• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • mithrandil
    eliza3 skrev 2010-12-15 10:10:23 följande:
    Om det inte är något fel på barnet, någon sjukdom eller att den är undernärd så klarar den sig utan mat på nätterna. Min senaste bebis, som är 7 månader nu, slutade äta på natten vid just 5 månader men mina andra två barn slutade ännu tidigare. Det gäller ju att bryta en vana. Vilket iofs kanske inte är så lätt men det går om man vill. Mina bebisar har inte ens varit vrålhungriga på morgonen efter en hel natt utan mat.

Detta är min erfarenhet och jag tror stenhårt på det. Det gäller bara att vara lite envis och bestämd i några nätter och sedan har man en bebis som sover på nätterna.  Det har funkat för mig iaf. Och bebisarna har inte lidit av det eller tagit någon skada, har alldeles friska och sunda och glada barn....Glad
    Ja, jag är helt övertygad om att det fungerade bra på dina barn och att de inte behövde mat. jag tror också att de allra flesta barn kan klara sig utan mat vid ca 5 mån men alla barn är olika och jag tror att vissa barn faktiskt behöver mat på natten ett par månader till.  jag vet att min dotter inte kan vara helt utan mat under natten. det har hon bevisat. Jag har ju försökt sluta mata och det går, men inte vid 1mål. Varför tror du hon godtar vatten alla gånger förutom 1 gång?

mysanochmimer: Tack! Ja det var skönt. nu har jag mer krafter för att kalra av en svår natt till.
    Men vi hoppas att det tar slut här och nu för oss båda. Har testat lägga honom i er säng och se om han sover bättre där? Tror man kanske binder lite ris i ryggen om man låter barnen sova på en. Min son gjorde det och han vägrade sova själv tills han vafr 10mån och då var vi tvugna att tvinga honom att sova själv i egen säng.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

MalinEddie: Du brukar vara klok och veta mycket. Vad tror du, om ett barn sover dåligt en natt, behöver barnet då sova ikapp sig dagen efter? Om man ens kan sova ikapp förlorad sömn.

Igår natt så sov ju lillan katastrofalt dåligt så igår på dagen så lät jag henne sova hur mycket och hur länge hon ville. Slutade nog med att ha sovit 3 gånger i ca 45min-1tim + 2 korta sov.

Boken har kommit förresten. nu ska jag bara ta tag i att läsa lite. Om lillan vill ge mig lite tid om kvällarna.

• Mysanochmimer
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 10:15:45 följande:
    Men det är väl självklart samma som med allt annat, alla är olika.
    Jag håller på att svälta ihjäl efter en natt utan mat medans min mamma lätt kan vänta 3-4 timmar innan hon äter.
    var inte meningen att det skulle bli så kort och "hårt", men fick en hungrig son att ta hand om

Det är kanon att det funkat för dig med dina barn, men jag tror starkt på att alla barn behöver olika saker, samt att jag märker på min son nu att han som sagt är i en utvecklingsfas och för honom är amningen på natten så mycket mer än mat, det märks också på att han inte äter ordentligt alla gånger utan vissa gånger bara snuttar och behöver tröst och jag ser ingen anledning att ta ifrån han den tryggheten bara för att vissa anser att han är för "stor" för att äta på natten.

Men, nu anser juh inte jag att det är något större problem för oss, visst är vissa nätter jobbiga men eftersom vi oftast sover till 9 så klarar vi det fint ändå
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-mysanochmimer: Tack! Ja det var skönt. nu har jag mer krafter för att kalra av en svår natt till.
    Men vi hoppas att det tar slut här och nu för oss båda. Har testat lägga honom i er säng och se om han sover bättre där? Tror man kanske binder lite ris i ryggen om man låter barnen sova på en. Min son gjorde det och han vägrade sova själv tills han vafr 10mån och då var vi tvugna att tvinga honom att sova själv i egen säng.
    ja nu den senaste tiden är det direkt ner i våran säng, förut sov han alltid första passet i sin säng men nu när han har börjat krångla mer funkar det bättre med våran säng, men han ligger brevid och inte på mig.

Men hoppas som sagt på en vänding, mest för hans skull så att utvecklingsfasen går över snart
  • Abby76
    eliza3 skrev 2010-12-15 09:42:38 följande:
    En 5-månaders behöver faktiskt inte äta på natten längre. Det gäller bara för föräldrarna att lära barnet det. Tro mig, det funkar. Mata ordentligt på dagtid och på kvällen, dom klarar sig alldeles utmärkt utan mat en hel natt.
    Det är nog en sanning med modifikation, bara för att det varit så för ditt/dina barn kanske det inte gäller alla barn. Jag tror tvärtemot att det är ganska vanligt att barn i den åldern är hungriga på natten, i alla fall ammade barn. Enligt min BVC-sköterska är det vanligt att de vill och behöver äta på natten för att hålla vikten. Nattamningen stimulerar ju mjölkproduktionen bäst och därför kan bebisen vilja äta mycket på natten. Sen att man kan bli ett vrak på kuppen och faktiskt känner att man inte orkar är en annan sak. Min son går inte heller att amma mer än vad han vill ha på dagarna, vill han inte ha så äter han helt enkelt inte.

Jag undrar bara lite varför TS skriver att det är fel att låta bebisen äta tills hen somnar? Det har jag gjort med båda mina barn och gör fortfarande med en yngsta som nu är ett halvår. Strunta i vad man borde och gör det som funkar. Sover bebisen bättre vid bröstet och det gör att man själv får sova så gör så bara.
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-15 10:24:50 följande:
    MalinEddie: Du brukar vara klok och veta mycket. Vad tror du, om ett barn sover dåligt en natt, behöver barnet då sova ikapp sig dagen efter? Om man ens kan sova ikapp förlorad sömn.

Igår natt så sov ju lillan katastrofalt dåligt så igår på dagen så lät jag henne sova hur mycket och hur länge hon ville. Slutade nog med att ha sovit 3 gånger i ca 45min-1tim + 2 korta sov.

Boken har kommit förresten. nu ska jag bara ta tag i att läsa lite. Om lillan vill ge mig lite tid om kvällarna.
    TackGlad Personligen tycker jag absolut att man ska låta barnet sova ikapp efter en jobbig natt i den åldern för att undvika övertrötthet vilket ofta blir till en ond cirkel. Man märker ju om det blir alldeles för länge och då kan man ju fundera på att väcka. Du sa att hon sov bra inatt? Det kanske beror på att hon sov bra igår på dagen. En bra dagsömn leder ju ofta till en bättre natt.
    Jag hoppas att du får nytta av boken. Vi fokuserade mest på verktygen. Det där med schema är inget för oss. Sover och äter barnet bra dagtid tror jag att verktygen går att använda utan att man stirrar sig blind på klockan. Det fungerade i alla fall för oss. Vi tog dessutom inte bort nappen som rekommenderas och vår son svarade bra på verktygen trots detta.
  • mithrandil
    MalinEddie skrev 2010-12-15 10:51:20 följande:
    TackGlad Personligen tycker jag absolut att man ska låta barnet sova ikapp efter en jobbig natt i den åldern för att undvika övertrötthet vilket ofta blir till en ond cirkel. Man märker ju om det blir alldeles för länge och då kan man ju fundera på att väcka. Du sa att hon sov bra inatt? Det kanske beror på att hon sov bra igår på dagen. En bra dagsömn leder ju ofta till en bättre natt.
    Jag hoppas att du får nytta av boken. Vi fokuserade mest på verktygen. Det där med schema är inget för oss. Sover och äter barnet bra dagtid tror jag att verktygen går att använda utan att man stirrar sig blind på klockan. Det fungerade i alla fall för oss. Vi tog dessutom inte bort nappen som rekommenderas och vår son svarade bra på verktygen trots detta.
    Jag tror man med rätta kan modifiera alla metoderna. ta lite av varje.
    När vi körde "5mm" på sonen så gjorde vi ju definitivt inte som man ska. vi lät honom ha nappen, klappade på honom, la honom ner, gav honom napp och snutte och pussade godnatt. Men det fungerade för oss. Jag tror inte man kan köra någon metod sådär rakt av. man får liksom göra lite som man själv känner också.

Kan absolut bero på att hon sov bra igår. problemet började ju  med att hon sov dåligt på dagarna, sen har det bara utökat till att hon sov dåligt även nätter. Det är ju konstigt ifall det inte har samband. Igår sov hon jättebra och mycket på dagen och på natten. tror definitivt de två hör ihop.

mysanochmimer: Så gjorde vi med förut. sov själv i sin egen säng tills det var dags för nattmålet sen sov hon hos oss. men nu funkar det inte längre, då vaknar hon hela tiden. men i våran säng hela natten sover hon lite bättre. det värsta är bara att hon snart inte kan ligga där längre för igår morse kröp hon ju ur sängen även att min sida står helt intill väggen. hon kröp bara ner till fotändan och ramlade ur. nu så gör jag barriärer av kuddar under madrassen och hoppas på att det håller kvar henne ett tag till.
  • mithrandil
    Abby76 skrev 2010-12-15 10:34:55 följande:
    Det är nog en sanning med modifikation, bara för att det varit så för ditt/dina barn kanske det inte gäller alla barn. Jag tror tvärtemot att det är ganska vanligt att barn i den åldern är hungriga på natten, i alla fall ammade barn. Enligt min BVC-sköterska är det vanligt att de vill och behöver äta på natten för att hålla vikten. Nattamningen stimulerar ju mjölkproduktionen bäst och därför kan bebisen vilja äta mycket på natten. Sen att man kan bli ett vrak på kuppen och faktiskt känner att man inte orkar är en annan sak. Min son går inte heller att amma mer än vad han vill ha på dagarna, vill han inte ha så äter han helt enkelt inte.

Jag undrar bara lite varför TS skriver att det är fel att låta bebisen äta tills hen somnar? Det har jag gjort med båda mina barn och gör fortfarande med en yngsta som nu är ett halvår. Strunta i vad man borde och gör det som funkar. Sover bebisen bättre vid bröstet och det gör att man själv får sova så gör så bara.
    Innan du dömmer kanske du skulle läsa hela tråden. Ts är inte emot att amma på nätterna så länge hon inte behöver göra det hela tiden. Det är väl inte fel? Alla är vi ju som sagt väldigt olika. Om det passar dig och dina barn att amma och sova med barnen vid bröstet är väl det jättebra, men de som inte orkar ha det så är väl inte sämre för det?
  • candlelight

barn som vaknar på natten o vill ha bröstet, behöver inte vara hungriga. bröstet är trygghet och närhet också. då spelar de ingen roll om man ger vatten, napp, snuttefilt lr ngt annat om de är närheten de vill ha.

• mithrandil
    candlelight skrev 2010-12-15 11:32:45 följande:
    barn som vaknar på natten o vill ha bröstet, behöver inte vara hungriga. bröstet är trygghet och närhet också. då spelar de ingen roll om man ger vatten, napp, snuttefilt lr ngt annat om de är närheten de vill ha.
    Men om man samsover och inte ammar då? Då har ju barnet närhet och vill inte ha bröstet, eftersom den äter på flaska.
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten