• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • mammamia78

34 om två veckor, sökte själv efter att fått tips att läsa om ADHD hos vuxna. o väntar på utredning nu.
    Tog upp det med psykologen o de höll med. Hade tidigsre kontakt pga ångest o depression.

• Anonym (AHDH)
    Anonym skrev 2012-03-02 21:14:45 följande:
    Hur gamla är ni här?
    Vid vilken ålder har ni fått/misstänkt diagnos?
    Vem var det som sa att ni skulle utredas? Sökte ni själva? 
    33,5 år ;)

Var 30 när jag äntligen fick utredningen som min mamma bad om redan när jag var 12 år.
    Och jo, jag sökte själv.
  • Moonis

Följer denna tråden i smyg Dom (och jag) misstänker någon form av diagnos som ADD men har inte blivit utredd. Som mammamia78 har även jag varit inskriven längre tid på psykiatrin för ångest, depression och social fobi. Min sambo har ADHD diagnos och sonen ska utredas nu också. Misstankarna om att även jag har liknande är efter att ha utvärderat min arbetsförmåga i ett projekt kallat Finsam. Då blev mina problem tydligare och kunde även se att jag har liknande problem som min sambo men utan den överaktiva biten.
    Nu ska vi få hjälp i hemmet att organisera och få vardagen mer strukturerad. Just nu känns det som att vi är en kaos familj som glömmer tider, läxor för sonen eller annat som man behöver komma ihåg. Ekonomiska biten är vi ju inte heller så bra på Tungan ute

Är i alla fall 32 (fyller 33 detta året). En sak som jag alltid känt bland andra är att jag är onormal, har aldrig känt mig normal. Känner mig som ett UFO bland folk om ni förstår hur jag menar. Fler som känner igen det?

• Anonym (gk)

Häromdagen var jag iväg och började med testerna. Nu är det bara ett par gånger kvar innan utredningen är klar. Jag är väldigt nyfiken på vad utredningen kommer att visa. Är det någon som vet hur länge man får vänta efter man gjort alla tester och allt innan man får veta resultatet?

• Tillalamm
    Anonym (gk) skrev 2012-03-08 10:52:58 följande:
    Häromdagen var jag iväg och började med testerna. Nu är det bara ett par gånger kvar innan utredningen är klar. Jag är väldigt nyfiken på vad utredningen kommer att visa. Är det någon som vet hur länge man får vänta efter man gjort alla tester och allt innan man får veta resultatet?
    Det tog två veckor efter min mans utredning innan han fick resultatet.
  • Minifer

Happ!

Då var det klart. Det bidde liksom ingen utredning för mig. 3 timmar med överläkaren var allt. Det känns skönt att slippa alla tester och lång process, men det känns himla snopet! Jag ville ju göra begåvningstest och babbla med psykolog :P Men nu har jag fått min diagnos i alla fall, och medicinen funkar över all förväntan. Awesome!

• Anonym (Add-depp-morsan)
    Anonym (gk) skrev 2012-03-08 10:52:58 följande:
    det är nog stor skillnad beroende på vart man bor i landet, pratade om detta med min överläkare igår och han sa att alla add-utredningar ter sig olika och måste väl gälla detsamma med slutresultatetet.

Jag ska börja min utredning imorgon och när utredningen är klar, kommer psykologen att skicka ett resultatet till överläkaren, som sen sätter diagnosen. Läkaren kommer sen att ringa mig och tala om om jag har någon diagnos och sen får jag börja äta medicin direkt..

Anledningen till att man vanligtvis får vänta 2 veckor beror kanske på att det är ungefär 2 veckors väntetid till överläkaren som säkerligen har en massa patienter som redan är inbokade..
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen