ptq skrev 2010-11-30 23:26:31 följande:
Har inte läst tråden. Visst alla gör som man vill och jag tänker inte lägga mig i någons val. Vill bara berätta om en vän till mig. Vi fick barn samtidigt en månad emellan. Gjorde mkt tillsammans ,när barnen var 3 ½ år skulle sonen på semester med mormor och morfar. Vi pratade mkt om när man skulle vända barnen osv. Jag sa så länge han inte gnäller så får han åka baklänges

lite skrattande. Hon sa att hennes son som var större och längre än min sa att hur ska han åka så långt i bilen med så krokiga ben? hon pratade med sin man och dom köpte en jättefin stol som dom vände framåt, barnet blev ju glad och tyckte det var kul osv. Efter ca två veckor ringer hon och skriker i telefon att pojken är död. Efter att en bil kommit över på fel sida vägen frontade dom och alla dog.
Det värsta var att den enda skadan som fanns på pojken var att nacken gått av.
Läkarna hade sagt tyvärr men hade barnet varit bakoch vänt hade han troligen klarat sig.Tror ni dom lever med några skuldkänslor idag.( okänslig läkare kanske)

tårarna rinner fortfarande när jag pratar om detta. Kan säga att jag köpte en 7sitsig bil där mellan stolarna gick att vända bak och fram. där sitter han än 8 snart 9år. Dock på vanlig kudde men ändå åt fel håll. Han har aldrig klagat. Men händer det nära en så tänker man till.
:( Så hemskt. Jag tänker att om barnet sitter obekvämt så får man skaffa ny bil eller stol. Och man kan inte skylla på att man inte har råd till det för har man barn får man se till att man har råd med deras säkerhet. Jag själv och min man har inte råd med bil så vi ska inte ha någon i heller. Vi bor ändå så nära till allting så vi är inte i behov av någon bil.