• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • strulmaja
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2010-12-11 23:05:52 följande:

Jag har ju som sagt ingen diagnos. Men är rädd för att förlora allt vackert jag har åstakommit med familj man och hem om jag inte gör något åt mitt problem. Vart vänder jag mig för en ev. utredning?
    Jag vände mig till vårdcentralen, fick komma på samtal och ta lite prover där sedan blev jag remitterad till öppenpsyk och nu väntar jag på att få komma dit på bedömingssamtal.  
  • TjockKatt
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2010-12-11 22:53:28 följande:
    Tack!

En av anledningarna tror jag beror på att dom ogärna "sätter" en diagnos. Eller så uppfyller hon inte alla kriterier. Tror snarare på det första, har nämligen träffat fler med den erfarenheten.

Hon äter Strattera och svarar riktigt bra på den, äntligen.

Hon är hyper enligt testen men mer med tal än att hon är i rörelse.
    Din dotter har ingen diagnos, men äter strattera? Eller är dom osäkra på om det är ADD eller ADHD? Jag förstod inte riktigt, kan du förtydliga?
  • baxtalo

är det fler än jag som har problem med humörsvängningar, impulskontroll så att ni kan hamna i bråk med okända etc??? Har även problem med att klara nära relationer, tröttnar och blir intresserad av andra =( trots att jag verkligen vill vara med min partner...så ställer jag till med massa oreda i relationen.

• Anonym (hmm)
    baxtalo skrev 2010-12-12 17:14:04 följande:
    är det fler än jag som har problem med humörsvängningar, impulskontroll så att ni kan hamna i bråk med okända etc??? Har även problem med att klara nära relationer, tröttnar och blir intresserad av andra =( trots att jag verkligen vill vara med min partner...så ställer jag till med massa oreda i relationen.
    Samma här, är helt hopplös när det gäller relationer, lär nog vara singel resten av livet
  • TjockKatt
    Jag har väldiga humörsvängningar. Allt som känns "obehagligt" stör mig. Om min kille har suttit i "min" soffa (han sitter annars i divanen) och knölat till soffkuddarna kan jag få ett utbrott. Om han står ivägen när jag har bråttom likaså. Jag kan bli riktigt arg för småsaker. Tack och lov har han en ängels tålamod, och när jag inte är arg brukar jag ofta prata med honom om att det inte är honom jag är arg på egentligen utan att jag är väldigt känslig för att någonting ska störa min ordning och att jag tar ut det på honom vilket är fel för han är världens bästa. Sen brukar jag kompensera på olika sätt, fixa saker och så när han inte orkar, skriva söta lappar osv.
    När jag var yngre så var jag mer impulsiv med relationer. Det tror jag är en mognadsfråga. Nu för tiden är jag inte ett dugg intresserad av att ens titta på andra. Jag trivs så bra, trots att han knölar till mina kuddar.
  • Aina83
    problem med humörsvängningar, ibland, men aldrig med okända, min man däremot, samma som min impuls den kan jag inte kontrollera ännu,
    Min impuls är som starkast när vi är barnlediga, jag är ledig från jobbet och mannen jobbar DÅ är det riktigt jobbigt, det är som att den andra jag kommer fram (borderline) och bara vill ta sitt pick och pack och dra, oftast handlar mina impulser om att gå ut och festa... jag och mannen blir grymt osams, sårar varandra som fan, sen går de över, jag sticker inte längre som jag gjorde i början av förhållandet.
    Men HATAR när impulsen blir så jävla stark, det är som att känslorna stängts av, impulsen är helt enkelt för stark.- någon som känner igen sig??? 
  • Little Ms Chatterbox
    TjockKatt skrev 2010-12-11 13:25:20 följande:
    Jag måste också bokföra mitt liv i almenacka, annars är det kört. Allt står uppskrivet. Nu har jag jätteångest eftersom året snart är slut och jag måste byta ut min vän. Hoppas att jag hittar en som känns rätt.
    Det där med läsa hela listan var smart. Ska nog börja ha det som rubrik i min. Jag brukar tänka att "äh, jag minns ju att jag hade det där mötet kl 1, jag orkar inte kolla kalendern" och sen missar jag en massa saker.

Det där med pennor kan jag förstå. Det blir ju jättefel om man skriver med en annan färg än i resten av boken. Det måste ju se bra ut, annars kan man inte läsa det som står utan fokuserar bara på hur fel det ser ut. Jag köper bara samma sorts pennor hela tiden för att slippa obehaget.
    Hej! Ramlade in i den här tråden av en tillfällighet! Det finns en bläckpenna som går att sudda! Kolla i bok och pappershandeln efter "Korsordspenna".
    Det finns en bra almanacka för barn som heter Idag-boken, Finns i stora och litet utförande, A4 och eeh... heter det A5? Almenackan har en färg för varje dag och man kan köpa till det man tycker verka viktiga och vettiga tillbehör. Nästan som en Filofax.
    www.hattenforlag.se/index.asp&prodcat=9&label=Idagboken
  • Anonym (hmm)
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-12-15 09:32:49 följande:
    Hej! Ramlade in i den här tråden av en tillfällighet! Det finns en bläckpenna som går att sudda! Kolla i bok och pappershandeln efter "Korsordspenna".
    Det finns en bra almanacka för barn som heter Idag-boken, Finns i stora och litet utförande, A4 och eeh... heter det A5? Almenackan har en färg för varje dag och man kan köpa till det man tycker verka viktiga och vettiga tillbehör. Nästan som en Filofax.
    www.hattenforlag.se/index.asp?mainId=104&prod...
    Jösses vilka priser! Förvånad
  • Anonym (jag)

hej är ny här var till psykolog 2ggr först, sen blev jag skickad till en annan psykolog  där blev det 2 bedömninssamtal  .
    sen fich jag komma till en psykiatriker som efter första mötet sa att h#n till 100 procent tror att jag har adhd, fick komma till psykiatrikern 1 gång till där jag fick fylla i 2 formulär.

där är jag nu vad händer sedan? h#n sa att jag hade en sån klinisk adhd att jag skulle slippa arbetsterapeft och nått annat som jag ej kommer ihåg, kan det gå till så?
     jag blev uppsatt på medecinlista på en gång och ska få concerta utskrivet allt inom 2 månader,

• Anonym (Under utredning.)

Var hos läkaren o sjuksköterskan idag.
    De tycker att mkt stämmer överens med ADHD/ADD med mig. Och eftersom jhag fortfarande ammar så ska jag forstätta äta Cipralex men ska öka dosen till 2 tabletter nu.

Tyckte att de 2 första veckorna med den medicinen hjälpte, men sen har de dalat neråt igen.. o de tydde på att de mkt väl kunde vara ADHD sa han då de var vanligt.

Så nu ska jag öka iaf, eftersom jag tydligen hade en depression oxå. Men sen ska vi träffas i Februari igen o starta utredningen på riktigt,  ska ha försökt att sluta amma tills dess.. o har jag det så ska jag få prova Concerta. Såå de känns så sjukt underbart de här, de e såå grymma dem 2 som hjälper mig.

De sa att de jobbar itne med att man bara fyller i papper, o sen avgör om man har ADHD eller inte, så svart eller vitt jobbade inte dem, utan vi diskuterar fram o tillbaka hela tiden.. så de lyssnar verkligen,. 

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen