• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 10:27:39 följande:

Tjenare! Har börjat jobba så har inte haft så mycket tid över att skriva. Men det är skönt med lite rutiner. Och kul med nytt jobb också.Risken e väl dock att man tröttnar efter några månader... men är roligt nu iallafall!!

TjockKatt - det har jag inte ens tänkt på att man inte skulle få köra? Menar du att om man har ADD så skulle man inte få köra utan sin medicin? Det är inte ens någon som har sagt nåt om det under utredningen eller så... det borde de ju ha tagit upp tycker man? Har du hört det någonstans?

Ok, detta är eg till TjockKatt: Jag har hört om detta intyg men vet inte om det stämmer. Borde inte vara svårt att ta reda på. Vem är det som utfärdar körkort eg? Trafikverket? Eller är det landstinget?
  • Aina83
    Anonym (jag) skrev 2010-12-16 15:48:57 följande:
    mm ioför sig behöver nog smälta allt bara, skulle vra skönt ifall man fick ordning på kaoset runt omkring men det är nog för att man är rädd för alla testerna.
    jag har gjort dom, klart de var jobbigt men kände sig ju dim i huvudet;) Ibland var dom jätte lätta.. handlar inte så mycket om själva resultaten, utan om hur de beter dig när du gör dom, självklart spelar resultaten någon roll men ja..

antar att du fått reda på detta nyss?
    Jag tyckte det var jätte skönt att gå på samtalen/testerna, allt handlade bara om MIG=) 
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2010-12-17 12:18:49 följande:
    Ok, detta är eg till TjockKatt: Jag har hört om detta intyg men vet inte om det stämmer. Borde inte vara svårt att ta reda på. Vem är det som utfärdar körkort eg? Trafikverket? Eller är det landstinget?
    Hehe... ja det var hundra år sen... men är kanske transportstyrelsen? Men i vilket fall som helst så borde man inte sagt det vid utredningen? För man är väl inte "skyldig" att uppge att man har diagnos när man tar körkort liksom? Detta var lite intressant. Hoppas någon annan har koll på detta.

Svarade ändå trots att det var till TjockKatt :-P
  • TjockKatt
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 10:27:39 följande:

Tjenare! Har börjat jobba så har inte haft så mycket tid över att skriva. Men det är skönt med lite rutiner. Och kul med nytt jobb också.Risken e väl dock att man tröttnar efter några månader... men är roligt nu iallafall!!

TjockKatt - det har jag inte ens tänkt på att man inte skulle få köra? Menar du att om man har ADD så skulle man inte få köra utan sin medicin? Det är inte ens någon som har sagt nåt om det under utredningen eller så... det borde de ju ha tagit upp tycker man? Har du hört det någonstans?

Skönt med nytt jobb! Och skoj att du trivs!

Jag har hört om personer med ADD/ADHD och Aspergers som behövt läkarintyg för att få ta körkort, men mer än så vet jag inte...
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 13:38:50 följande:
    Hehe... ja det var hundra år sen... men är kanske transportstyrelsen? Men i vilket fall som helst så borde man inte sagt det vid utredningen? För man är väl inte "skyldig" att uppge att man har diagnos när man tar körkort liksom? Detta var lite intressant. Hoppas någon annan har koll på detta.

Det är man väl?. Att inte kunna koncentrera sig bra är ju faktiskt en rätt stor nackdel om man ska köra bil, kan jag tänka mig. Har man dessutom svårt att hålla reda på alla pedaler och växlar för att man är tankspridd och ofokuserad så kan det ju bli farligt.  Du menar alltså att man inte behöver uppge att man lider av tex epilepsi? Nja. Jag tror man måste det. Men jag har aldrig varit i närheten av bilskola eller liknande, så jag kan givetvis ha fel...
  • strulmaja

VAd fan fick jag landstinget ifrån? Menade ju länsstyrelsen.Men jo transportstyrelsen låter bekant. Vägverket, trafikverket, transportsyrelsen, trafiksyrelsen är fan same shit för mig. Kan inte hålla reda på alla. Orka inte googla på det heller men jag hoppas TJOCKKATT (som svaret eg är till) haha att du får svar.  
  • strulmaja

Hur ofta händer det er att ni tänker på att göra en sak, ja ni kanske t.o.m bestämmer er för att japp, det ska jag göra men ett par minuter senare har ni glömt varför ni behövde göra den där saken och skiter i det för att senare komma på varför det var så viktigt att göra det men inser att det då är försent/ har skitit sig? Detta händer mig nästan dagligen. Blir så trött!

• Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2010-12-17 14:06:53 följande:
    Hur ofta händer det er att ni tänker på att göra en sak, ja ni kanske t.o.m bestämmer er för att japp, det ska jag göra men ett par minuter senare har ni glömt varför ni behövde göra den där saken och skiter i det för att senare komma på varför det var så viktigt att göra det men inser att det då är försent/ har skitit sig? Detta händer mig nästan dagligen. Blir så trött!
    Ja, det händer mig ibland! Fast oftast glömmer jag att jag ska göra den där saken.. och inte bara varför.. suck
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-17 14:15:32 följande:
    Ja, det händer mig ibland! Fast oftast glömmer jag att jag ska göra den där saken.. och inte bara varför.. suck
    Ja ATT jag ska göra saken händer mig flera ggr om dan. Och VARFÖR kanske varannan dag. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att jag var på väg att bli dement Obestämd Känns som om jag är en god kandidat för att råka ut för det men förhoppningvis inte än på länge.
  • Anonym (virrpanna)
    TjockKatt skrev 2010-12-17 13:54:25 följande:
    Skönt med nytt jobb! Och skoj att du trivs!

Jag har hört om personer med ADD/ADHD och Aspergers som behövt läkarintyg för att få ta körkort, men mer än så vet jag inte...

Det är man väl?. Att inte kunna koncentrera sig bra är ju faktiskt en rätt stor nackdel om man ska köra bil, kan jag tänka mig. Har man dessutom svårt att hålla reda på alla pedaler och växlar för att man är tankspridd och ofokuserad så kan det ju bli farligt.  Du menar alltså att man inte behöver uppge att man lider av tex epilepsi? Nja. Jag tror man måste det. Men jag har aldrig varit i närheten av bilskola eller liknande, så jag kan givetvis ha fel...
    Ja men tex vid epilepsi borde de ju säga det när man får reda på att man har det? Att man måste uppge det om man skulle vilja ta körkort? På sjukhuset alltså, tex att läkaren säger det. Men jag vet inte? Isåfall borde ju psykologen som utreder en tala om det menar jag? Alltså psykologen som har utrett en och kommer fram till en diagnos... hade inte alls hört talas om detta förrän nu när jag läser här... det kanske beror på graden? Det verkar ju finnas många grader... tex jag har väldigt lätt för att köra bil, det är ungefär som att gå för mig, funkar automatiskt. Har nog rätt bra koll också vad som händer. Men annars kanske automat är något? Alltså att man tar körkort för enbart automatbil? Om det finns nu för tiden...

Har du inte tagit körkort för att du har just diagnosen eller är det annan orsak? Om man får fråga förstås .  

Hur fungerar ni andra i trafiken? Har liksom inte tänkt på det förut bara... men kanske är för jag är van då jag tävlingskört biltävlingar och sånt redan som tonåring... säkert ett sug efter adrenalinkick hehe... ursäkta mitt flum idag... är lite trött...
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2010-12-17 14:06:53 följande:
    Check! Men det lustiga är att allting ordnar sig i slutändan på något mirakulöst sätt. Märkligt tycker jag... inte alltid men oftast...
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen