Barn ska sitta bakåtvända. Självklart gör alla som man vill, men när konsekvensen kan bli att en nacke går av, och argumentet inför att ta den risken är att barnet kinkar, då får man räkna med att allmänheten reagerar tycker jag.
Samma sak som om man sätter barnet framåtvänt, där det finns krockkudden, samma sak om man väljer att barnet inte har bilkudde alls för att de är 130 cm lång och nästan nått 140 cm.
Man ska följa alla rekommendationer när konsekvensen kan bli döden.
Man ska veta om alla rekommendationer när konsekvensen kan bli psykiskt/ohälsa för barnen.
Man bör vara medveten om rekommendationer gällande barn som kommer ifrån WHO, BVC, Livsmedelsverket, men man behöver inte helamma i 6 månader.
"Brottet" måste stå i propotion till konsekvensen. Att sätta en 3-åring framåtvänd är INTE OK!
Jag har själv gjort det, men anledningen var inte att barnet kinkade utan att i den bilen jag en kort period hade, där gick det inte att få fast stolen bakåtvänd. Det var ingen bil att rekommendera till barnfamiljer, men nöden hade ingen lag då. Och jag åkte så lite som möjligt, men var tvungen att åka med den icke anpassade bilen för barn till förskolan varje dag, ca 20 min.
Och så fort jag fick möjlighet så satte jag tillbaka barnet som det skulle, jag hade den ekonomiska möjligheten att byta bil.
Man har inte alltid möjlighet att följa alla rekommendationer, och man kan missa en del, men att gå i försvarsställning för att man öppnar upp för risker, det förstår jag inte alls! Det är väl bara stå för Ditt val, för det är DITT val som förälder, hur Du väljer att göra med ert barn.
Likväl det var MITT val att faktiskt sätta vårt barn framåtvänd när hon var ca 3 år, jag såg inte möjligheten till ngn annan lösning, då vi hade barnomsorg i en annan kommun och kommunalt tog det mig ca 1.5 timme att åka, jag var ensamstående med 2 barn.
Men jag försvarar INTE mitt val, jag förklarar varför, men det är fortfarande INTE OK!