L85 skrev 2012-12-09 10:19:47 följande:
Hej .Får jag hoppa in här? Jag har ADHD , har inga barn än men vi försöker.
Ni som har barn här inne, har ni stött på fördommar om att man inte ska skaffa barn när man har denna diagnos?
Hur funkar ni i vardagen, jobbar ni fulltid/Halvtid/Sjukskriven, är ni singel/pojkvän/flikcvän/sambo/gift hur funkar ni i en relattion ?
Jag har ADHD/AS och har en son som är 3 år. Har stött på en och annan fördom men inte just att man inte ska skaffa barn utan snarare huruvida man klarar föräldraskapet. De flesta kommentarer som jag fått har handlat om att andra tror att jag inte orkar och borde ha stöd i min föräldraroll (ex en stödfamilj) bara för att jag har de här problemen - generalisering alltså. Det finns de som inte klarar föräldrarollen så bra oavsett om de har diagnos eller inte har några problem, så man kan inte generalisera så. Det brukar jag påtala om jag får kommentarer.
Vardagen är till och från ganska svår, främst på grund av att jag är ljud- och stresskänslig samt har lite dålig ork - särskilt när det är mycket krav. Det är svårt, men det går. Jag har stor hjälp av förskolan (har fått beviljat utökad tid) och när min son är där får han socialt umgänge och stimulans medan jag får lite vila.
Jag är sjukskriven och arbetstränar 12 tim per vecka. Har inget arbete utan är arbetslös i grunden. Jag är gift och det funkar oftast hyfsat då min man också har ADHD. Vi kommer inte att skaffa fler barn för jag vill inte riskera att inte orka med det fullt ut. Hellre göra ett bra jobb med ett barn än ett dåligt jobb med flera.