TjockKatt skrev 2010-12-17 13:54:25 följande:
Skönt med nytt jobb!

Och skoj att du trivs!
Jag har hört om personer med ADD/ADHD och Aspergers som behövt läkarintyg för att få ta körkort, men mer än så vet jag inte...
Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 13:38:50 följande:
Hehe... ja det var hundra år sen... men är kanske transportstyrelsen? Men i vilket fall som helst så borde man inte sagt det vid utredningen? För man är väl inte "skyldig" att uppge att man har diagnos när man tar körkort liksom? Detta var lite intressant. Hoppas någon annan har koll på detta.
Svarade ändå trots att det var till TjockKatt :-P
Det är man väl?. Att inte kunna koncentrera sig bra är ju faktiskt en rätt stor nackdel om man ska köra bil, kan jag tänka mig. Har man dessutom svårt att hålla reda på alla pedaler och växlar för att man är tankspridd och ofokuserad så kan det ju bli farligt. Du menar alltså att man inte behöver uppge att man lider av tex epilepsi? Nja. Jag tror man måste det. Men jag har aldrig varit i närheten av bilskola eller liknande, så jag kan givetvis ha fel...
Ja men tex vid epilepsi borde de ju säga det när man får reda på att man har det? Att man måste uppge det om man skulle vilja ta körkort? På sjukhuset alltså, tex att läkaren säger det. Men jag vet inte? Isåfall borde ju psykologen som utreder en tala om det menar jag? Alltså psykologen som har utrett en och kommer fram till en diagnos... hade inte alls hört talas om detta förrän nu när jag läser här... det kanske beror på graden? Det verkar ju finnas många grader... tex jag har väldigt lätt för att köra bil, det är ungefär som att gå för mig, funkar automatiskt. Har nog rätt bra koll också vad som händer. Men annars kanske automat är något? Alltså att man tar körkort för enbart automatbil? Om det finns nu för tiden...
Har du inte tagit körkort för att du har just diagnosen eller är det annan orsak? Om man får fråga förstås

.
Hur fungerar ni andra i trafiken? Har liksom inte tänkt på det förut bara... men kanske är för jag är van då jag tävlingskört biltävlingar och sånt redan som tonåring... säkert ett sug efter adrenalinkick hehe... ursäkta mitt flum idag... är lite trött...