• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • strulmaja

En sak som jag funderar på mycket nu och som jag känner lite är huvudfrågan som allt annat ang adhd/add kretsar kring är, om man kan vara otroligt oorganiserad som person, leva ett väldigt oorganiserat liv och "bara" därför ger det symtom som påminner eller liknar adhd? eller om det är för att jag de facto har adhd som gör att jag är såhär oorganiserad? Lite som hönan och ägget, vad kom först? Är ni med mig?

• Anonym (jag)
    Aina83 skrev 2010-12-17 13:09:11 följande:
    jag har gjort dom, klart de var jobbigt men kände sig ju dim i huvudet;) Ibland var dom jätte lätta.. handlar inte så mycket om själva resultaten, utan om hur de beter dig när du gör dom, självklart spelar resultaten någon roll men ja..

antar att du fått reda på detta nyss?
    Jag tyckte det var jätte skönt att gå på samtalen/testerna, allt handlade bara om MIG=) 
    ja jag har nyss fått veta eller läkaren sa att h#n ville kolla utredning för adhd så ja jag blev förvånad, och nu  har tänkt lite att det ju inte är helt omöjligt .
     konstigt nog inte tänkt tanken utan bara att ja det är väl så här det ska vara, jag tycker det är jobbigt att vara helt i fokus

jag sökte ju för andra saker men men som läkaren sa så spelar det inte roll om man tar och jobbar med en liten bit utan att medicinering mot adhd nog skulle hjälpa mot dom andra svårigheterna
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 14:56:09 följande:
    Ja men tex vid epilepsi borde de ju säga det när man får reda på att man har det? Att man måste uppge det om man skulle vilja ta körkort? På sjukhuset alltså, tex att läkaren säger det. Men jag vet inte? Isåfall borde ju psykologen som utreder en tala om det menar jag? Alltså psykologen som har utrett en och kommer fram till en diagnos... hade inte alls hört talas om detta förrän nu när jag läser här... det kanske beror på graden? Det verkar ju finnas många grader... tex jag har väldigt lätt för att köra bil, det är ungefär som att gå för mig, funkar automatiskt. Har nog rätt bra koll också vad som händer. Men annars kanske automat är något? Alltså att man tar körkort för enbart automatbil? Om det finns nu för tiden...

Har du inte tagit körkort för att du har just diagnosen eller är det annan orsak? Om man får fråga förstås .  

Hur fungerar ni andra i trafiken? Har liksom inte tänkt på det förut bara... men kanske är för jag är van då jag tävlingskört biltävlingar och sånt redan som tonåring... säkert ett sug efter adrenalinkick hehe... ursäkta mitt flum idag... är lite trött...
    Jag var en väldigt aggressiv förare när jag var yngre men har lugnat ner mig något. Inget tålamod för fem öre, kan bara inte ligga efter någon som kör för sakta, bli stressad och irriterad om någon ligger för nära mig i baken. Ser mig själv som en ganska risktagande förare även om jag inte tar några direkt stora risker, det var som sagt värre när jag var yngre. Sen är jag också en sucker för fart och hög hastighet men än så länge har jag faktiskt bara skrapat ihop en enda fortkörningsböter. Och det är bra för att vara jag. Lite avis på dig som fått köra biltävlingar. Jag har alltid velat prova något i stil med folkrace, iofs går det inte så fort men det ser himla kul ut. Go kart är skoj med!
  • TjockKatt
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 14:56:09 följande:
    Ja men tex vid epilepsi borde de ju säga det när man får reda på att man har det? Att man måste uppge det om man skulle vilja ta körkort? På sjukhuset alltså, tex att läkaren säger det. Men jag vet inte? Isåfall borde ju psykologen som utreder en tala om det menar jag? Alltså psykologen som har utrett en och kommer fram till en diagnos... hade inte alls hört talas om detta förrän nu när jag läser här... det kanske beror på graden? Det verkar ju finnas många grader... tex jag har väldigt lätt för att köra bil, det är ungefär som att gå för mig, funkar automatiskt. Har nog rätt bra koll också vad som händer. Men annars kanske automat är något? Alltså att man tar körkort för enbart automatbil? Om det finns nu för tiden...

Har du inte tagit körkort för att du har just diagnosen eller är det annan orsak? Om man får fråga förstås .  

Hur fungerar ni andra i trafiken? Har liksom inte tänkt på det förut bara... men kanske är för jag är van då jag tävlingskört biltävlingar och sånt redan som tonåring... säkert ett sug efter adrenalinkick hehe... ursäkta mitt flum idag... är lite trött...
    Det kan ju bero på att ni andra verkar ha fått diagnosen lite senare än jag, och redan haft körkort innan? Då har ju körningen fungerat och inget intyg behövs. Om man inte har kört innan så vill dom väll ha koll på en, kanske? Jag bara spekulerar...

Jag vet inte, aldrig haft något intresse för bilar och körkort. Nu börjar det dock bli aktuellt att börja, eftersom jag snart är helt färdig i skolan och vill kunna söka jobb sen. Då behöver man ofta bil...
  • Anonym (jag)
    strulmaja skrev 2010-12-17 15:57:20 följande:
    En sak som jag funderar på mycket nu och som jag känner lite är huvudfrågan som allt annat ang adhd/add kretsar kring är, om man kan vara otroligt oorganiserad som person, leva ett väldigt oorganiserat liv och "bara" därför ger det symtom som påminner eller liknar adhd? eller om det är för att jag de facto har adhd som gör att jag är såhär oorganiserad? Lite som hönan och ägget, vad kom först? Är ni med mig?
    hmmm klurigt :)
  • strulmaja

TjockKatt: Jag hittade detta http://www.dn.se/2.738/2.739/adhd-diagnos-blir-hinder-for-korkort-1.752370

Och detta inlägg från FB:

"

Det är länsstyrelsen som beviljar/nekar/drar in körkortstillstånd, därför får du telefonnummer dit. Vägverket utfärdar körkort om du klarat provet och har körkortstillstånd. Körkortstillstånd och körkort är inte samma sak.

Så...

Asperger och ADHD och andra bokstavskombinationer och modediagnoser kan man få på olika grunder och ha i olika grader. Om en specifik sjukdom alttid är hinder för körkortstillstånd vet jag inte, men rent praktiskt fungerar det nog liknande som med glasögon.

1. Det finns inget register på alla människor som har glasögon i Sverige, det är inte Kina vi bor i... Det finns heller inget adhd- eller aspieregister. Alltså gör vägverket/länsstyrelsen ingen koll mot ett sådant register.

2. Nu är det inte så bra om man är blind och kör bil, visserligen är risken att du klarar uppkörningen minimal och provet finns inte ännu i blindskrift, men för att vara på den säkra sidan måste man göra ett syntest hos optikern för att få körkortstillstånd. Utan körkortstillstånd, inget övningskörande. Något ADHD-prov finns dock inte, men man måste fylla i en hälsoundersökning som man intygar på heder och samvete är sann. En av frågorna är säkert ADHD. Kryssar du i den görs gissningsvis en undersökning av något slag, alternativt blir det blankt nej. Förmodligen beroende på sjukdom. Får du nej, kan du nog överklaga och få en prövning iaf.

3. Skulle det vara så att du börjar se sämre med åldern, inte helt ovanligt, så kommer du att behöva glasögon. Går du då till optikern och gör en undersökning, så är optikern skyldig att underrätta länsstyrelsen om du ser för dåligt och har körkort. Det görs inte alltid och säger du att du inte har körkort är det ju lungt. Får du en släng av ADHD på ålderns höst, så kanske din diagnostiserande läkare kommer ihåg att rapportera det till länsstyrelsen om han kommer ihåg att fråga om du har körkort. Jag håller det dock för mindre sannolikt än i optikerfallet, men vem vet. Varje gång är en ny gång...

Ungefär så fungerar den svenska byråkratin i sjukdom-körkortsfallet."

Båda är från 2008 dock.
  • Anonym (virrpanna)

Ja antagligen är det så att det är helt annorlunda idag än när jag tog körkortet, vilket var för ungefär hundra år sen... typ...

Jag tänker mig att man själv har den förmågan att se om man är lämpad att köra bil. ADD och ADHD är kanske inte en sån diagnos som medför att man inte har en sån förmåga? I vissa fall kanske... jag vet inte riktigt... men en person som inte har den förmågan och verkligen inte är lämpad i trafiken bör ju då ha blivit nekad...

Apropå sista punkten där, 3-an, är det någon som fått den frågan vid utredning? Alltså om man har körkort? Lurigt detta ju...

• strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 17:17:40 följande:
    Ja antagligen är det så att det är helt annorlunda idag än när jag tog körkortet, vilket var för ungefär hundra år sen... typ...

Jag tänker mig att man själv har den förmågan att se om man är lämpad att köra bil. ADD och ADHD är kanske inte en sån diagnos som medför att man inte har en sån förmåga? I vissa fall kanske... jag vet inte riktigt... men en person som inte har den förmågan och verkligen inte är lämpad i trafiken bör ju då ha blivit nekad...

Apropå sista punkten där, 3-an, är det någon som fått den frågan vid utredning? Alltså om man har körkort? Lurigt detta ju...
    Jag har inte gjort min utredning än men om frågan kommer där låter jag er veta.

Lite tyst här i tråden. Hoppas ni alla mår bra och inte stressar ihjäl er nu inför julen Obestämd 
    Här är så gott som alla julklappar inhandlade. Resten tar jag tog i mellandagarna.
  • Anonym (Yrja)

Jag lånade en bok på bibblan:"Nu försår jag mig själv-en berättelse om adhd" av Pernille Dysthe. Är det någon som har läst den? Jag tyckte den kändes rörig och jag tappade intresset redan efter några sidor. Obestämd

• strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-20 23:02:20 följande:
    Jag lånade en bok på bibblan:"Nu försår jag mig själv-en berättelse om adhd" av Pernille Dysthe. Är det någon som har läst den? Jag tyckte den kändes rörig och jag tappade intresset redan efter några sidor. Obestämd
    Ja jag har och ja den är rörig, den är skriven på ett väldigt adhd-aktigt sätt och jag klarade inte av att läsa den några längre stunder för jag blev så trött och förvirrad. Ingen jättebra bok enligt mig, inte man inte klarar sig utan att ha läst.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen