• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (ny med adhd)

Har skummat igenom lite i tråden och måste säga att detta med brutal ärlighet mot andra inte stämmer in på mig alls.
    Tvärtom så är jag väldigt ödmjuk.

Däremot så är jag brutalt ärlig om mig själv och lämnar ut information om mig själv til både höger och vänster -inte roligt. Har ingen impulskontroll alls när det kommer till sånt. Det ger mig jättelåg självkänsla.

• Anonym (ny med adhd)
    Harlow skrev 2010-12-08 00:15:07 följande:
    Haha, jag får nästan ångest om det händer.
    Jag är känd som "fotomarodören" för jag har alltid med kameran och förevigar allt. Jag får panik om jag missar att dokumentera någon viktig händelse, och detta är som sagt vida känt.
    Om jag ska med lämnar alla andra kameran hemma eftersom "Jossan kommer ändå fota"..
    Min egen förklaring på detta är att jag har så kolossalt dåligt minne att jag behöver fotona som stöd för att minnas alls.
    En sådan period har jag också haft! Jag fotade barnen hela tiden, både i vardagliga situationer och på fester. Mina släktingar blev faktiskt irriterade när jag sprang omkring som värsta papparazzin på kalasen :D
    Dessutom la jag upp bilder på familjeliv och facebook hela tiden, blev nästan som ett tvång!
    Nu fotar jag mer normalt, nästan så jag fotar för lite just nu istället.

Mina intressen kommer i perioder och då är jag väldigt intensiv.
    Allt från att läsa böcker, spela spel på facebook, photoshoppa,tradera (köpte något nästan varje dag och sålde massor!)mm.
    Så fort barnen har somnat så är jag helt fokuserad på mitt intresse, blir frustrerad då min man vill ha min uppmärksamhet då.
  • Anonym (ny med adhd)
    strulmaja skrev 2010-12-08 11:29:17 följande:
    Jag skrev nyss i den "gamla" tråden om de storartade idéerna som jag kan få men som det sedan inte blir något av. Undrar om jag uppfattas som en hurtig människa? För det är jag inte.

Däremot blir jag orolig och ångestfylld av just hurtiga människor, sånna som vill eller måste vara i ständig rörelse och dra med sig andra ut på "äventyr". Jag har en bekant som är precis sådan och jag har blivit rädd för att nämna saker för henne, alltså säga något i stil med: "Jag skulle verkligen behöva träna" för då säger hon att jag ska följa med henne att träna, vill bestämma tid för det osv. Men bara för att jag säger så där betyder det inte att det är något jag kommer att göra. Mina vänner och min make VET ju det, men bekanta som inte känner mig sådär jättebra köper ju allt jag säger och tolkar det som att jag vill. Men det jag vill idag vill jag kanske inte imorgon. Jag är ju (tyvärr) extremt humörstyrd, vad jag gör eller inte hänger mycket på dagsformen. Spelar ingen roll vad jag sagt eller lovat dagen innan. Känner jag inte för det dagen efter kan jag inte förmå mig göra det. Känns lite jobbigt eftersom den här personen är någon jag tycker om, vill inte "skrämma bort" henne Obestämd
    Jag är också väldigt humörstyrd. Jobbigt när man stämmer träff med en vän och sedan inte orkar när det väl är dags, jag brukar träffas ändå för att jag lovat, men egentligen vill jag bara vara ensam. Jobbigt.

Jag är väldigt intensiv i mina vänskapsrelationer, umgås nästan bara med en vän i taget och det väldigt intensivt i perioder! Då känner jag mig tvingad att umgås även när jag inte orkar, är annars rädd för att mista vännen.
    Blir som en separationsångest om vi inte ses på några dagar, men egentligen behöver jag vara ensam ganska mycket. Det blev svamligt nu men hoppas någon förstår vad jag menar
    Jag tycker om att umgås med vänner men blir snabbt väldigt trött i huvudet, kan också bero på att jag pratar HELA TIDEN! :D
    Lagom om jag skulle umgås med vänner några få timmar typ 1-2 gånger i veckan.
  • Samarkand

Hej allihop!
    Här vill jag def vara med. Har inte fått diagnos än men har i 10 års tid misstänkt att jag har ADHD, jobbade då själv med barn med ADHD och kände igen mig så jäkla väl i deras beteende. :)
    Nåja jag var den fegaste och pga att jag har "lite" problem med det här med tålamod så valde jag att inte gå till läkaren för att komma på utredning, utan jag valde att försöka jobba med mig själv. BAD IDEA!! kan jag säga så här i efterhand.

Låt mig berätta lite om det jag går igenom:

För 6 år sedan träffade jag killen i mitt liv, min själsfrände och stora kärlek som efter ett tag tyckte att jag tappade tråden lite mkt i samtalen, plötsligt blev distraherad av ngt ljud eller ngt jag såg och började prata om det ist.. Ja ni förstår säkert.. Så jag fick säga som det var att jag trodde mig ADHD, men att jag inte hade fått diagnos.
    Vi flyttade ihop.. yeeeaha efter 10 mån för vi klarade inte att leva utan varandra. :) Mitt liv började falla på plats, nu hörde jag ihop med någon, någon stod ut med mina konstiga sidor och glädjen var stor.  Tills han efter några månader oftare och oftare började påpeka att det såg stökigt ut hemma och han tyckte att jag verkade vilja undvika städning, ringa det där viktiga samtalet. Han störde sig helt klart på mitt beteende. En del av de grejerna som han påpekade kände jag inte igen för när jag var singel beteede jag mig inte så för att ja, jag var ensam o tvungen att få saker att gå ihop.
    Jag kände mig mer och mer oälskad av honom o tyckte han strävade efter perfektion.  Tyvärr slutade inte våra problem här. Plötsligt började det dyka upp beteenden hos honom som jag inte kände igen. Han glömde mig kvar i affärer, när vi skulle mötas på stan kom han oftast för sent, han såg mig inte fast jag stod 1 m ifrån honom, han var väldigt rigid i sin uppfattning om saker och ting och ville inte diskutera hur vi skulle göra med olika saker utan han fattade bara beslutet -om var vi skulle bo, om och när vi skulle ha barn etc.  Jag började fundera på vad som var fel och varför han beteede sig som han gjorde mot mig. En dag kom hans syster hem till oss o sa att on skulle till läkaren för utredning av ev ADHD. Då tittade jag på min sambo o tanken slog mig, shit han har ADD.  På nåt sätt hade jag inte sett det eftersom mkt fokus låg på mig. Min mamma var samtidigt sjuk i cancer och jag försökte hantera det vilket var urjobbigt, för som bekant har man ADHD klarar man kanske inte av att hantera kriser och vardagslivet så särskilt bra. Jag pratade med honom om att jag trodde att han hade ADD. Han slog ifrån sig det fast han alltid har sagt att han kännt sig annorlunda, har svårt med koncentration etc.
    Plötsligt började min sambo prata om att han var deprimerad och att en del av mitt beteende var jobbigt etc. Han har alltid jobbat extremt mkt och får lätt en onormalt stor övertidsbank på jobbet, så ja, jag sitter oftast ensam hemma på helger och kvällar och väntar och väntar. Detta har tärt på mig genom åren , men när han sa att han kände sig väldigt nedstämd så gick tankarna till hans förbannade jobb.  JAg försökte föreslå läkarbesök, parterapi, medicinering etc. Han vägrade. Till slut fick jag iväg honom till psykolog och dennes första diagnos var utmattningsdepression.  Kort där efter ville han att vi skulle flytta isär. Min värld rasade för han sa att han älskade mig men att han behövde tänka och ja vissa saker hade inte varit så bra för oss; min mamma dog i cancer, vi fick veta att vi inte kunde få barn utan IVF, sen graviditet och missfall. Så han sa att mkt av det här hade påverkat honom plus mitt beteende.
    Nu har vi flyttat isär, han gjorde slut i somras bara så där, jag mår asdåligt över det och försöker klara vardagen med ADHD. Har redan brännt en plastbytta i ugnen (ja jag vet att den inte kan sättas in där nu ), glömmer köpa ingredienser till middagen så jag kan inte laga maten etc. Jag är så less på mina brister och drag så att jag kräks just nu.
    Och jag håller på att dö mentalt av att vara ifrån min stora kärlek som jag i 90% av fallen alltid gjort allt för.
    Jag skäms över mina drag som har påverkat vårt förhållande, är arg över att han inte vill se sin del med ADD och söka hjälp för det. Men jag försöker koncentrera mig på att få hjälp för min ADHD.
    Nu är min situation extremt komplex men är det ngn här som blivit bortstött av partner för sitt beteende? Och hur kommer man genom det utan att flippa ut totalt.? Hur får man vardagen att fungera när man är i kris? Alla tips vore till stor hjälp :)

Finns det några bra böcker om ADHD som ni kan rekommendera?

Kram till alla här

• Anonym (Yrja)

Samarkand: Välkommen hit!

Jag har två böcker hemma som verkar väldigt bra men jag har inte lyckats läsa igenom dem ännu:

ADHD/ADD som vuxen av Lara Honos-webb 

Vuxna med Damp/ADHD av Vanna Beckman

• Samarkand

Tack så mkt! Känns som om jag nog behöver den här platsen. Vad bra med boktipsen, då ska jag kolla efter dem på nätet.

• PINK666

idag var jag hos doktorn, ska få börja med en medicin som heter Strattera! får inte äta concerta och liknande pga depressioner. Han sjukskrev mig även längre, hoppas verkligen den här medicinen gör så att jag orkar mer i min vardag och kan återuppta mina studier.

• Anonym (ny med adhd)

Angående glömska och mediciner.
    Jag glömmer ibland att ta min sertralin-tablett. En vän till mig påstår att man då inte "behöver" medicinen.
    Det tankesättet delar inte jag.
    Jag behöver verkligen min medicin men då det blir stressigt på morgonen ibland så glömmer jag helt enkelt att ta den.
    Likadant med p-piller, kan ej äta det pga av att jag ibland glömmer, vill inte riskera en graviditet på grund av min glömska. Och jag behöver verkligen preventivmedel.

Det är skillnad med tex sömntabletter, de är direktverkande så det går inte att glömma dem.
    Samma med värktabletter, tabletter mot halsbränna (när jag var gravid) osv.

Å, andra sidan så glömmer jag äta ibland också, men det vet ju alla att det är ett behov.

Glömmer ni också att ta viktiga mediciner ibland? 
    Ni som äter concerta och dylikt -märker man snabbt om man glömt den?

• Anonym (ny med adhd)
    Samarkand skrev 2011-01-04 18:35:04 följande:
    Tack så mkt! Känns som om jag nog behöver den här platsen. Vad bra med boktipsen, då ska jag kolla efter dem på nätet.
    Oj, vilken tragisk historia. Massa kramar till dig.

Är det inte typiskt män att skjuta ifrån sig sjukdoms-problem, att de inte vill inse att de kan ha psykiska problem?
    Med rätt hjälp hade ni ju kunnat hålla ihop.
  • Anonym (ny med adhd)
    PINK666 skrev 2011-01-04 19:00:30 följande:
    idag var jag hos doktorn, ska få börja med en medicin som heter Strattera! får inte äta concerta och liknande pga depressioner. Han sjukskrev mig även längre, hoppas verkligen den här medicinen gör så att jag orkar mer i min vardag och kan återuppta mina studier.
    Vad bra att du får hjälp nu, håller tummarna för att den fungerar bra för dig.

Jag har också återkommande depressioner, men ska snart börja med concerta, varför sa läkaren att deprimerade personer inte får äta den medicinen?
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen