• wilhelm07

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!

• Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...
  • tinis77
    peggyL skrev 2010-12-02 20:56:13 följande:
    Det handlar ju om kombinationen bil och bilstol. Inte enbart längd.
    Vad har ni för bil och stol som ger så gott utrymme?
    Min yngsta är runt 105-110 cm och sitter verkligen inte i bra bakvänt längre.  
    Min son är ca 115 cm, han klagar inte trots böjda ben.. Vi har en volvo 855 och han sitter i en britax two-way.
    5 år i en britax two-wayCIMG0209.JPG
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • peggyL
    LillTussa skrev 2010-12-02 20:41:28 följande:
    Eller så gör man som vi. Inser att man aldrig kommer kunna rymmas bra i bilen man har och så byter man. Dock fick vi prioritera om lite och köpa en äldre bil än vad vi hade men va fan, barnen ska ju rymmas. 

Livet handlar om prioriteringar. Så är det ju. Och vi prioriterade säkerhet före sportiga familjebilen..
    Sen att alla inte gör så är ju ganska givet, men man ska inte gnälla om att barnen inte får plats och man därför måste vända. Det finns lösningar om det är tillräckligt viktigt för en.
    Ja, tänk om det var så bra att alla hade råd att köpa ny bil i stället för att vända barnet framåt.
    Att köpa ny bil för att kunna ha min 4-åring bakåtvänd i 6 mån eller kanske ett år ytterligare, kontra riskstatistiken det skulle innebära att just vi under lika många månader om vi vänt vårt barn framåt och då skulle drabbas av en olycka med dödlig utgång, torde vara mycket liten.

För många handla inte prioriteringen om att ha sportbil eller säkerhet.. Utan i stället om att ha råd att ha bil över huvudtaget. 

• LillTussa
    peggyL skrev 2010-12-02 21:05:37 följande:
    Ja, tänk om det var så bra att alla hade råd att köpa ny bil i stället för att vända barnet framåt.
    Att köpa ny bil för att kunna ha min 4-åring bakåtvänd i 6 mån eller kanske ett år ytterligare, kontra riskstatistiken det skulle innebära att just vi under lika många månader om vi vänt vårt barn framåt och då skulle drabbas av en olycka med dödlig utgång, torde vara mycket liten.

För många handla inte prioriteringen om att ha sportbil eller säkerhet.. Utan i stället om att ha råd att ha bil över huvudtaget. 
    Nja ny bil handlade det inte om kan jag säga.. Vi sålde vår bil, och köpte en som var hälften så dyr. Och betalade av lån resten. Så det handlar inte om nya bilar. 
  • Camilllla
    peggyL skrev 2010-12-02 20:56:13 följande:
    Det handlar ju om kombinationen bil och bilstol. Inte enbart längd.
    Vad har ni för bil och stol som ger så gott utrymme?
    Min yngsta är runt 105-110 cm och sitter verkligen inte i bra bakvänt längre.  
    Ja det har du såklart rätt i, men som någon skrev ovan kan det ju vara så att man kanske bör byta till en större bil om det inte går att få plats ordentligt... Det måste ju inte vara en dyr bil utan något som passar familjen och behoven helt enkelt.
    Vi har en Volvo v70 -02, äldsta sitter i baksätet i Britax two-way (bakåtvänd) och i framsätet sitter yngsta i en Maxi-cosi Mobi. Framsätet är framdraget så långt man kan dra det utan att påverka monteringen av minstingens stol, vilket är ganska långt. Men om man inte är alltför lång går det ändå utmärkt att sitta där i fram vid behov om inte minstingen är med.
    Noel 070222 & Julian 090605
  • Cecci78
    peggyL skrev 2010-12-02 20:14:23 följande:
    Om viktgränsen för att åka framåt är 25 kg så skulle det innebära att min son som snart är 12 skulle behöva åka baklänges. Han väger 24 kg.
    Likaså min 10-åring skulle behöva åka baklänges med sina 22 kg. Hahaha... skulle vilja se killarna tränga ner sig i bakåtvända bilstolar när vi skjutsar de till skolan...

Att säga att en 3-åring inte får plats kan visst vara sant. Du har inte tänkt på att det är olika stor plats i olika bilar? Alla har inte minibussar och SUV-ar. Att behöva åka länge utan att kunna sträcka på benen blir till slut plågsamt. 
    Men då är det ju inte barnet som inte får plats i stolen vilket var det vi diskuterade. Om barnet får plats i stolen så vad är problemet? Alla barn kommer så småningom att sitta med benen trångt, det är inget konstigt eller farligt, möjligtvis något föräldrarna tycker är jobbigt att ta diskussionen om...

Sen sa jag inte att viktgräns för framåt åkande skulle vara 25 kg utan att det i inslaget rekommenderas bakåt till 25 kg, naturigtvis inom rimliga gränser, en 12-åring som väger 24 kg gissar jag ligger under medelkurvan, många väger ju 25 när de är i 6-årsåldern.

Vi har då verkligen ingen minibuss eller suv. Vi har testat ha 120 centimetaren i en volvo v70, en 240 och en ford focus, inga jättebilar.
  • Liten Mjau

Min bror kontaktade bvc-läkaren när hans son inte fick plats längre och kollade hans fysik vid 3;5 ålder och fick ''godkänt'' att vända honom. Han hade bra muskelatur i nacke och rygg. Det står att man ska ha sina barn bakåtvända till ca 4års ålder. Så det finns garanterat 3,5 åringar som är redo för framåt vända stolar. Men jag kommer absolut kontakta läkare innan vi vänder dottern. Om det nu blir tal om att vändas innan hon är runt 4 år.

• Cecci78
    Liten Mjau skrev 2010-12-02 22:17:22 följande:
    Min bror kontaktade bvc-läkaren när hans son inte fick plats längre och kollade hans fysik vid 3;5 ålder och fick ''godkänt'' att vända honom. Han hade bra muskelatur i nacke och rygg. Det står att man ska ha sina barn bakåtvända till ca 4års ålder. Så det finns garanterat 3,5 åringar som är redo för framåt vända stolar. Men jag kommer absolut kontakta läkare innan vi vänder dottern. Om det nu blir tal om att vändas innan hon är runt 4 år.
    Jag hade inte litat ett dyft på den läkaren... 4 år är minirekommendationen, inte en ca-rekommendation, man säger nu bakåt till 5 år eller till 25 kg (om de nu inte är underviktiga o väger 25 kg när de är 13 eller så).
  • Liten Mjau

Cecci78-ok. Ska läsa på lite mer. Dessvärre luktar det lite bilstolsleverantör som helgarderar sig. Jag ska söka efter exakt forskning som gjorts att oberoende institut. Sen kanske jag ändrar mig.

• cicci85
    Liten Mjau skrev 2010-12-02 23:05:01 följande:
    Cecci78-ok. Ska läsa på lite mer. Dessvärre luktar det lite bilstolsleverantör som helgarderar sig. Jag ska söka efter exakt forskning som gjorts att oberoende institut. Sen kanske jag ändrar mig.
    Bilstolsleverantörerna gör ju stolar som är godkända från 9 kg framåtvända... VTI är väl oberoende? Lyssna på detta! http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2034&artikel=4155243
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...