• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Aina83
    Anonym (jag) skrev 2010-12-15 20:48:39 följande:
    jag är rädd för det men som jag sa till läkaren eller psykiatrikern  att jag inte tror att jag har adhd utan bara är jäkligt stressad så  är det för mkt tester så hoppar jag nog det orkar inte hålla på med sånt
    typiskt ADHD att vara stressad, och att du säger att om det är FÖR många tester så struntar du i det..

Men då är det bättre att du struntar i att bli utredd och låter andra som verkligen vill och behöver få tiden,
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-16 06:01:38 följande:
    jättebra tips på den videon
    Jag provade idag. Skulle klä dottern inför dagis, något som verkligen testar tålamodet. Så, jag klädde henne med 1-2 plagg i taget, sen gick jag iväg, gjorde kaffe, sen tillbaka och klädde henne ytterligare med ett plagg. Allt som allt tog väl inte mer än kanske 10 min men det funkade! visserligen hade jag tillräckligt med tid på mig att utföra detta idag, värre är det de dagar jag råkat försova oss men jag tror att försöka se till att man har tid för små avbrott då och då är a och o om denna grej ska funka.
  • Anonym (hmm)
    strulmaja skrev 2010-12-16 09:57:15 följande:
    Jag provade idag. Skulle klä dottern inför dagis, något som verkligen testar tålamodet. Så, jag klädde henne med 1-2 plagg i taget, sen gick jag iväg, gjorde kaffe, sen tillbaka och klädde henne ytterligare med ett plagg. Allt som allt tog väl inte mer än kanske 10 min men det funkade! visserligen hade jag tillräckligt med tid på mig att utföra detta idag, värre är det de dagar jag råkat försova oss men jag tror att försöka se till att man har tid för små avbrott då och då är a och o om denna grej ska funka.
    Att försöka följa de förslaget han hade är nog A och O. Har inte provat själv än, blir handlingsförlamas när det är nått jag ska göra eller prova, det enda jag kan ha som morot är att sitta vid datorn, men här fastnar jag ju och sitter redan alldeles för mycket vid datorn, vet inte riktigt vad jag annars ska hitta på.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-16 10:11:40 följande:
    Att försöka följa de förslaget han hade är nog A och O. Har inte provat själv än, blir handlingsförlamas när det är nått jag ska göra eller prova, det enda jag kan ha som morot är att sitta vid datorn, men här fastnar jag ju och sitter redan alldeles för mycket vid datorn, vet inte riktigt vad jag annars ska hitta på.
    Vet du, jag provade inte detta medvetet så att säga utan upptäckte att det var det jag gjorde när jag gjorde det. Jag blev förvånad själv faktiskt.

Det här med morot är svårt. Man får nog försöka hitta dom små sakerna som man tycker är roliga och uppskattar. Dricka kaffe, fika, äta godis, se nått kul på tvn och så sitta vid datorn då.

Sen tror jag att det kan vara en god idé att om man te.x måste dammsuga och tror att man håller ut med att göra det i 10 min sätta timern på 5 min istället. Så dammsuger man i dessa 5 min, sedan unnar man sig något roligt i säg, 15 min, därefter tar man upp dammsugningen igen i 5 min och håller på så tills man fått det klart.
    Jag tror på att börja smått, minimera riskerna för misslyckanden och att ge sig själv gott om tid.
  • Little Ms Chatterbox
    strulmaja skrev 2010-12-15 23:42:17 följande:
    Det här ska jag testa!
    ">

" target="_blank">

Som mamma till barn med ADHD så slukatr jagh alla tips som finns.
    Om man tänker efter så är det helt otroligt effektivt! Tänk att få gjort så många saker på en dag. Jag tycker man blir helt slut av att bara göra en tråkig sak om dagen, tex städa i datorn. En kvart med genomgång av gamla mail och sen spela, gamla mail och en kvart FL. Hinner ju få massor med saker gjort.
    Jag vill tipsa om Timstock om det är så att ni inte har någon sån. De är jättebra. Sonen har dom men vi andra använder dom lika mycket. (20 minutaren, Timmy har sonen döpt den till. Entimmaren heter Tommy
    www.westerstrand.se/tid/produkter/timstock.htm
  • strulmaja
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-12-16 11:06:35 följande:
    Som mamma till barn med ADHD så slukatr jagh alla tips som finns.
    Om man tänker efter så är det helt otroligt effektivt! Tänk att få gjort så många saker på en dag. Jag tycker man blir helt slut av att bara göra en tråkig sak om dagen, tex städa i datorn. En kvart med genomgång av gamla mail och sen spela, gamla mail och en kvart FL. Hinner ju få massor med saker gjort.
    Jag vill tipsa om Timstock om det är så att ni inte har någon sån. De är jättebra. Sonen har dom men vi andra använder dom lika mycket. (20 minutaren, Timmy har sonen döpt den till. Entimmaren heter Tommy
    www.westerstrand.se/tid/produkter/timstock.ht...
    Kanske inte vore så dumt med en timstock. Tidigare har jag mest fnyst åt alla tips jag fått, oavsett om det gällt scheman, listor, matsedlar eller vad. Men jag börjar mer och mer inse att dessa hjälpmedel verkligen behövs, ja, de kanske t.o.m kan vara avgörande.
  • Anonym (jag)
    Aina83 skrev 2010-12-16 09:32:04 följande:
    typiskt ADHD att vara stressad, och att du säger att om det är FÖR många tester så struntar du i det..

Men då är det bättre att du struntar i att bli utredd och låter andra som verkligen vill och behöver få tiden,
    mm ioför sig behöver nog smälta allt bara, skulle vra skönt ifall man fick ordning på kaoset runt omkring men det är nog för att man är rädd för alla testerna.
  • Anonym (virrpanna)
    TjockKatt skrev 2010-12-11 13:20:40 följande:

Jag upprepar frågan, då ingen verkar ha svarat på den, är det någon som haft problem med att få köra bil efter att ni fått er diagnos? Att ni måste visa intyg eller liknande? Bara får köra om man tar sin medicin?

Tjenare! Har börjat jobba så har inte haft så mycket tid över att skriva. Men det är skönt med lite rutiner. Och kul med nytt jobb också.Risken e väl dock att man tröttnar efter några månader... men är roligt nu iallafall!!

TjockKatt - det har jag inte ens tänkt på att man inte skulle få köra? Menar du att om man har ADD så skulle man inte få köra utan sin medicin? Det är inte ens någon som har sagt nåt om det under utredningen eller så... det borde de ju ha tagit upp tycker man? Har du hört det någonstans?

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen