Anonym (hmm) skrev 2010-12-16 10:11:40 följande:
Att försöka följa de förslaget han hade är nog A och O. Har inte provat själv än, blir handlingsförlamas när det är nått jag ska göra eller prova, det enda jag kan ha som morot är att sitta vid datorn, men här fastnar jag ju och sitter redan alldeles för mycket vid datorn, vet inte riktigt vad jag annars ska hitta på.
Vet du, jag provade inte detta medvetet så att säga utan upptäckte att det var det jag gjorde när jag gjorde det. Jag blev förvånad själv faktiskt.
Det här med morot är svårt. Man får nog försöka hitta dom små sakerna som man tycker är roliga och uppskattar. Dricka kaffe, fika, äta godis, se nått kul på tvn och så sitta vid datorn då.
Sen tror jag att det kan vara en god idé att om man te.x måste dammsuga och tror att man håller ut med att göra det i 10 min sätta timern på 5 min istället. Så dammsuger man i dessa 5 min, sedan unnar man sig något roligt i säg, 15 min, därefter tar man upp dammsugningen igen i 5 min och håller på så tills man fått det klart.
Jag tror på att börja smått, minimera riskerna för misslyckanden och att ge sig själv gott om tid.