Anonym (Less) skrev 2012-08-05 13:22:41 följande:
Hej!
Jag undrar om någon skulle vilja dela med sig av hur det gick för dem med utredning? Förstår att det säkert står en massa i tråden om det men jag har inte ro att läsa igenom den.
Så här ser det nu ut för mig jag har fått en tid till vårdcentralen och ska få träffa en läkare som jag ska försöka få att förstå att jag behöver en remiss för utredning. Vad brukar hända? Hur har ni blivit bemött vid första kontakt?
Jag har alltid hållt allt inom mig och ansträngt mig som fan för att verka normal. Har även blivit (o)uppfostrad till att det är sjukt, vekt och ytterst dåligt att må dåligt eller att prata om att gör det.
Jag är sjukt nervös och rädd. Rädd för att framstå som en förvirrad idiot men jag känner nu sedan jag satt mig in i detta sammanhang ADD eller eventuellt AS som att så mycket plötsligt faller på plats för mig. Varför jag är som jag är.
Vad händer sedan när man väl fått remissen? Brukar de på VC ha något emot att remittera en vidare? Långa väntetider? Vad är det för tester som görs osv?
Jag har inte kommit igång med min utredning ännu, men jag kan berätta vad som hänt hittils.
Jag skickade en egenremiss till Neuropsyk i min kommun - skrev ut på deras hemsida, fyllde i frågorna och skickade in. Så jag gick inte via vårdcentralen alls, vilket var skönt eftersom jag känner att de gånger jag försökt få hjälp där så har de velat förklara mina symptom som annat, ex depression. Så den vårdcentral jag gått till vet inget om detta, men det är ju inte säkert det är så på alla vårdcentraler.
Efter att jag skickat in egenremissen till NP-enheten så tog det 2,5 månad innan jag fick komma på bedömningssamtal, på vilket jag träffade en sjuksköterska och svarade på frågor. Det tog ca två timmar om jag inte minns fel. Med samtalet som underlag fick jag sedan besked om att jag skulle utredas och sättas upp i kön. Nu har jag väntat 1,5 år på utredning och har fått veta att det kommer bli av senare i höst. Så väntetiderna är långa i min kommun! Jag tror dock att väntetiderna beror lite på vilken typ av utredning som ska göras. I min kommun behöver man inte vänta lika länge på en ADHD-utredning som om man ska utredas för både ADHD och AS (vilket jag ska göra). På NP-enheten bemöter de väldigt bra - det är stor skillnad mot vårdcentralen eller allmänspkyk i min kommun, som bara vill förklara allt som depression, som nämnts.
Hoppas detta kunde ge något svar i allafall.