• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • myrten

Ellan, skönt att höra att det känns lite bättre!

Hjälp med att formulera sig från andra parter kan nog vara bra - så länge man har full kontroll över slutresultatet alltså. Oftast vet man väl innerst inne vad man behöver, men det kan vara svårt att sätta ord på när man känner sig pressad. Det kan nog också hjälpa att ta reda på vilka rättigheter man har som anställd, innan man går med på en massa konstig övertid "för att inte svika lagandan" osv. Det gäller ju även folk utan ADD och barn. :) Arbetslivet är inte alltid så himla välanpassat efter hur folk faktiskt har det - och inte hjälpen heller, alla gånger. 

PTSD och ADD i kombination låter väldigt jobbigt, så jag hoppas verkligen ni får all hjälp som finns att få!  

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Jag hänger förresten inte på familjeliv så mycket (har inga barn), läser mest ADD-trådarna då och då (och sen glömmer jag att kolla dem.. typiskt nog). Lustigt att symtomtråden är så mycket mer aktiv än den här tråden. Jag är inte så jätteintresserad av att prata om mina symtom, eller läsa om nån annans, skulle nog mer vilja prata vardag om jag skulle bli mer aktiv här. Problem på jobbet, äcklig disk osv. Förmodligen borde jag ta itu med min äckliga disk istället för att skriva om den iofs.. 

• Ellan 73
    myrten skrev 2012-11-19 01:20:13 följande:
    Ellan, skönt att höra att det känns lite bättre!

Hjälp med att formulera sig från andra parter kan nog vara bra - så länge man har full kontroll över slutresultatet alltså. Oftast vet man väl innerst inne vad man behöver, men det kan vara svårt att sätta ord på när man känner sig pressad. Det kan nog också hjälpa att ta reda på vilka rättigheter man har som anställd, innan man går med på en massa konstig övertid "för att inte svika lagandan" osv. Det gäller ju även folk utan ADD och barn. :) Arbetslivet är inte alltid så himla välanpassat efter hur folk faktiskt har det - och inte hjälpen heller, alla gånger. 

PTSD och ADD i kombination låter väldigt jobbigt, så jag hoppas verkligen ni får all hjälp som finns att få!  

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Jag hänger förresten inte på familjeliv så mycket (har inga barn), läser mest ADD-trådarna då och då (och sen glömmer jag att kolla dem.. typiskt nog). Lustigt att symtomtråden är så mycket mer aktiv än den här tråden. Jag är inte så jätteintresserad av att prata om mina symtom, eller läsa om nån annans, skulle nog mer vilja prata vardag om jag skulle bli mer aktiv här. Problem på jobbet, äcklig disk osv. Förmodligen borde jag ta itu med min äckliga disk istället för att skriva om den iofs.. 
    Hahaha Äcklig disk..jodu..det vet jag precis vad det är! Har massor av sådan nu vi med..och då menar jag massor verkligen. Pratar också gärna vardag. Tycker det är jätteintressant att höra hur andra har det och hur man har löst saker eller inte löst saker. För mig så har vi ju ADD:n tillsammans. Den delar vi på. Likaså som med mina problem. Vi är två, men delar varandras problem. Även om det är jag som skriver här så delar jag med mig av det till min sambo. Så jag är väl bådas språkrör kan man väl säga. Han har själv svårt att hålla i de sociala kontakterna, vilket är ju jättetråkigt. Även om han är jättesocial när vi väl träffar folk. Det är att hålla kontakterna som är svårt.

Tycker den där grupplänken jag tipsade om skulle kunna bli något. Då kan vi välja olika ämnen och diskutera.
  • mammamia78

Funderar om jag kan ha PTSD också... Ska ta upp den diskussionen med min psykolog faktiskt. Tänkte att d inte var möjligt efter 6,5 år att fortfarande ha PTSD men måste ta upp det med min psykolog.
    Har ADHD diagnos och nån jävla depression rent ut sagt som jag inte gillar men som vill stanna hos mig o göra livet surt.

• Anonym (Jenna)

På måndag får jag veta efter många om och men ifall jag har en ADD eller inte. Har blivit utredd i 3 veckor ungefär och ska in klockan 10 imorgon för ett sista kompletteringssamtal eller någonting... Dvs om 5 timmar ungefär. Jag var jättetrött igårkväll och ville bara sova. Men jag kom på att jag hade köpt en ny bok. Råkade läsa i några timmar. Kom på att jag var hungrig. Nu är klockan snart 5 och jag vågar inte sova med risk för att jag inte kommer vakna. Är bara orolig för vad psykologen vill göra för tester imorgon (idag). Han sa att han var osäker på några saker och behövde komplettering och skulle ha en kollega där också.

Jag vill bara lägga mig och sova till klockan 14! 

• Ellan 73
    Anonym (Jenna) skrev 2012-11-30 04:46:46 följande:
    På måndag får jag veta efter många om och men ifall jag har en ADD eller inte. Har blivit utredd i 3 veckor ungefär och ska in klockan 10 imorgon för ett sista kompletteringssamtal eller någonting... Dvs om 5 timmar ungefär. Jag var jättetrött igårkväll och ville bara sova. Men jag kom på att jag hade köpt en ny bok. Råkade läsa i några timmar. Kom på att jag var hungrig. Nu är klockan snart 5 och jag vågar inte sova med risk för att jag inte kommer vakna. Är bara orolig för vad psykologen vill göra för tester imorgon (idag). Han sa att han var osäker på några saker och behövde komplettering och skulle ha en kollega där också.

Jag vill bara lägga mig och sova till klockan 14! 
    Hur gick det?
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen