Tillalamm skrev 2012-10-03 18:40:10 följande:
Jag vet några som fått det men det är svårt. Först ska arbetsförmågan utredas och man ska gå igenom en massa annat för att helt utesluta att det finns några andra alternativ som skulle kunna göra att man inte behöver stadigvarande sjukpenning. Det ska också vara konstaterat att det aldrig kommer ske någon förbättring. Ju yngre man är desto svårare är det att få igenom. Men rent tekniskt går det, som jag förstått det, att arbeta en viss del och ha stadigvarande sjukersättning på resten.
Jag är inte jätteung men räknas väl inte som gammal eller äldre heller. Är 34 år och har i omgångar under några år nu varit sjukskriven i perioder på allt från heltid och gått upp i tid och sedan efter en period av välmående har jag återigen kraschat och "gått in i väggen" detta händer om o om igen. Jag klarar inte stressen av att ha ett barn med ADHD och trotssyndrom och jobba och sköta allting kring henne till följd av hennes diagnos och samtidigt allt omkring mig och min diagnos och ha familjeliv utan att det alltid är bråk och irritation och samtidigt klara av att fokusera och stänga av allt annat när jag är på jobbet. Det är för mkt för mig, jag tror aldrig jag klarar att jobba heltid igen nånsin. Tror inte mitt psyke klarar för mkt utan jag behöver ha ett lugnt tempo och först lära mig hur man får ett lugnt tempo också. Jag lysssnade inte när alla sa ska du inte ta det lugnt ändå och vänta med heltid men näää då jag klarar det här sa jag och trodde verkligen att nu kommer jag klara det. Men näää... det gick inte nu heller. Blir så oerhört besviken på mig själv och att jag inte har förmågan.
Har sprungit in i den där väggen så många gånger att jag fått men av det nu i stort sett... man klarar inte att göra det hur många gånger som helst.
När jag går hemma och har en bra dag så tänker jag att äh klart jag klarar detta men nää det gör jag ju inte iaf men jag fattar det aldrig typ.
Har alltid känt mig annorlunda men aldrig ändå vetat att jag var det riktigt så jag fattar inte riktigt att jag inte har samma förmåga som en person utan ADHD har, jag har ju bara haft min hjärna och inte haft någon annan att jämföra med och provat hur det känns med den hjärnan som är "normal" jämfört med min ADHD hjärna. Så jag har liksom bara tänkt att ok det är bara o kämpa för att ge upp och vara sjukskriven osv det är inte ok, man ska må bra och vara duktig liksom, känt att det liksom varit skämmigt att inte orka och inte klara allt.
Vore nog en bra lösning för mig att kunna jobba deltid på mitt jobb och kunna erhålla sjukpenning/sjukersättning för resterande tid upp till heltid för att det ska kunna funka i långa loppet på sikt.