• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-15 21:53:26 följande:
    uppdatering.

lillan sov 3 gånger idag. höll sina tider (de vi hade innan hon började krångla alltså) ganska så bra.
    9 sov hon 1,5timme
    12.30 sov hon bara en halvtimme, men hon blev nog väckt av att jag bökade med henne för hon hade somnat i bilen så jag var tvungen att ta av overall och massa.
    15 sov hon 1,5 timme.
    Har inte vaknat en gång ännu och jag la henne vid 19.

åh.. hoppas hoppas!
    håller tummarna för dig!!!
  • Spikie
    MalinEddie skrev 2010-12-08 09:25:37 följande:
    Du kan ju kika på hennes hemsida och se om det är något för dig.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/f...
    Hon har blivit hårt kritiserad av svenska barnläkarföreningen och många andra.
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article524677...
    FY va hemskt! Det hon gör ser ut som misshandel i mina ögon!
    Får ont i hela kroppen när jag ser hennes klipp.... Skulle ALDRIG utsätta mina barn för hennes metoder hur jobbiga och envisa mina barn än skulle vara!
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 22:01:07 följande:
    håller tummarna för dig!!!
    Hon har vaknat en gång nu och var relativt svår att söva om. men det gick.
    Man ska inte yttra sig. hehe.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-15 22:40:43 följande:
    Hon har vaknat en gång nu och var relativt svår att söva om. men det gick.
    Man ska inte yttra sig. hehe.
    Haha det brukar va så :-P

Här gick det sådär, han sov till 01.30 första gången och sen har det varit som vanligt mellan typ 3-7
    Känns nästan lite som mardrömmar också eftersom han är ledsen

Aja, nu är det morgon och han är min lilla solstråle
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-16 09:11:20 följande:
    Haha det brukar va så :-P

Här gick det sådär, han sov till 01.30 första gången och sen har det varit som vanligt mellan typ 3-7
    Känns nästan lite som mardrömmar också eftersom han är ledsen

Aja, nu är det morgon och han är min lilla solstråle
    det står i boken "växa och upptäcka världen" att man kan ta det som mardrömmar när de vaknar under utvecklingsfaser, mena tt det inte är det. Fast jag tror att det är vid ungefär 6mån som de faktiskt börjar reflektera mer över sina drömmar. Är inte helt säker, men jag vill minnas bvc sa så till oss när vår son var liten.

Här har natten varit bra. Hon vaknade vid 3 efter att jag sövde om henne, fick mat och sov vidare till 7.

Sover er kille bra på dagarna?
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-16 09:23:30 följande:
    det står i boken "växa och upptäcka världen" att man kan ta det som mardrömmar när de vaknar under utvecklingsfaser, mena tt det inte är det. Fast jag tror att det är vid ungefär 6mån som de faktiskt börjar reflektera mer över sina drömmar. Är inte helt säker, men jag vill minnas bvc sa så till oss när vår son var liten.

Här har natten varit bra. Hon vaknade vid 3 efter att jag sövde om henne, fick mat och sov vidare till 7.

Vad roligt! Jag hoppas det håller i sig nu.

Sedan vill jag säga (angående ett tidigare inlägg av dig) att jag förstår om du inte vågar åka bort av oro för barnet om det som din sambo gör känns instinktivt fel för dig. Det är ju okej att ha lite olika syn på uppfostran men om en "metod" som den andra utför känns väldigt fel för en part måste man ju komma fram till en gemensam lösning. Jag hoppas det känns bättre i framtiden för jag gissar att även du vill komma iväg själv ibland och träffa vänner eller något annat? Det har varit viktigt för mig i alla fall.
  • MalinEddie
    Spikie skrev 2010-12-15 22:22:34 följande:
    FY va hemskt! Det hon gör ser ut som misshandel i mina ögon!
    Får ont i hela kroppen när jag ser hennes klipp.... Skulle ALDRIG utsätta mina barn för hennes metoder hur jobbiga och envisa mina barn än skulle vara!
    Ja och då har hon ju ändå tagit bort det värsta klippet efter kritik..
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-16 09:23:30 följande:

Aha ok

Nej han sover helt värdelöst på dagen, max 1½-2 timmar totalt och har inte hittat nått som gör att han sover längre.
    Oftast är det 3 pass på 30 min, ibland lite längre om man har tur.

Han har sovit dåligt på dagarna ända sen han föddes
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-16 09:47:49 följande:
    Aha ok

Nej han sover helt värdelöst på dagen, max 1½-2 timmar totalt och har inte hittat nått som gör att han sover längre.
    Oftast är det 3 pass på 30 min, ibland lite längre om man har tur.

Han har sovit dåligt på dagarna ända sen han föddes
    Det var lite därför jag frågade.
    Vår dotter har sovit sjukt dåligt från det att hon var gammal nog att hon slutade sova konstant. 1mån eller lite mer. Men när jag har fått henne sova bra på dagen verkar det som om hon sover jättebra på nätterna. Du kanske ska försöka söva om eller få honom sova över skarven om han vaknar efter samma tid varje dag. det är ju lite för bra för att vara sant egentligen att hon plötsligt sovit otroligt bra dagtid och då desutom får till det bra på natten med.

malinEddie: Han blev faktiskt bättre med vår son när han började bli mer rörlig, började klara av att göra mer saker och blev lite mer rejäl om du förstår hur jag menar. Jag ser på honom att han avgudar vår dotter men han klarar bara inte av barnskrik. har aldrig gjort. När sonen hade kolik sina första 10mån jobbade han från tidig morgon till sen kväll minst 6dagar i veckan under de första 4mån. Antar att han ville fly. vem ville inte det egentligen. Men det blir bättre när hon blir lite större. är övertygad om det. Då kan jag få åka iväg litegrann. Har inte haft nån egentid sen sonen föddes så jag klarar mig nog i 6mån till.
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-16 10:36:21 följande:
    Det var lite därför jag frågade.
    Vår dotter har sovit sjukt dåligt från det att hon var gammal nog att hon slutade sova konstant. 1mån eller lite mer. Men när jag har fått henne sova bra på dagen verkar det som om hon sover jättebra på nätterna. Du kanske ska försöka söva om eller få honom sova över skarven om han vaknar efter samma tid varje dag. det är ju lite för bra för att vara sant egentligen att hon plötsligt sovit otroligt bra dagtid och då desutom får till det bra på natten med.

malinEddie: Han blev faktiskt bättre med vår son när han började bli mer rörlig, började klara av att göra mer saker och blev lite mer rejäl om du förstår hur jag menar. Jag ser på honom att han avgudar vår dotter men han klarar bara inte av barnskrik. har aldrig gjort. När sonen hade kolik sina första 10mån jobbade han från tidig morgon till sen kväll minst 6dagar i veckan under de första 4mån. Antar att han ville fly. vem ville inte det egentligen. Men det blir bättre när hon blir lite större. är övertygad om det. Då kan jag få åka iväg litegrann. Har inte haft nån egentid sen sonen föddes så jag klarar mig nog i 6mån till.
    hmm ja, får nog försöka det, hur det nu ska gå till

Idag lämnade jag återbud från mig och Arvid till en 70-årsfest på lördag kväll.
    Kändes lite "elakt" men känns mer elakt att släpa dit han kl 18 och vara där utan rutiner och ordning när han är så här på nätterna.
    Svärmor lät inte så förstående i telefon (är en släkting till henne som fyller) men det får väl vara så.
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten