• wilhelm07

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!

• Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...
  • goatess82

Du ska vända på bilstolen när barnet behöver böja på benen för att få plats, du skulle skada ditt barn så mycket er om en olycka skulle ske annars, så du gör helt rätt i mina ögon iaf!!!

• Miss Lau
    goatess82 skrev 2010-12-02 14:03:13 följande:
    Du ska vända på bilstolen när barnet behöver böja på benen för att få plats, du skulle skada ditt barn så mycket er om en olycka skulle ske annars, så du gör helt rätt i mina ögon iaf!!!
    Sitter du själv med raka ben i bilen?
  • yes79
    Mylla skrev 2010-12-01 20:54:52 följande:
    Vilken stol är störst?
    Britax Two-way
  • 123ABC

Min son sitter också framåt och har gjort det... kan inte komma ihåg hur länge och han är 3½ idag

• goatess82
    Miss Lau skrev 2010-12-02 14:06:25 följande:
    Sitter du själv med raka ben i bilen?
    nej men jag har dom inte i revbenshöjd heller.
  • Miss Lau
    goatess82 skrev 2010-12-02 14:09:33 följande:
    nej men jag har dom inte i revbenshöjd heller.
    Det behöver ju inte barn ha heller. Antingen flyttar man om lite i bilen så att det blir plats för benen mellan stol och säte eller så kan barnet sitta skräddare. Och även om de sitter med benen i revbenshöjd (har aldrig sett det) så är det ingen fara.

Är man mån om barnens ben kanske man ska tänka även på nacken, den är betydligt känsligare. Ben har dessutom en förmåga att läka bättre än en bruten nacke.
  • MaddanPaddan

Min son är EXTREMT åksjuk och vart det sålänge jag kan minnas, enda bilresan utan olycka var nog den hem från bb. Buss och tåg klarade han ca en timme utan olycka pga att han åkte åt rätt håll. Därför valde jag att INTE åka bil!
    Idag är han stor nog att få åksjukepiller, (5 år) och stor nog att åka bil framlänges och vi har precis köpt en ny bilstol!

• Dr Mupp
    hotmamma skrev 2010-12-02 13:33:18 följande:
    Min dotter på snart 4 år åker framåt och gjort ett tag nu.... Hon stortrivs och njuter av att se allt bättre.. O med risk för påhopp nu så är det nästan bara i sverige som det är sånt hysteri om bak eller framåt vänd...
    undra hur mycket hon njuter om det smäller och hon hamnar i rulllstol med bruten nacke,
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • tinis77
    ?? :-O Så du menar att jag ska vända min tvååring? Bara för att han sitter med böjda ben och riskerar att bryta dem i en olycka? Det var nog det mest idiotiska jag läst på länge... På vilket sätt är det bättre att han sitter framåt och bryter nacken vid en olycka??? Hoppas verkligen ingen tror på ditt påstående...
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • LillTussa
    Hm, låt mig tänka? Brutet ben vs nacke som svingats så hårt framåt att man riskerar skada ryggmärgskanalen såpass att förlamning är det minsta problemet man ska oroa sig för..

Hmm.. Svårt beslut eller så inte!

Man vänder när nackmuskulaturen är såpass stark att den klarar av en sving i hög hastighet. Och det är den tidigast vid 4-5. Inte tidigare! 

Sämsta tipset jag sett på länge! Läs på och kom tillbaka sen och säg att du verkligen inte menar allvar! 
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...