• wilhelm07

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!

• Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...
  • E L I N

Och jo jag har instruktionsboken kvar men orkar inte leta då det inte är aktuellt så hoppa inte på mig nu för att jag undrar.. :)

• sara1981

Rekommendationen är bakvänt så länge barnet får plats.
    Största bakåtvända stolen räcker till barnet väger 25kg och är ca 120-125cm, beroende på om barnet har lång/kort överkropp. :)

• Stargirl

Jag lägger mig faktiskt i ganska ofta när det kommer till att folk slarvar med bilsäkerheten. Du är ju inte det värsta jag sett så jag ytrrar mig inte just i detta. Men ofta ser man 2 åringar som vänds framåt eller 4 åringar som åker framåt på endast bälteskudde eller INGENTING alls utom bilbältet. Då öppnar jag min stora käft och säger till....oavsett vem det är.

Min dotter blir 4 i februari och det finns ingen möjlighet i världen att jag skulle vända henne ännu. Jag har köpt en ny stol ganska nydligen som är större för att hon ska kunna åka bakåtvänd i ett bra tag till.

• Juppepuppe
    sara1981 skrev 2010-12-01 13:06:47 följande:
    Största bakåtvända stolen räcker till barnet väger 25kg och är ca 120-125cm, beroende på om barnet har lång/kort överkropp. :)
    Fast som kortast tills barnet är fyra år. Innan dess är nacken för svag oavsett hur mkt barnet väger.
  • mammaE2011
    ptq skrev 2010-11-30 23:26:31 följande:
    Har inte läst tråden. Visst alla gör som man vill och jag tänker inte lägga mig i någons val. Vill bara berätta om en vän till mig. Vi fick barn samtidigt en månad emellan. Gjorde mkt tillsammans ,när barnen var 3 ½ år skulle sonen på semester med mormor och morfar.  Vi pratade mkt om när man skulle vända barnen osv. Jag sa så länge han inte gnäller så får han åka baklänges lite skrattande. Hon sa att hennes son som var större och längre än min sa att hur ska han åka så långt i bilen med så krokiga ben? hon pratade med sin man och dom köpte en jättefin stol som dom vände framåt, barnet blev ju glad och tyckte det var kul osv. Efter ca två veckor ringer hon och skriker i telefon att pojken är död. Efter att en bil kommit över på fel sida vägen frontade dom och alla dog.
    Det värsta var att den enda skadan som fanns på pojken var att nacken gått av.
    Läkarna hade sagt tyvärr men hade barnet varit bakoch vänt hade han troligen klarat sig.Tror ni dom lever med några skuldkänslor idag.( okänslig läkare kanske)  tårarna rinner fortfarande när jag pratar om detta. Kan säga att jag köpte en 7sitsig  bil där mellan stolarna gick att vända bak och fram. där sitter han än 8 snart 9år. Dock på vanlig kudde men ändå åt fel håll. Han har aldrig klagat. Men händer det nära en så tänker man till.
    :( Så hemskt. Jag tänker att om barnet sitter obekvämt så får man skaffa ny bil eller stol. Och man kan inte skylla på att man inte har råd till det för har man barn får man se till att man har råd med deras säkerhet. Jag själv och min man har inte råd med bil så vi ska inte ha någon i heller. Vi bor ändå så nära till allting så vi är inte i behov av någon bil.
  • Shirin

Hittade boken "Tänk på mig" som landstinget dalarna delar ut på BB. Däri står det beskrivet hur man ska använda bilbarnstolar o.s.v.
    Hittade denna sida om vikt och ålder:

Sen står detta: "Låt barnen åka bakåtvända så länge som möjligt, det ger dem det bästa skyddet. Var dock noga med att barnet aldrig får växa ur stolen, varken på längden eller viktmässigt."
  • Kärlek x 3

mina 2 stora har åkt framåt sedan 3 år!
    De har varit långa och tillräckligt tunga för att klara bältesstol!!
    så du är inte ensam om detta!
    vad ska man göra annars...
    som du skriver...är det bättre att ha ont och kröka kroppen???
    bältesstolar är från 15 kg och varför inte lika säkra?
    våra barn är ju inga bebisar i kroppen längre!!

håll fast vid dit och skit i andra!!

~~Carpe Diem~~
  • Juppepuppe
    Kärlek x 3 skrev 2010-12-01 18:49:39 följande:
    mina 2 stora har åkt framåt sedan 3 år!
    De har varit långa och tillräckligt tunga för att klara bältesstol!!
    så du är inte ensam om detta!
    vad ska man göra annars...
    som du skriver...är det bättre att ha ont och kröka kroppen???
    bältesstolar är från 15 kg och varför inte lika säkra?
    våra barn är ju inga bebisar i kroppen längre!!

håll fast vid dit och skit i andra!!
    Om du läser lite vad som står i tråden får du reda på att barns nacke inte är tillräckligt starka för att klara av en krock framåtvänt förrän de är 4.
  • Mylla
    sara1981 skrev 2010-12-01 13:06:47 följande:
    Vilken stol är störst?
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...