL
    Cecci78 skrev 2010-11-30 22:47:03 följande:
    Ja det är rekommendationer o alla får ju göra som de vill men det GÅR att ha barnet bakåtvänt bra mycket längre än många tror men alla föräldrar vill inte ta det "besväret". Min 6-åring är ganska normallång, 120 cm och har plats kvar i sin Britax Two Way så jag tror nog att många 6-åringar får plats bakåt om de inte väger över 25 kg. Att säga att en 3-åring inte får plats bakåt är i de flesta fall inte sant helt enkelt.

Här är ett bra inslag om varför barn bör åka bakåt till de väger 25 kg.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Om viktgränsen för att åka framåt är 25 kg så skulle det innebära att min son som snart är 12 skulle behöva åka baklänges. Han väger 24 kg.
    Likaså min 10-åring skulle behöva åka baklänges med sina 22 kg. Hahaha... skulle vilja se killarna tränga ner sig i bakåtvända bilstolar när vi skjutsar de till skolan...

Att säga att en 3-åring inte får plats kan visst vara sant. Du har inte tänkt på att det är olika stor plats i olika bilar? Alla har inte minibussar och SUV-ar. Att behöva åka länge utan att kunna sträcka på benen blir till slut plågsamt. 
  • FrkJenny
    peggyL skrev 2010-12-02 20:14:23 följande:
    Att säga att en 3-åring inte får plats kan visst vara sant. Du har inte tänkt på att det är olika stor plats i olika bilar? Alla har inte minibussar och SUV-ar. Att behöva åka länge utan att kunna sträcka på benen blir till slut plågsamt. 
    Men då är ju den logiska lösningen att inte åka länge utan att sträcka på benen. Inte att vända barn som är för små för att ha en chans att klara en krock framåtvända...
  • myran82
    goatess82 skrev 2010-12-02 14:03:13 följande:
    Du ska vända på bilstolen när barnet behöver böja på benen för att få plats, du skulle skada ditt barn så mycket er om en olycka skulle ske annars, så du gör helt rätt i mina ögon iaf!!!
    Det dumaste jag läst på länge.

Mitt enda råd till dig är: LÄS PÅ!
  • peggyL
    FrkJenny skrev 2010-12-02 20:19:04 följande:
    Men då är ju den logiska lösningen att inte åka länge utan att sträcka på benen. Inte att vända barn som är för små för att ha en chans att klara en krock framåtvända...
    Ja, självklart är det mer säkert att åka bakåtvänt. Men ett stort och tungt barn som sitter som en ihopfälld groda åker inte bra. Att stanna och låta barnet att sträcka på benen var och varannan minut för att det klagar på att det är obekvämt,blir ledsen, får ont osv.. blir ju inget bra i längden heller. Eller hur?
  • LillTussa
    peggyL skrev 2010-12-02 20:22:18 följande:
    Ja, självklart är det mer säkert att åka bakåtvänt. Men ett stort och tungt barn som sitter som en ihopfälld groda åker inte bra. Att stanna och låta barnet att sträcka på benen var och varannan minut för att det klagar på att det är obekvämt,blir ledsen, får ont osv.. blir ju inget bra i längden heller. Eller hur?
    Eller så gör man som vi. Inser att man aldrig kommer kunna rymmas bra i bilen man har och så byter man. Dock fick vi prioritera om lite och köpa en äldre bil än vad vi hade men va fan, barnen ska ju rymmas. 

Livet handlar om prioriteringar. Så är det ju. Och vi prioriterade säkerhet före sportiga familjebilen..
    Sen att alla inte gör så är ju ganska givet, men man ska inte gnälla om att barnen inte får plats och man därför måste vända. Det finns lösningar om det är tillräckligt viktigt för en.
  • Camilllla
    wilhelm07 skrev 2010-11-30 20:04:21 följande:
    .De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??
    Därför att det är ju barnet som drabbas om ni krockar! Ska man få göra helt som man vill med allt då när det gäller barn?

"Nä han ville inte åka till dagis idag, han ville vara hemma själv och leka så då fick han det. Varför kan man inte göra som man vill?"
    Noel 070222 & Julian 090605
  • Camilllla

Hur långa är förresten dessa barn som sitter som hopvikta grodor? Min son är 105 cm och han har ganska gott om plats för benen, klagar aldrig och har absolut inte knäna i höjd med revbenen.

Noel 070222 & Julian 090605
  • peggyL
    Camilllla skrev 2010-12-02 20:47:50 följande:
    Hur långa är förresten dessa barn som sitter som hopvikta grodor? Min son är 105 cm och han har ganska gott om plats för benen, klagar aldrig och har absolut inte knäna i höjd med revbenen.
    Det handlar ju om kombinationen bil och bilstol. Inte enbart längd.
    Vad har ni för bil och stol som ger så gott utrymme?
    Min yngsta är runt 105-110 cm och sitter verkligen inte i bra bakvänt längre.  
  • cicci85

Herregud så mycket dumheter man ska läsa, blir chockad över folks okunskap! Folk som vägrar inse fakta, varför vill man inte att barnen ska åka så säkert som möjligt så länge det går? Obegripligt!

• Juppepuppe
    goatess82 skrev 2010-12-02 14:03:13 följande:
    Du ska vända på bilstolen när barnet behöver böja på benen för att få plats, du skulle skada ditt barn så mycket er om en olycka skulle ske annars, så du gör helt rätt i mina ögon iaf!!!
    Nej, det ska man inte. Hellre brutna ben än knäckt nacke.
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...