• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:04:01 följande:
    Hur gammal är er lilla nu?
    Hoppas verkligen det vänder för er.
    Här avtjänade jag min värsta natt sen sonen var liten. Vaknade en gång i timmen och krävde ungefär 30minuter att söva om. Hon skrek och skrek. förstår inte var för hon skrek, känns som om hon hade ont i magen eller något. sen avrundade hon den hemska natten med att krypa så hon ramlade ur sängen. pust.
    nu sover hon iaf lillahöna.
    Han blir 6 månader den 25'e
    Så hade vi här om natten, det enda som hjälpte var amma amma amma, men sen vaknade han efter 30 minuter igen och var tooookledsen
    Man var skapligt utvilad efter den natten :-/

Men som sagt, rabblar "utvecklingsfas, det går över" i hjärnan och biter ihop och är glad att man är två så man kan hjälpas åt på kvällarna iaf
  • MalinEddie
    candlelight skrev 2010-12-13 18:44:15 följande:
    har inte läst hela tråden, men vad menas med ramsa?har ej läst aw:s metod så mkt. hört lite om den.
    Meningen med ramsan är att den ska fungera som en betingande reflex. Säger man ramsan när barnet vaknar ska barnet somna om typ. Här är ett videoklipp var man ramsar:
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-ett-sovexempel
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 09:12:12 följande:
    Han blir 6 månader den 25'e
    Så hade vi här om natten, det enda som hjälpte var amma amma amma, men sen vaknade han efter 30 minuter igen och var tooookledsen
    Man var skapligt utvilad efter den natten :-/

Men som sagt, rabblar "utvecklingsfas, det går över" i hjärnan och biter ihop och är glad att man är två så man kan hjälpas åt på kvällarna iaf
    gud så skönt att kunna hjälpas åt! här har jag ensamrätt om läggingar och nätter så ingen avlastning där.
    Ammar gör jag inte heller, så dumt. Försökte mata henne vid 23 men då blev det bara värre.
    Jag försöker rabbla utvecklingsfas men min hjärna styr in mig på andra banor hela tiden. Ibörjan var det enkelt att hantera det. jag visste att det var en fas och att den kommer gå över men nu känns det som om det är något annat som kommer bestå. hehe.

vår tjej är 2 dagar äldre än er kille då. Så då borde ni fått barn på midsommar. Så roligt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:20:10 följande:
    gud så skönt att kunna hjälpas åt! här har jag ensamrätt om läggingar och nätter så ingen avlastning där.
    Varför får du inte hjälp? Du måste ju också få sova.
  • mithrandil
    MalinEddie skrev 2010-12-14 09:21:43 följande:
    Varför får du inte hjälp? Du måste ju också få sova.
    För min sambo är en skitstövel. :-P
    dels jobbar han fram till kl 24 ungefär så då är ju kvällarna mina domänder, men efter det så är han inte mycket för det där med att hjälpa till så han har vant sig vid att jag sköter allt medans han sitter vid datan och pluggar eller spelar fotboll. Har bäddat för mig själv så att säga.
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:20:10 följande:
    Ammar gör jag inte heller, så dumt. Försökte mata henne vid 23 men då blev det bara värre.
    Jag försöker rabbla utvecklingsfas men min hjärna styr in mig på andra banor hela tiden. Ibörjan var det enkelt att hantera det. jag visste att det var en fas och att den kommer gå över men nu känns det som om det är något annat som kommer bestå. hehe.

vår tjej är 2 dagar äldre än er kille då. Så då borde ni fått barn på midsommar. Så roligt.
    Ja det är guld, min närmaste vän är ensamstående med sin 11-månaders pojk och jag fattar inte hur hon klarar det!

Nätterna tar juh jag, eftersom jag ammar, och dagarna är juh mina eftersom sambon är på jobbet, men det är så skönt när han kommer hem och leker, badar, söver trollet lite så man kan göra nått utan ett barn på armen

Visst är det svårt att komma ihåg att det är utvecklingsfas imellanåt, här om natten när det var jävligt låg jag och funderade på om vi band ris åt egen rygg med att låta han amma så fort han blev ledsen på natten och så, men när jag är vaken och klar i huvudet så känner jag att vi gör rätt

Jajamen, 10 dagar över tiden på midsommaraftonsmorgon kom han
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:23:55 följande:
    För min sambo är en skitstövel. :-P
    dels jobbar han fram till kl 24 ungefär så då är ju kvällarna mina domänder, men efter det så är han inte mycket för det där med att hjälpa till så han har vant sig vid att jag sköter allt medans han sitter vid datan och pluggar eller spelar fotboll. Har bäddat för mig själv så att säga.
    Då antar jag att han ska ta alla kvällar och nätter när han är föräldraledig?:)
    Jag har en väninna som hade det som du. Hon fick nog och åkte och hälsade på oss en helg så pappan fick ta alla läggningar och nätter (de hade ett väldigt struligt barn just då) vilket hjälpte. När hon kom hem var han helt slut och efter det har han delat svåra nätter rakt av med henne. Hon hade självklart försökt prata med honom innan men han menade att föräldraledig är lika med ledig vilket det ju inte är. Om jag var du skulle jag inte acceptera att ha det så. Prata med honom och berätta hur jobbigt det är för tillfället om du inte gjort det. Det är kanske lättare sagt en gjort. Jag har aldrig varit i den situationen. Min sambo har delat rakt av efter det att jag slutade nattamma.
  • mithrandil
    MalinEddie skrev 2010-12-14 09:31:50 följande:
    Då antar jag att han ska ta alla kvällar och nätter när han är föräldraledig?:)
    Jag har en väninna som hade det som du. Hon fick nog och åkte och hälsade på oss en helg så pappan fick ta alla läggningar och nätter (de hade ett väldigt struligt barn just då) vilket hjälpte. När hon kom hem var han helt slut och efter det har han delat svåra nätter rakt av med henne. Hon hade självklart försökt prata med honom innan men han menade att föräldraledig är lika med ledig vilket det ju inte är. Om jag var du skulle jag inte acceptera att ha det så. Prata med honom och berätta hur jobbigt det är för tillfället om du inte gjort det. Det är kanske lättare sagt en gjort. Jag har aldrig varit i den situationen. Min sambo har delat rakt av efter det att jag slutade nattamma.
    Jag har försökt prata med honom, men han lyssnar inte. Han kan försöka hjälpa till på nätterna ibland för att han vill vara hjälpsam men det slutar bara med att han tröttnar på henne och lägger henne ensam i sängen och går därifrån. Själv kan jag inte höra mitt barn gråta ensamt så jag går ju givetvis upp och tar över. Han har väl lärt sig det vid det här lagat. vi har ju iaf 2 barn tillsammans nu. Ska jag vara ärlig vågar jag inte åka iväg och lämna honom själv med barnen. vet inte om hon kommer bli tröstad när hon är ledsen eller om han kommer göra samma sak när jag inte är hemma som han gör när jag är hemma.
    Han kommer inte vara föräldraledig. Han tycker inte "att vi har råd" Han har sparat sina dagar han fick för sonen och tar ut nån gång då och då. typ om han vill ha ledigt från jobbet ett tag eller så.

mysanochmimer: Ja, det är sådana tankar jag med har. tänk om jag bara gör allt värre genom att bära och konka på henne. nu kanske hon aldrig kommer kunna komma till ro på egen hand. Men du har säkert rätt, hon behöver det just nu och det går säkert över av sig själv.
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:50:23 följande:
    mysanochmimer: Ja, det är sådana tankar jag med har. tänk om jag bara gör allt värre genom att bära och konka på henne. nu kanske hon aldrig kommer kunna komma till ro på egen hand. Men du har säkert rätt, hon behöver det just nu och det går säkert över av sig själv.
    Precis, det är det här dom behöver nu så det enda man kan göra är tillfredsställa deras behov.
    Får mycket kommentarer från svärmor och svärfar att "Men han måste sova hela natten nu" "han behöver inte äta på nätterna längre" bla bla bla
    Plus att dom har pikat och hållit på ang. mat sen han var 3½ månad (helammar fortfarande och bestämde mig tidigt för att amma så länge som möjligt och helamma iaf 6 månader om det funkade), det är svårt att inte ta till sig av alla åsikter ibland.
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 10:46:12 följande:
    Precis, det är det här dom behöver nu så det enda man kan göra är tillfredsställa deras behov.
    Får mycket kommentarer från svärmor och svärfar att "Men han måste sova hela natten nu" "han behöver inte äta på nätterna längre" bla bla bla
    Plus att dom har pikat och hållit på ang. mat sen han var 3½ månad (helammar fortfarande och bestämde mig tidigt för att amma så länge som möjligt och helamma iaf 6 månader om det funkade), det är svårt att inte ta till sig av alla åsikter ibland.
    Ja, det har jag lärt mig. alla tycker så mycket hela tiden.
    Min mamma säger gång på gång. Du åt bara på natten första veckan, du sov hela nätterna och somnade själv. dina barn är bökiga, de ska inte vakna på natten längre.. bla bla bla.
    Det är ju stressande men jag försöker att inte tänka på det. alla barn är olika och tur för henne att jag var så duktig. tror de flesta barn äter på nätterna ganska länge.
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten